Franšízový trh posílí
Rok 2020 – krize, omezení, nebo i příležitosti? Jak na něj budou podle Vás vzpomínat hráči na tuzemském franšízovém trhu?
Všichni se jistě shodnou na tom, že byl turbulentní a velmi důkladně prověřil nastavení jejich franšízových konceptů. Pro řadu majitelů franšízových sítí byl pak celý tento rok velkým testem krizového řízení. Faktem ale bohužel je, že zatím to ještě není vše za námi. Již dnes je téměř jisté, že podnikání v Česku se bude minimálně v prvním čtvrtletí i nadále řídit vládními omezeními. Doufat lze v to, že budou alespoň přehlednější, než tomu bylo doposud.
A jak rok zpětně uvidí franšízové značky? Dalo by se předpokládat, že ho budou hodnotit jednoznačně jako krizi. Většina jejich poboček se musela potýkat buď s úplným zavřením, nebo výrazným omezením jejich fungování. Řada franšízorů však vidí četné příležitosti, které jim současná situace přinesla. Víme, že se jim dařilo růst, mnozí pozorují zvýšený zájem o franšízové licence. Dá se tak předpokládat, že do budoucna bude obliba franšízového podnikání i nadále stoupat. Rozjet vlastní byznys se silným partnerem v zádech, který zvládl i takovou zkoušku, kterou byl rok plný nejistot, omezení a komplikací, bude lákat daleko více lidí, kteří se chtějí postavit na vlastní nohy.
Budou zde nějací vítězové a poražení?
Myslím si, že jednoznačné poražené mezi franšízovými koncepty nenajdeme. Ve velké většině případů jde o osvědčené koncepty, které se ve své historii musely vypořádat s celou řadou problémů. Svědčí o tom i fakt, že málokdy z úst franšízorů slyšíme, že jejich franšízanti museli své podnikání ukončit. Samozřejmě, utrpěli ztráty, ale s pomocí franšízové sítě, jejíž jsou součástí, se s nimi dokáží vypořádat. Problém by ale byl, pokud by situace pokračovala dále ve stylu „zavřít – otevřít – omezit“.
Za vítěze pak budeme moci označit ty franšízové koncepty, kterým se i v této nelehké době dařilo růst, franšízanty, kteří se mohli opřít o podporu vedení sítí. Jak jsem již řekl v předchozí odpovědi, našly se i takové značky, které využily příležitosti – upravily systém obsluhy zákazníků, přišly s novou službou či produktem. To vše si mohou odnést i do fungování v „normální době“. Některé značky si díky koronaviru mohly prověřit loajalitu svých zákazníků a jsem rád, že od nejrůznějších představitelů franšíz na našem trhu slyším, že se jim zákazníci do provozoven vraceli, jak jen to bylo možné a také díky nim se jim daří ztráty snižovat.
Velkým tématem, které podnikatelé řeší, byly kompenzace postižených oborů. Využívaly franšízové koncepty státem nabízené podpory?
Z informací, které máme, víme, že ano. Minimálně se o podporu ze strany státu zajímali a, co to šlo, jí využili. Velkou roli i v tomto momentě hrála pomoc ze strany franšízora. Vezmeme-li si například vládní program COVID – Nájemné. Podnikatel měl na příspěvek na nájemné v momentě, kdy se s pronajímatelem prostor dohodl na snížení nájmu. A právě s tím franšízoři hojně pomáhali. Jejich vyjednávací pozice, např. při jednání s majiteli obchodních center, je přeci jen silnější než jednotlivých podnikatelů.
Pro některé franšízanty i franšízory pak byl zajímavý i program Antivirus, díky němuž mohli čerpat podporu na platy svých zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že řada franšízantů také podniká jako OSVČ, využívali například jarní „Pětadvacítky“ a dalších kompenzací, které jim stát umožnil.
Jak se podle Vás změní situace na tuzemském franšízovém trhu?
Z mého pohledu posílí. Oddělí se franšízové koncepty, které prošly ověřením jejich nastavení „bez ztráty kytičky“ od těch, které díky krizi zjistily, kde mají mezery. Určitě bude snaha o revizi franšízových manuálů i smluv tak, aby v případě příchodu další krize, byly franšízové značky připraveny jim čelit. Jak jsem již naznačil, očekávám také zvýšení zájmu začínajících podnikatelů o franšízové licence a také určitou úpravu postupu při jejich výběru. Uchazeče o franšízu už nebude zajímat jen to, jak se byznysu daří během jednotlivých měsíců v roce, ale také to, jak značka přežila rok 2020. Obecně však jistě poroste počet podnikatelů, kteří nebudou chtít být na svůj byznys sami. Úkolem franšízorů pak bude nabídnout jim příležitost a také vybrat si ty správné franšízanty. Protože to bude i do budoucna klíčové.
Co Vám osobně prozradila situace spojená s pandemií COVID-19 o výhodách franšízového způsobu podnikání? Přeci jen, jste nejen ředitel poradenské firmy, ale také franšízor.
Od roku 2005 jsem franšízorem Helen Doron English – konceptu na výuku angličtiny pro děti od 3 měsíců do 19 let. V České republice dnes provozujeme téměř 80 poboček, do kterých dochází více než 9000 studentů. Myslím, že už po vypuknutí první vlny pandemie jsem se znovu ujistil o tom, jak silná naše franšízová síť je. Současně jsem si uvědomil, že je to i díky tomu, že naši partneři k sobě mají velice blízko, jsou nejen s námi, ale i spolu navzájem v neustálém kontaktu, jsou zvyklí spolupracovat a radit se při řešení problémů. Tato skutečnost vede neochvějně k tomu, že jsme daleko flexibilnější než jiné, konkurenční školy. Jsme schopni reagovat na jakoukoliv situaci rychleji, zajistit prakticky okamžitě konstruktivní řešení, navzájem se podpořit a podržet a překonat tak i opravdu velké nepříjemnosti a problémy. Překvapivým zjištěním pro mě pak byl fakt, že podobná krize může být v určitém ohledu i velkým přínosem. Uzavření našich poboček totiž „donutilo“ nás i všechny naše franšízanty osvojit si nové znalosti a dovednosti. Potažmo jsme se tak otevřeli novým možnostem a příležitostem do budoucna.
„To samé přeji do budoucna i všem franšízorům, franšízantům, i těm, kteří podnikání pod zavedenou značkou teprve zvažují. Budu rád, když si budou moci z této doby odnést i něco nového, co je obohatí, posílí a pomůže jim překonávat překážky, které se čas od času v každém podnikání objeví, a možná je bude moci posunout vpřed."

PŘEČTI ČLÁNKY

„Podpora ze strany franšízora je pro nás klíčová," říká Liliana Nikolova, franšízantka konceptu bilingvních škol a školek Maple Bear v Bulharsku.
„Náklady spojené s rebrandingem poboček nikdy nenesou zcela naši franšízanti. Podílíme se na nich i my a pronajímatel prostor,“ říká Peter Ondrej, Managing Director Coffeeshop Company.
„Rok 2020 bychom mohli nazvat time outem v rámci expanze naší franšízové sítě, letošek očekáváme její další rozvoj,“ prozrazuje Jiří Hruška, obchodní ředitel Century 21.
„Žádná franšízová prodejna nebyla loni uzavřena, síť zůstala otevřena v plném rozsahu. Letos chceme růst,“ říká Petr Zelík, majitel konceptu Oxalis.
„OK Pointy vyšly z krize bez úhony. Lidé potřebují řešit finanční, bankovní i realitní záležitosti pořád,“ říká Jan Lener, ředitel marketingu a komunikace Broker Consulting.
Nejčtenější

Během prvního čtvrtletí letošního roku zvýšila prodejní síť dveří a zárubní meziročně prodeje o 40 %. Její obrat dosáhl během ledna až března cca 14 milionů Kč.
Franšízový koncept UGO Freshbarů a UGO Salaterií je připraven dál růst. Důležitou roli v něm sehrají kvalitní franšízanti.
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Česko je atraktivní pro investice do logistiky. Nárůst vývozu, HDP a solidní ekonomická síla znamená příležitost pro váš byznys a rozvoj franšízy Mail Boxes Etc.
Pandemie změnila nákupní zvyklosti Čechů a je na obchodnících, jak moc budou schopni a ochotni na ně reagovat. To ovlivní i situaci v nákupních centrech.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI