Soustředíme se na online, ale o franšíze uvažujeme
Kdy jste se rozhodla, že začnete podnikat? Co Vás k tomu přimělo?
Již chvíli jsem si na mateřské krátila čas prodejem nespotřebovaných látek z vlastní šicí produkce na portálu Fler.cz. Když jsem ale zůstala na čtyři děti sama, vše se změnilo. Doslova mě situace donutila udělat z koníčka opravdovou práci.
Jak vznikl název unuodesign? Co to znamená?
Unuodesign je ve skutečnosti složenina slov unuo a design, unuo znamená v esperantu první neboli jedinečný. Vymýšlení názvu mi dalo pěkně zabrat, vždy mému skvělému nápadu na super vtipný, kreativní název padla nějaká ta past, tak říkajíc pod nohy. Název měl buď již registrovanou doménu a pokud náhodou ne, tak jsem jej našla zanesený na úřadě průmyslového vlastnictví. Veškeré české názvy a anglikanismy bohužel neprošly tímto sítem, dokonce ani italské názvy, a tak přišlo na řadu esperanto. V esperantu tak znamená unuo první, ale také jedinečný, což výborně identifikuje naši firmu.
Vaše firma vyrábí dětské oblečení nebo látkové plenky, prodáváte také metráž. Jak se v této branži u nás v současnosti podniká? Textilní průmysl měl u nás velkou tradici, jak je tomu dnes?
Textilní průmysl válcuje Čína, v Čechách většina textilek v 90. letech vymřela. Zejména šlo o přádelny, pletárny a další články řetězce podílejících se na výrobě látek. V posledních letech se pomalinku ve světě českého textilního průmyslu narodilo několik pletáren, avšak jejich produkce je tak malá, že v porovnání s polskými, tureckými ale také čínskými giganty je opravdu jen zrnkem v písku. Malá produkce a vysoká životní úroveň v Čechách, která zvyšuje mzdy oproti výše jmenovaným zemím, dělá české látky velmi drahými, na druhou stranu však také velmi kvalitními.
Řada firem dnes upozorňuje na problém nedostatku pracovníků. Vy zaměstnáváte zhruba 50 lidí, jak se Vám daří budovat jejich loajalitu?
Musím říci, že nemáme zásadní problém nacházet nové zaměstnance. Zaměřujeme se zejména na miminky a naše firemní kultura je spojená s rodinným životem. Pro ty, co hledají kreativní práci, příjemný kolektiv a jejich prioritou je rodina nikoli hvězdná kariéra v nadnárodní společnosti, je u nás připraveno místo.
Jaké jsou Vaše plány v horizontu následujících tří let? Jaké podnikatelské i nepodnikatelské výzvy máte před sebou?
Největší výzvou je pro nás poprat se s finanční krizí, která se na naši zemi nezadržitelně hrne. Dále bychom rádi přinesli českému trhu co největší množství zajímavých látek a naprosto skvěle padnoucího dětského oblečení, a to vše za přijatelné ceny. Pomocnou rukou k udržení cen pro naše zákazníky a našich marží by měla být automatizace procesů, kterou nám aktuálně zajištuje náš pickovací systém do skladů PICKI.cz.
Neuvažujete o otevření vašich vlastních obchodů, které byste pak mohla po celé zemi rozšiřovat prostřednictvím franšízy?
Ano, o franšíze již delší dobu uvažujeme, ale zatím jsme nenašli jednoduchý mechanismus, který by nám zajistil dohled nad kvalitou služeb, které jsou pro unuo klíčové tak, aby nebyl pro franšízanty omezující. Také si myslíme, že pro hladké fungování franšízy a nastavení procesů je nutné, abychom sami měli vlastní obchody, kde budeme moci celý proces nastavit a vyzkoušet. Vlastní prodejny zatím nemáme, protože se snažíme držet fokus na náš hlavní prodejní kanál, kterým je on-line.
V rámci soutěže Ocenění Českých Podnikatelek jste získala Cenu za výjimečný růst firmy. Co to pro Vás znamená?
Když PICKI.cz dostalo své první ocenění, byla jsem absolutně hrdá na své kolegy, kteří se na jeho vývoji podíleli. Odvedli skvělý kus práce, díky PICKI jsme dokázali narůst o dvojnásobek tržeb a prakticky jsme to zvládli se stejným počtem zaměstnanců v expedici. Díky této úspoře jsme si například mohli dovolit dát pod stromeček všem zaměstnancům 13. plat.
Odnesla jste si také Cenu za digitální transformaci pod patronací Microsoft. Jaké byly digitální inovace, které jste ve firmě zavedla?
Hlavní transformací mezi mořem malých, ale neméně významných, je rozhodně zmíněná aplikace PICKI.cz. Její název vychází ze slova “pick up”, neboli “pickovat”.... tedy vychystávat objednávky ve skladu. Myšlenka na PICKI přišla dávno před její realizací, kdy jsem si plně uvědomovala, že klasický přístup k podnikání je dlouhodobě neudržitelný. V době transformace e-shopového trhu, který je již obsazen velkými hráči jako Alza a Mall.cz, je prakticky nemožné s nimi držet krok. Nebyli jsme schopni vyhrávat v cenové politice srovnatelného zboží, jelikož nákupní síla těchto velkých korporací je ohromná. Největšími náklady každé firmy jsou rozhodně zaměstnanci, ale na jejich úkor jsme rozhodně nechtěli zvyšovat kladný hospodářský výsledek, který nám pomáhá růst. Jedinou cestu jsme tedy viděli v tolik omílané automatizaci, která zásadně šetří lidský kapitál a využívá jej velmi efektivně. Automatizace má však i druhou stranu své mince. Tou je její nesmírně vysoká cena a riziko, že při její implementaci dojde k ohrožení celého firemního procesu. Naše aplikace je levná, snadno implementovatelná, a to jsou podle mě základní body jejího úspěchu.
PŘEČTI ČLÁNKY
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
Nejčtenější
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI