ČR je pro franšízy atraktivnější než Rakousko

TOP 10 (Balanced Growth) / Mezi prvními deseti zeměmi v žebříčku International Franchise Attractiveness Index je Polsko jedinou postkomunistickou zemí, která se dokázala v tomto žebříčku dostat do první desítky, nepočítáme-li dříve rozdělené Německo. S ohledem na vyvážený růst patří České republice 18. místo.
Pátek
26.10.2018
Česko se umístilo na 32. příčce žebříčku mezinárodní atraktivity pro americké franšízové koncepty, který sestavilo Rosenberg International Franchise Center.
 

Kromě Rakouska, které obsadilo 49. místo, za sebou náš trh nechal i Slovensko (63. příčka). Ze sousedních zemí se tak před Českou republiku dostalo Německo, které podle International Franchise Attractiveness Indexu obsadilo 3. místo a Polsko, které skončilo osmé a může se pochlubit opravdu rozvinutým franšízovým trhem, který je důkazem správného využití ekonomického potenciálu celé země. Nejatraktivnější zemí pro franšízy původem ze Spojených států amerických je Čína následovaná Tureckem. V první desítce se umístily ještě Velká Británie, Indie, Korea, Kanada, Japonsko a Mexiko.

„To, že americké franšízy vidí v českém trhu poměrně potenciál, je jen potvrzením vyspělosti tuzemského franšízového trhu. Podíváme-li se na hodnocení s ohledem na vyvážený růst, patří České republice dokonce 18. místo. Z toho lze usoudit, že v očích majitelů amerických společností je náš trh stabilní,“ komentuje výsledky průzkumu Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.  

International Franchise Attractiveness Index řadí 131 zemí podle atraktivity pro mezinárodní expanzi franšíz založených v USA. Tento index je generován prostřednictvím kvantitativního modelu, který je založen na výzkumu trhu a průzkumu mezi franšízovými vedoucími pracovníky. Výsledkem modelu jsou dvě různá indexová hodnocení (vyvážený růst a agresivní růst) založená na míře tolerance rizik ze strany expandujících společností. 

Země jsou hodnoceny také na základě makroekonomických dat jako velikost trhu, jeho růst a kupní síla obyvatel, na jejichž základě je stanoven potenciál daného trhu. Tato data jsou doplněna o informace souvisejících s tržními riziky (hospodářská, politická, právní a regulační rizika) a také s geografickou a kulturní vzdáleností. Hodnoty atraktivity jsou vypočteny pro 131 zemí, které měly populaci nejméně 1 milionu lidí a které měly veřejně dostupné údaje. 


TOP 10 (Aggressive Growth) / Na našem trhu působí hned několik franšízových konceptů, které mají svůj původ v USA. Jmenovat můžeme například Century 21, RE/MAX, Subway nebo synonymum franšízingu – McDonald´s. Stále je však řada dalších sítí, které o vstup k nám stojí, např. značky jako Dairy Queen, PJ´s Coffee of New Orleans nebo Denny´s.