Dobře vymodelovaný byznys
Plastelína, modelína, modurit. Hmoty, se kterými si dříve nebo později hrálo snad každé dítě. Stejně na tom byly i děti Jasminy Bosanacové do té doby, než se v zahraničí setkaly s modelovací hmotou Jumping Clay. Problém byl však v tom, že v Česku v té době o tomto produktu slyšel jen málokdo. Netrvalo však dlouho a situace se změnila.
„Jako trojnásobná maminka jsem přemýšlela, jak do budoucna skloubit rodinu s prací. Zároveň jsem si přála takovou práci, která mě bude naplňovat a posouvat dál. Kromě toho strašně ráda tvořím, a to jak sama, tak i se svými dětmi. Když jsme si v zahraničí náhodou s dětmi vyzkoušeli Jumping Clay na jedné dětské akci, ihned mě oslovila! A děti ji hned chtěly i na doma. A to se u nás doma vystřídalo před tím několik plastelín a modelín,“ vzpomíná Jasmina Bosanacová.
Jelikož v ČR nebyla Jumping Clay k dostání, kontaktovala výrobce a domluvila se na spolupráci. Její společnost Matio se tak v loňském roce stala jediným a výhradním držitelem super-master franšízové licence pro Českou republiku s právem pro expanzi a rozvoj konceptu i na Slovensku.
Škola hrou
Jako držitelka této licence nabízí příležitost i dalším podnikatelům, kteří by svou budoucnost chtěli spojit se značkou Jumping Clay. A to nejen jako prodejce této modelovací hmoty. Nabízí se jim totiž i jiné možnosti. „Kromě samotného prodeje sortimentu Jumping Clay pořádáme i kurzy modelování pro školky. Na těch učíme děti základy modelování tak, aby si postupně sami mohly vytvořit jakoukoliv figurku. Dále máme kroužek pro školní děti. Ten je specifický tím, že kromě modelíny používáme i vzdělávací sady pro různé oblasti vědy,“ vysvětluje Bosanacová.
Zájemci o franšízy tak mají na výběr ze tří modelů spolupráce. Ty se liší rozsahem územní exkluzivity, nákupními cenami a také vstupními poplatky. Prvním typem licence, kterou může podnikatel získat, je master-franšíza. Jako master-franšízant bude rozvíjet své podnikání v předem definovaném regionu. Kromě záruky exkluzivity na daném území získáte také možnost používání značky a domény Jumping Clay, know how a nejnižší možné nákupní ceny celého Jumping Clay sortimentu. Na svěřeném území bude master-franšízant mimo jiné moci provozovat vlastní kamenné prodejny se sortimentem značky Jumping Clay, otevřít minimálně jednu akademii modelování Jumping Clay, což znamená pořádat kurzy modelování pro děti a dospělé ve vlastní prodejně, provozovat stánky Jumping Clay v obchodních centrech, zásobovat cizí maloobchodní prodejny sortimentem, organizovat kroužky modelování ve školkách, školách, rodinných a mateřských centrech, knihovnách, domovech pro seniory, bavit děti například na oslavách, svatbách nebo firemních akcích nebo vyrábět a prodávat figurky na míru.
Druhým typem licence je Store franšíza, tedy licence na provozování vlastní prodejny či stánek Jumping Clay. Stánek v nákupním centru je cenově výhodná varianta podnikání pro větší města. Stánek by měl mít alespoň 12 m2 tak, aby mohl pojmout prodejní část a část, ve které by se konaly dílničky modelování pro děti. Kamenná prodejna a zároveň akademie modelování má výhodu v tom, že v ní může franšízant prezentovat celý sortiment Jumping Clay, pořádat kurzy modelování pro děti a dospělé, organizovat oslavy dětských narozenin, teambuildingy a mít zde prostor pro výrobu figurek a dekorací z Jumping Clay. Rozloha prodejny by měla být alespoň 30 m2 plus zázemí. Smlouva store franšizantovi poskytne mimo jiné záruku, že v definovaném okolí bude jediný s uceleným sortimentem a programy Jumping Clay.
Třetí možnost je pak pro ty, co se sami chtějí zapojit do tvoření. Mohou se tak stát samostatnými instruktory, kteří budou například organizovat kroužky pro školy a školky, pravidelné či sezónní kurzy pro veřejnost, kurzy tvoření v domovech seniorů. Jako samostatní podnikatelé mohou „animovat“ děti na nejrůznějších akcích, případně vyrábět figurky na dorty, šperky nebo dekorace. Výhodou tohoto modelu je podle Jasminy Bosanacové nízká vstupní investice s rychlou návratností a flexibilní pracovní doba.
Volnost při startu
A jaký je potenciál sítě na našem trhu? „Věřím, že každém městě nad přibližně 50.000 obyvatel v Česku i na Slovensku je dostatečný potenciál pro pobočku, pořádání kroužků ve školkách a školách, workshopy a modelování s dětmi na narozeninách, svatbách či firemních akcích,“ prozrazuje držitelka super-master franšízové licence s tím, že co se týká prodejen s akademií, zajímají je v první řadě největší města Česka a Slovenska. Franšízanty pro prodejny s akademií tak poskytovatel licence hledá především v Praze, Brně a Ostravě. „Nezávislé instruktory a instruktorky modelování hledáme pro všechna města nad přibližně 50 tisíc obyvatel,“ dodává.
Smlouvu s partnery poskytovatel licence podepisuje na tři roky. Co se investice týče, je u jednotlivých poboček různá. Při kalkulaci je totiž třeba vzít v úvahu mnoho faktorů. V zařizování pobočky mají franšízanti relativně velikou volnost, franšízor nepožaduje zařízení na míru nebo nákup zařízení od centrály. Důležité je dodržovat pravidla značky, požadavky na sortiment, mít v pobočce část pro dílničky modelování a prostor pro vystavování hotových výrobků. „Ze zkušenosti je potřeba počítat s investicí ve výši 250 tisíc Kč na vybavení prodejny plus náklady na nákup zboží, pokladního systému a na licenci,“ doporučuje Jasmina Bosanacová. Návratnost investice mohou franšízanti očekávat do tří let.
PŘEČTI ČLÁNKY
Marta Toulová je majitelkou jednoho z nejvíce rostoucích franšízových center Helen Doron English v Českých Budějovicích. Zeptali jsme se jí, jaký je její recept na úspěch.
Vzdělávací franšíza Logiscool chce proniknout dál do regionů. Může zde fungovat více jak 30 poboček.
Školy Maple Bear vznikají díky franšíze po celém světě a využívají dobré pověsti kanadského vzdělávacího modelu. V Česku míří do největších měst.
Williama, prince z Walesu, zaujal koncept Young Engineers. Líbí se mu jeho přístup, který v dětech vzbuzuje nadšení pro techniku. Zaujme i franšízanty v Česku?
„Vzdělávací workshopy jsou naším nejžádanějším produktem. Proto se na ně zaměřujeme v novém obchodním modelu pro franšízanty,“ říká Kamila Holody z Edukida.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
U solné terapie toto známé rčení skutečně platí. Franšízové Centrum Solné terapie CST ze Slovinska na tom staví úspěšný byznys. Nyní míří i na český trh.
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Realitní trh v porovnání Česka, Evropy a Ameriky i metody moderního prodeje nemovitostí přibližuje v rozhovoru Mgr. Tomáš Jelínek, MBA, CEO franšízové společnosti Centrury21.
Populární na fóru
Angličtina hlasitě
Aby ne, dneska angličtinu potřebuje pomalu i prodavačka. Tak aby o ní nebyl zájem. Mě je 45 a taky jsem musel začít chodit na kurzy kvůli zaměstnání. Ale není to...
Matika snadno a rychle
Vidíte, Bedřichu, máte příležitost něco vytvořit :)
Matika snadno a rychle
Jo, není něco i pro dospělé? Někteří jedinci by lekce matiky potřebovali...
Matika snadno a rychle
Zajímavá franchisa. Je dobře, že se někdo konečně zajímá i o vzdělání matematické