Správný čas na franšízu
První polovina letošního roku byla výrazně ovlivněna pandemií COVID-19. Jak v této situaci z Vašeho pohledu obstály franšízové koncepty v Česku?
V první řadě je třeba říct, že rozsah opatření, které vláda přijala, situaci franšízových konceptů a jejich franšízantů ovlivnil opravdu silně, a to bez ohledu na to, v jakém odvětví působí. Ačkoli by se mohlo zdát, že franšízy, které se orientují na prodej potravin či poskytování nejrůznějších služeb, kterých se uzavření provozoven netýkalo, nepoznamenala krize tak výrazně, není tomu tak. Vzhledem k tomu, že často jsou poskytovatelem licencí jako nejlepší místa pro otevření franšízových poboček voleny prostory nacházející se v obchodních centrech, postihlo jejich uzavření i je. Sice v rámci prostor nákupního centra mohli mít otevřeno, ale téměř liduprázdném obchoďáku, se byznys dělá opravdu těžko. Zvlášť vezmeme-li v potaz i psychické naladění lidí, zejména na začátku celé pandemie, kdy ochota utrácet nebyla příliš veliká.
Jak si s tím koncepty poradily?
V tomto ohledu velmi záleželo na tom, o jaký koncept šlo a jak je nastaven. Některé značky byly schopny na nastalou situaci reagovat opravu rychle a jejich franšízanti mohli generovat alespoň nějaké tržby. To se týkalo zejména značek působících v oboru gastronomie, které se byly nuceny často přeorientovat na provoz „z okna“ a posílit, v některých případech i zcela nově zavést, rozvozy. To samozřejmě šlo u poboček, kde bylo toto řešení možné zavést. Výhodu pak měly také ty koncepty, které měly již fungující e-shopy. Velkým problémem pro velkou většinu franšízových sítí bylo nájemné. Fungování jednotlivých poboček je nastaveno tak, že běžný provoz zcela pokryje náklady spojené s nájmy a personálem. Tady však nastalo něco neočekávaného, úplný výpad příjmů. Nájem tak majitelé franšíz, někdy i franšízoři, museli pokrýt z rezerv. Na řadu tak přišlo vyjednávání s pronajímateli prostor, protože na začátku bohužel nikdo nevěděl, jak dlouho může takový stav trvat a jak dlouho, budou moci nájemci nájmy dotovat ze svého. Situace kolem vládní pomoci s nájmy byla také nejasná. V tento moment se tak ukázalo, že je výhodou být součástí franšízové sítě. Vyjednávací síla zavedené a jinak bezproblémově fungující značky je větší než u samostatného podnikatele.
Je franšízové podnikání „krizivzdorné“?
Ráda bych řekla, že ano, ale jak jsme se mohli přesvědčit, neplatí to stoprocentně. Majitelům franšízových konceptů podle mého tato krize mnohdy ukázala mezery v jejich nastavení. Problémy se totiž netýkaly jen jejich franšízantů. S výrazně nižším cash-flow se museli vypořádat i franšízoři. A to hlavně ti, co mají nastavené franšízové poplatky ve formě procent z tržeb franšízantů, ne paušálně. Z logiky věci tak vyplývá, že má-li franšízant nulové tržby, příjem franšízora se také rovná nule. Někteří franšízoři navíc současně řešili jak problémy spojené s vlastními provozovnami, tak i ty franšízantů. Na druhou stranu, vezmeme-li to z pohledu franšízanta, nastane-li krize, a nemusí být zrovna krize globální, není na to sám. Jako součást franšízové sítě má na koho se obrátit, má koho poprosit o pomoc a ví, že se mu jí dostane. Cílem každého franšízora totiž je, aby se jeho franšízantům dařilo. Velkou výhodou je pak také snadnější přístup k informacím, které jsou pro podnikání franšízantů důležité. Drtivá většina poskytovatelů licencí totiž pro své franšízanty shromažďovala informace a průběžně je aktualizovala. Často tak měli relevantní info například o tom, o jakou podporu mohou žádat, zda je pro ně vhodný nějaký podpůrný program. Stejně tak franšízoři pomáhali v této těžké době často i s optimalizací provozních nákladů, mnohdy, i když nemuseli, franšízantům odpustili franšízové poplatky. A faktem je, že když byli franšízoři schopni pomoci takto najednou celé síti, jsou schopni a ochotni pomoci i v momentě, kdy se problém týká jednoho franšízanta v síti. S franšízovým podnikáním totiž máte v zádech silného partnera, jehož velkým zájmem je váš úspěch.
