Francouzské kouzlo franšízy
Podstatou dobře fungujícího franšízového trhu jsou úspěšné a kvalitní franšízové koncepty. Ty by se však nemohly efektivně rozvíjet, pokud by neměly dostatek relevantních informací o situaci na trhu. Také proto Francouzská franšízová federace každoročně zveřejňuje výsledky výzkumu na domácím franšízovém trhu. Zajímá vás, co klíčové údaje ukazují?
Již několik let se Francie může pochlubit tím, že její trh s franšízovými licencemi je největším v Evropě. Podle posledních údajů, bylo ve Francii v roce 2017 v provozu 1976 franšízových systémů, což představuje meziroční nárůst o 7,7 %. Jen v posledních deseti letech se počet konceptů na tomto západoevropském trhu zdvojnásobil. Podle informací federace generuje franšízový trh obrat blížící se 60 miliardám eur a zaměstnává více než 670 tisíc lidí.
Franšízing má ve Francii opravdu dlouholetou tradici. Vždyť první franšízová síť zde vznikla již v roce 1929. Šlo o soukromou školu Pigier, která existuje dodnes, a i nadále expanduje prostřednictvím licencí. Největší zastoupení mezi franšízami ve Francii mají ty koncepty, které působí v sektoru obchodu. Významný podíl však také patří fast-foodovým a restauračním sítím. Velké popularitě se zde těší zejména domácí koncepty, kterým se však daří i za hranicemi. Důkazem je fakt, že hned 42 % původem francouzských značek má svoje franšízové pobočky mimo domovskou zemi. Nejčastěji je najdeme v dalších evropských zemích, dále pak na Středním východě a v severní Africe.
Dostupnost financí jako důležitý ukazatel
Takovýto rozvoj celého segmentu by nebyl možný bez toho, aby ve Francii byly vytvořeny dobré podmínky nejen pro podnikání jako takové, tak také pro to franšízové. Zájemci o franšízový byznys mají například oproti Česku jednu nespornou výhodu – mohou se obrátit na tamní banky, u kterých najdou speciální úvěrové a další produkty určené právě budoucím franšízantům. Ve Francii neexistuje téměř žádná banka, která by tímto způsobem nepodporovala franšízové podnikání. A to je oproti situaci na českém trhu velký rozdíl, a to u přesto, že každoročně tuzemský franšízový trh zaznamenává růst.
Vraťme se však k Mekce evropského franšízingu. Podle Francouzské franšízingové federace funguje na tamním trhu více než 74 tisíc franšízových provozoven nejrůznějších značek z mnoha oborů. To znamená, že ve Francii najdeme desítky tisíc podnikatelů, kteří se rozhodli si svůj podnikatelský sen splnit díky spolupráci s některou franšízovou značkou. Zajímavé je, že 57 % z nich jsou muži. Na ženy pak připadá 43 % franšízových licencí, což v podstatě koresponduje s procentuálním zastoupením žen-podnikatelek na francouzském trhu, kde jde o 40 %.
Každý, kdo by se chtěl přesvědčit, jak funguje největší evropský franšízový veletrh Franchise Expo Paris, má příležitost opět na jaře ve dnech 20. - 23.3.2019.

PŘEČTI ČLÁNKY

Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI