Výsledek závisí na aktivitě franšízanta

Podnikání jako každé jiné / Koupí franšízové licence franšízanti získají know-how, díky jehož uplatňování a dodržování se mohou stát úspěšnými podnikateli. Nic však nepůjde bez jeho aktivit, plného nasazení a také touhy uspět. Franšízanti nemohou očekávat, že poskytovatel licence je ten, kdo jim přivede zákazníky a klienty a tím i zisk. O to se musí zasloužit sami.
pondělí
15.07.2019
Podnikání pod známou značkou jako franšízant se zdá být jednoduché. Zda je tomu opravdu tak, prozradila Lenka Nováková, konzultantka poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
 

Je pravdou, že franšízové podnikání přináší franšízantovi jen minimální rizika?
Již jsem toto tvrzení párkrát slyšela, ale bohužel musím říci, že to tak zcela neplatí. Franšíza dokáže riziko neúspěchu v podnikání snížit už na samém začátku. Díky koupi franšízové licence se totiž franšízant dostává k již osvědčenému know-how, které mu její poskytovatel zpřístupní. Díky tomu se může vyvarovat chyb, které podnikatelé na začátku dělají a které je často stojí spoustu času a také financí. Pokud si tedy jako podnikatel vybere franšízový koncept, dostává na samém startu do rukou hotový a ověřený model prodeje. Ale je jen na něm, jak s poskytnutými informacemi, nástroji a zkušenostmi franšízora naloží. Garantovat úspěch jeho pobočky mu totiž nedokáže téměř nikdo. Vše jde ruku v ruce s franšízantovou aktivitou. Je to franšízant, který by měl sám aktivně svůj byznys rozvíjet, aby dosáhl takových výsledků, které očekává. To za něj nikdo neudělá.

Franšízové licence nejsou zadarmo, někdy je jejich cena poměrně vysoká. Co vše její koupí franšízanti získávají?
Kromě již zmíněného know-how (zpracovaného i ve formě franchisového manuálu), získává franšízant velmi často vizualizaci a projekt, jak by měla vypadat jeho provozovna. To je důležité zejména pokud si vybere franšízu působící v oboru gastronomie či maloobchodu. Důležitou součástí franšízového balíčku, který si franšízant pořizuje, jsou také vstupní školení, která jsou často poskytována nejen franšízantovi, ale také jeho zaměstnancům. Často také získá přístup k informačnímu či platebnímu systému, který mu usnadní další procesy fungování v síti. Další výhodou, kterou franšízant získává, je možnost získat hotové marketingové materiály a těžit z celostátního marketingu, který franšízor realizuje pro celou síť. Úkolem franšízanta je pak propagovat své podnikání v lokalitě, ve které působí. A to v souladu s pravidly a doporučeními, které získá od poskytovatele licence.

Jaká je nejčastěji doba návratnosti vstupní investice pro franšízanta?
Rychlost návratu investice je samozřejmě ovlivněna hned několika faktory a také se liší podle toho, v jakém oboru franšíza působí. Může to být v horizontu jednoho roku u méně nákladných franšíz, ale také v horizontu několika let. Z praxe často vidíme, že průměrně to je kolem 3 let s tím, že franšízová smlouva je nejčastěji podepisována na 5 let.

Pokud se rozhodnu, že začnu podnikat jako franšízant. Jak bych měla postupovat?
V prvé řadě je třeba zamyslet se nad tím, v jakém oboru chcete podnikat. Ačkoli ve franšízingu často není podmínkou mít zkušenosti přímo v daném oboru, je vhodné zaměřit se na to, co vám je blízké nebo v čem můžete uplatnit své znalosti, dovednosti a dosavadní zkušenosti. Zvážit je třeba nejen to, co vás bude bavit, ale také to, zda je podnikání v této oblasti ziskové – s ohledem na situaci na zvoleném lokálním trhu či konkurenci. Nechcete přeci dělat byznys v branži, ve které je velmi těžké se prosadit a vydělat. S tím souvisí i průzkum trhu, který byste si měli udělat. Zjistit, zda je po vašem produktu nebo službě ve vašem regionu poptávka. Pak již můžete přistoupit k tomu, že se podíváte na nabídku franšízových licencí, třeba v našem Katalogu franšíz, pročtete si články a rozhovory, a zjistíte, které značky hledají partnery právě ve vašem regionu. Ty pak můžete směle oslovit. Obvykle následuje poskytnutí dodatečných informací a osobní schůzka, na které vám franšízor koncept a jeho fungování zevrubně představí, a vy budete mít šanci ho seznámit se svými představami.

A co finance?
To je další důležitá oblast, kterou je třeba se na samém začátku zabývat. Vstup do franšízového podnikání něco stojí a zisky nepřijdou většinou hned. Stanovte si tedy, kolik chcete, a hlavně můžete do svého podnikání na začátku investovat. A to včetně tzv. finančního polštáře na začátky podnikání. Ano, je dobré být připravený na to, že si možná budete muset trochu utáhnout opasek, ale je nesmysl riskovat celý svůj majetek. Franšízor by vám měl představit finanční modelové předpoklady a seznámit vás se vstupními investicemi. Před rozhodnutím zakoupení franšízové licence byste měli být seznámeni s finanční náročností daného podnikání a dle toho se také rozhodnout. Franšízing snižuje riziko neúspěchu, ale nikdy je zcela neliminuje.

Na co se mám poskytovatele ptát? Jaké informace od něj mám chtít?
Kromě informací o financích, smlouvě a podmínkách se určitě zajímejte o to, jaké zkušenosti má poskytovatel licence s byznysem, ve kterém působí a s jeho franšízovým rozvojem. Důležité také je, abyste se dozvěděli více o jeho dalších plánech – chtějte tedy vědět, kolik franšízantů chce na trhu mít, jak je to s konkurencí mezi nimi. Zeptejte se, jak je to s územní exkluzivitou v rámci franšízové smlouvy, zajímejte se o zázemí firmy - jakou podporu vám franšízor nabízí v průběhu podnikání. Mnohdy napoví již samotná připravenost franšízora poskytnou např. finanční předpoklady, smluvní dokumentaci či mít připravený manuál apod. Velmi často také doporučujeme, aby se zájemci o licence zeptali na kontakt na stávající franšízanty, se kterými by si mohli o fungování v rámci sítě promluvit. I ve franšízovém podnikání totiž platí přísloví: „Důvěřuj, ale prověřuj!“


Záliba vs. Zisk / Při výběru franšízy neignorujte vlastní individuální preference, ale mějte také na paměti, že možnost dosažení zisku musí být základním kritériem vaší volby. Je sice krásné dělat to, co vás baví, ale je třeba z toho mít také zisk.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017