Začaly prázdniny. Je podle Vás v tuto dobu vhodný čas pro zájemce o franšízy kontaktovat jejich poskytovatele?
Jsem přesvědčená, že určitě ano. Myslím si, že zejména toto léto bude trochu jiné než to loňské. To, co se v uplynulých měsících odehrálo, omezilo totiž nejen samotné fungování jejich provozoven, ale i další expanzi. Uzavírat franšízová partnerství online totiž není snadné, nelze například ukázat provoz nebo více poznat zájemce. I když máme zprávy, že některým konceptům se i takové kousky povedly, resp. již započatá jednání dotáhly v průběhu korona krize do konce. Proto se domnívám, že zájem o nové franšízanty ze strany franšízorů bude sílit. Ačkoli nyní se především soustředí na restart stávající sítě. A růst by podle mého názoru měl i zájem ze strany potenciálních franšízantů. Zejména proto, že být součástí franšízové sítě se i z výše uvedených důvodů podnikatelům vyplácí. Léto obecně, stejně jako období kolem konce roku, je často časem bilancování a přemýšlení o další budoucnosti. Řada lidí se právě v letních měsících rozhoduje o opuštění zaměstnání a chtějí se postavit na vlastní nohy a rozjet vlastní byznys. V momentě, kdy se v létě rozhodnete a dohodnete se s franšízovým konceptem na spolupráci, můžete se svými pány stát již v horizontu několika měsíců. Franšízing je jistě dobrou volbou, vše se však bude odvíjet od nákupního chování zákazníků. Je nezbytné, aby spotřebitelé opět zařadili nakupování do svých zvyklostí. Bez toho žádný zavedený systém nebude dobře fungovat.
Co je třeba mít, i s ohledem na nedávné zkušenosti s omezením podnikání, při uzavírání franšízové spolupráce zejména na paměti?
Určitě je nutné shromáždit si veškeré dostupné informace a porovnat je s nabídkou franšízora, kterou vám předloží. Vždy zájemcům o licenci doporučujeme snažit se získat i zpětnou vazbu od stávajících franšízantů v síti. A zvláště teď je to více než vhodné. Kromě klasických informací o fungování spolupráce se franšízorem, zájmu ze strany zákazníků se můžete dozvědět také například o podpoře v momentě, kdy nastane problém. To, na co pak zájemce o franšízu dále upozorňujeme, jsou podmínky ukončení spolupráce. Na to se totiž na jejím začátku, kdy na obou stranách vládne nadšení z něčeho nového, často zapomíná.
Jaké nové koncepty se momentálně chystají na český trh? Máte nějaké tipy zcela nových značek?
Česká republika je zemí, která láká celou řadu franšízových konceptů ze zahraničí. Některé z nich zde nabízí master-franšízové licence, některé pak hledají jednotlivé franšízanty. Své školy zde chce otevřít například kanadský vzdělávací koncept Maple Bear, síť výukových center Mathanasium či Edukido, nebo programovací školy Coding Giants či Coders Lab. Z dalších oborů to jsou například značky jako Flash, Mail Boxes etc., no+vello, Refan, Signal 88 Security, nebo restaurace Elephant Dinner. Dá se očekávat, že na podzim ještě nějaké přibudou, protože během října se ve Varšavě uskuteční franšízový veletrh, který často přinese nové nápady i na náš trh.
PŘEČTI ČLÁNKY
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Chocafé je kavárna, kde proudí především belgická čokoláda. Co tento koncept nabízí franšízantům nám v rozhovoru přiblíží zakladatel značky Jan Novák.
„Počty franšíz s vaflemi, palačinkami a lívanci rostou. Nyní cílíme na všechna krajská města“, říkají franšízoři Elvis Osmanović a Dino Pekez.
„Jsme velmi rádi, že i přes nepříznivou ekonomickou situaci v maloobchodě se všem prodejnám podařilo růst,“ říká franšízor Tomáš Voženílek.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Nejsilnější značky v oblasti franšízingu pro rok 2017 jsou KFC, Dunkin’ Donuts a McDonald’s.
Koncept Trdlokafe zjednodušil a zautomatizoval procesy tak, aby se ze stánku s trdelníky a kávou stala pasivnější investice a hledá franšízanty.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI