Zahraniční značky mají v Srbsku úspěch

Pětinový nárůst / Na konci roku 2018 fungovalo na srbském trhu celkem 200 franšízových konceptů, což představuje nárůst o 22 % oproti situaci v roce 2013.
Čtvrtek
08.08.2019
Počet franšízových konceptů, které pochází zpoza hranic srbského trhu, převyšuje ty domácí. Představuje tak Srbsko příležitost i pro originální české franšízy?
 

Podle analýzy společnosti PROFIT system funguje v současné době v Srbsku okolo 200 značek, které si pro svůj rozvoj zvolily cestu franšízingu. Téměř dvě třetiny z nich (62 %) mají zahraniční původ, což však představuje od roku 2013 snížení podílu o 5 %. „Zvyšování podílu domácích franšíz značí dozrávání franšízového trhu dané země tak, jako jsme tomu byli svědky v roce 2011 v České republice,“ říká konzultantka společnosti PROFIT system Lenka Nováková s tím, že pozitivní reakce ze strany srbských zákazníků a také zájemců o franšízové licence mohou představovat šanci na úspěch i pro české značky, které by na tamní trh chtěli vstoupit.

Asi nikoho nepřekvapí, že většina zahraničních značek pochází ze Spojených států amerických, celkem jich je 26. Není se čemu divit. Faktem je, že franšízový trh v USA je jedním z nejrozvinutějších na světě – jak v počtu aktivních systémů, tak v počtu odvětví, ve kterých je franšízing zastoupen. Navíc, většina amerických franšízových konceptů se pro tento způsob rozvoje rozhodla ve snaze proniknout do dalších zemí. Poměrně vysoký počet značek z USA znamená, že potenciál této země objevili i franšízoři zpoza oceánu, proto je jen otázkou času, kdy se do centra balkánského poloostrova vydají značky, které nejsou tak zdaleka. A expanze by pro ně tím pádem mohla být i jednodušší a méně nákladná.

Dalšími silně zastoupenými zeměmi na srbském trhu jsou Itálie se 12 značkami, Francie s 10 koncepty a Německo s 9. O slovo se pak také hlásí sítě pocházející ze sousedních zemí – Chorvatska a Slovinska. „Uvidíme, zda se v blízké době mezi země s předním zastoupením na srbském franšízovém trhu nedostane i Česká republika. Zajímavých franšízových konceptů zde máme opravdu celou řadu, a to ve zcela rozličných oborech,“ doplňuje Lenka Nováková.

A v jakých oborech se zahraniční koncepty v Srbsku nejvíce prezentují? Franšízy z USA, Německa, Chorvatska, Velké Británie a Rakouska působí převážně v oblasti služeb. Zato koncepty z Itálie, Slovinska a Španělska se zaměřují zejména na obchod.

 


Služby táhnou / Celkově podle analýzy společnosti PROFIT system v Srbsku podniká 54 % zahraničních značek ve službách, 46 % pak připadá na obchod.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017