Připravte se na franšízu

Informace pro franšízanta / Správně vytvořený finanční model by měl zahrnovat kalkulace obou stran, franšízora a franšízanta. Sekce určená franšízantovi musí obsahovat odhad investičních nákladů – čím podrobnější, tím lepší. Nemělo by se zapomenout přidat vstupní poplatek do počátečních výdajů franšízanta.
pondělí
07.12.2020
„Při přeměně firmy na franšízovou síť je nutné mít dobře nastavený finanční model," říká Karol Kaczmarek, franšízový analytik pro region CEE skupiny PROFIT system.
 

Jsou obchodní plán a finanční model to stejné?
Podnikatelský obchodní plán je komplexní, velmi široký materiál, který obsahuje například analýzu cílového trhu, cílové skupiny, způsobů oslovení zákazníků, marketingovou strategii atd. Finanční model je součástí dobře vyvinutého obchodního plánu. Je to svým způsobem číselná ilustrace podnikání. Odpovídá na otázky: kolik by mělo být investováno, jaké příjmy lze očekávat, jaké náklady vzniknou při provozu. Finanční model pomáhá rozhodnout, zda je investice dostatečně finančně atraktivní nebo ne.

Proč vlastně začínající poskytovatel franšízových licencí finanční model potřebuje? Koneckonců je to on, kdo zná své podnikání ze všech stran.
Finanční model je třeba sestavit, když chceme naše podnikání transformovat na franšízovou síť. A to ze dvou důvodů. Za prvé proto, že v momentě, kdy za námi přijde potenciální franšízant, musíme mít připravené atraktivní materiály, které s ním můžeme okamžitě sdílet a o kterých s ním můžeme diskutovat. A za druhé, sestavování takového modelu je nejlepší příležitostí a nejlepším způsobem, jak chladně provést analýzu fungování a ziskovosti franšízového konceptu.

Jak na to?
Na začátek byste měli shromáždit co nejvíce podrobných údajů, která popisují vaše vlastní podnikání, tj. Co se prodává, kolik zákazníků navštíví provozovnu, jaká je marže z prodeje a jaké náklady podnik generuje? Měli bychom vždy vycházet z výsledků našich vlastních zařízení a pamatovat na to, že optimálním obdobím pro sběr a hodnocení údajů je celý kalendářní rok. Musíte vzít v úvahu sezónnost a dobu nutnou pro vybudování pozice na trhu. Je třeba pečlivě zkontrolovat finanční výsledky dosažené v našem obchodě nebo restauraci, shromáždit všechny náklady a převést je do reality franšízové pobočky. To nám umožní odpovědět na otázky, které budou kladeny kandidáty na franšízy: kolik musím do svého franšízového podnikání investovat, jaký vysoký bude můj měsíční příjem, jaké náklady budu muset zohlednit. A co je nejdůležitější: kolik na tom vydělám, kdy se investované prostředky vrátí, když překročím bod zvratu. Finanční model musíme také vytvořit proto, abychom si odpověděli na otázky, jak a v jaké výši stanovit franšízové poplatky. Ujasní nám, kolik si od franšízanta vzít za licenci, s jakými měsíčními poplatky můžeme počítat a také to, zda půjde o fixní částku, marži nebo o procento z obratu  – v tomto případě nám prozradí, jak vysoké procento by to mělo být.

Pro koho je tedy finanční model důležitější? Pro franšízanta nebo franšízora?
Řekl bych, že pro franšízora. Za prvé, jako franšízor máte k dispozici materiál, který od vás uchazeči o franšízovou licenci očekávají. Za druhé, příprava finančního modelu vám umožní skvěle se podívat na vaše vlastní podnikání. Spočítáte vše a ujistíte se, že nabídka bude pro potenciální franšízanty atraktivní. Navíc jistě odhalíte výhody, které stojí za zdůraznění. Navíc vám kvalitně zpracovaný finanční model umožní nastavit franšízové ​​poplatky tak, aby bylo možné získat dostatečné finanční prostředky na implementaci podpory franšízantů, což je podstatou franšízového podnikání.


Skupina PROFIT system®:

  • Poradenská společnost s mezinárodním dosahem se specializací na franchising
  • Mezinárodní přesah - 16 zemí v Evropě a Asii, včetně České republiky
  • 22 let zkušeností
  • 34 organizovaných franchisových veletrhů

Příprava na jednání / „Když za vámi přijde potenciální franšízant, musíte mít připravené atraktivní materiály, které s nimi můžeme okamžitě sdílet a o kterých s nimi můžeme diskutovat," upřesňuje Karol Kaczmarek.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017