Franšízy v krizovém období
Uzavřené obchody, restaurace a omezený pohyb osob. Opatření, která se asi nejvíce dotýkají franšízových sítí a jejich franšízantů. Jednou z nejvíce omezených branží je gastronomie. Tedy obor, ve kterém v České republice působí velké množství franšízových značek.
Pro některé z nich je situace tak vážná, že jsou nuceni zcela přerušit provoz jako například gastro koncept Poe Poe. „Vládní opatření nařídilo uzavřít kompletně naše provozy. Můžeme sice prodávat "přes okno", ale to nevyužíváme. Nemá to pro nás ekonomický smysl,“ vysvětluje majitel značky Poe Poe Martin Kovářík s tím, že v současné době je třeba s franšízanty komunikovat a vyčkávat, co bude dál.
Některé kompletně zavřené pobočky má u nás i franšíza Bageterie Boulevard. „Tam, kde to na základě vládního nařízení bylo možné, jsme se snažili v co nejkratším možném termínu provést opatření, které umožňují prodej take away,“ prozrazuje Markéta Krejčíková, ředitelka pro rozvoj a franšízu Bageterie Boulevard. Vedení sítě se také snaží svým franšízantům s řešením jejich momentální situace pomoci, a to jednak formou zavádění interních opatření, tak i jednání o odpuštění hrazení nájmu s pronajímateli prostor. Odpuštění franšízových poplatků v případě, že franšízant Bageterie Boulevard negeneruje zisky, je součástí běžné spolupráce, ne jen v této výjimečné situaci.
K razantnímu kroku přistoupilo také vedení franšízové sítě Fruitisimo. Většina jejích poboček je sice kvůli nařízení vlády uzavřena, nicméně dvě pražské i nadále fungují, a to v Jinonicích a na Proseku. Zákazníci, kteří nechtějí přijít o svou pravidelnou dávku vitamínů, se zde mohou zastavit a vše si odnést s sebou domů. Nově také koncept spustil e-shop, na němž si Pražané mohou objednat jak čerstvé šťávy, tak i ovocné bedýnky.
Rodiče jako učitelé
Dalším oborem, který se musí v současnosti vypořádat s komplikacemi způsobenými nařízeními vlády, je vzdělávání. Mezi franšízovými značkami, které na tuzemském trhu působí, funguje totiž celá řada těch, které se zaměřují převážně na výuku dětí, a to od těch nejmenších až po „puberťáky“. Jistým řešením pro některé z nich je přesunutí výuky do online prostoru. Nelze jej však aplikovat ve všech konceptech.
„Vzhledem k tomu, že většina našich studentů jsou ve věku od 1 do 6 let, není vhodné přecházet na skupinovou výuku online. Proto jsme rodičům doporučili, aby prozatím pracovali s dětmi doma a využili naše vlastní výukové materiály s DinoKroky Hocusem a Lotuskou. Děti tak přicházejí do kontaktu s cizím jazykem pomocí písniček, čtených a animovaných pohádek,“ vysvětluje Veronika Kölbl, majitelka master-franšízové licence jazykové školy Hocus&Lotus pro Českou republiku. Značka v Česku v polovině března ukončila výuku dětí, která probíhala v mateřských, základních a jazykových školách, a to do odvolání.
Ukončit veškeré aktivity musela i franšíza Bricks4Kidz. I její vedení komunikuje aktivně jak s franšízanty, tak i rodiči, kteří v době, kdy jejich dětí nenavštěvují školy, hledají inspiraci, jak je zabavit a vzdělávat. „Na naší FB stránce každý den zveřejňujeme denní výzvy na stavění s LEGO®. Vždy se jedná o jeden nápad a podnět k prozkoumání, každý den vyhlašujeme podle počtu lajků za určitý den vítězného stavitele, který vyhrává dáreček. Jde o to, že děti samy nebo s pomocí rodičů postaví model podle fantazie a nahrají do komentáře. Je i pro mě velmi inspirující vidět, jak se děti snaží a dávají plnění úkolu hodně času,“ říká Michele Leschová, master-franšízantka Bricks4Kidz pro Česko. Čas, který ji přerušení kurzů dalo, využívá k práci na dalším rozvoji konceptu jako například na vylepšení online reklamy či rozšiřování osnov. „Jak bude možné upravit přístup k nastavení pravidelných Royalty Fees ještě nevím. Bude to záležet na aktuální situaci a přístupu centrály v Americe,“ dodává Michele Leschová.
Bezpečí pracovníků i klientů
Na situaci, která v České republice momentálně panuje, musí reagovat i franšízové systémy, jichž se přijatá opatření přímo nedotkla, ale vliv na ně mají. Příkladem mohou být realitní kanceláře. Jejich pobočky mohou být otevřené, práce realitních makléřů tak není nijak omezena. „Z opatření vlády se náš byznys na nějakou dobu jistě utlumí, můžeme sice chodit na prohlídky s klienty, ale reálně se spíše vyčkává. Jeden druhého nechceme ohrožovat svým jednáním. Díky call centru v Next Reality víme naprosto přesně, jaké máme reakce, ať už telefonické nebo e-mailové, na naše nabízené nemovitosti. V tuto chvíli sledujeme třetinový pokles reakcí oproti standardnímu pracovnímu dni v únoru,“ vysvětluje Petr Zelenka, ředitel partnerské sítě Next Reality.
V současnosti se tak týmy franšízora i samotných franšízantů snaž být v maximální možné míře online. Videomeetingy s klienty se staly součástí jejich „běžného“ pracovního dne. „Procházíme si online smlouvy, a to i s více lidmi najednou, se všemi účastníky smluvních stran, a to vše z domova. Vytváříme 3D skeny nemovitostí a videoprohlídky s plánky tak, aby si zájemci o naše nabízené nemovitosti mohli projít z bezpečí domova sami, bez kontaktu s makléřem, či prodávajícím,“ doplňuje Zelenka.
Také realitní franšíza Century 21 eviduje výrazné snížení zájmu o prohlídky nemovitostí. A nejen to. Podle jejího obchodního ředitele Jiřího Hrušky lze pozorovat i sníženou návštěvnost inzertních portálů. „S inzertními realitními portály jsme vyjednali výrazné slevy inzerce. Jsme v poměrně intenzivním kontaktu s našimi franšízanty a společně hledáme cesty, jak i v této době naplňovat význam spolehlivého partnerství,“ doplňuje. Nařízení poznamenala také plánovanou obchodní konferenci, která sice proběhne v původně plánovaném termínu, ale prostřednictvím online přenosu. Do online prostoru se přesunula i veškerá školení, která franšízor pro své franšízanty a makléře realizuje.
Pokles zájmu o služby ze strany koncových klientů vidí i plzeňský podnikatel Radek Straka, majitel franšízové sítě ExtraSlužby. „Počet realizovaných zakázek se snížil zhruba o 80 %, což je opravdu významný pokles. S těmito problémy se však nepotýkáme jen my,“ říká Radek Straka. Franšízantům tak v centrále momentálně zjišťují informace o tom co, jak a kdy dělat, jak poskytovat služby, jak chránit sebe i klienty. S tím souvisí i šití roušek, kterými pak své franšízanty vybavují.
Dopady, jaké budou vládní opatření na franšízový byznys v Česku mít, lze momentálně jen stěží odhadnout. Zásadní roli v tom totiž bude hrát doba, po jakou ještě potrvají a také, jak se k situaci postaví pronajímatelé prostor, v nichž své místo mají franšízové pobočky jednotlivých konceptů. Obecně lze však říci, že každá krize následně rozvíjí franšízové podnikání, které představuje menší riziko při podnikání s již zavedenou značkou.

PŘEČTI ČLÁNKY

Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Franšíza realitních kanceláří se na akci měsíc.ai v pražském Karlíně podělila se svými zkušenostmi s umělou inteligencí. Současně pokračuje jejich nárůst poboček v menších městech.
Tomáš Grec získal v rámci sítě Next reality ocenění za franšízovou pobočku s největším obratem. Jak se mu podařilo tohoto úspěchu dosáhnout?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
CrossCafe přichází s novým konceptem franšízingu. Kavárny buduje ve vlastní režii a nabízí je k odkupu až když jsou ziskové. Franšízant získá klientelu a vyškolený personál.
Stravování v krabičkách se prosadilo v českých domácnostech i kancelářích. Jak na to jde česká franšíza FITeat?
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI