Stále na vzestupu
Málokdo asi očekával, že rok 2020 bude rokem růstu. S pandemií dorazila do celého světa doba nejistoty. I přesto se řadě franšízových sítí dařilo otevírat nové pobočky, i když tempo růstu a otevírání nových franšízových jednotek bylo nižší, což se projevilo zejména na trzích mimo USA. Od července 2019 do července 2020 společnosti, které se umístily v žebříčku „500 neúspěšnějších franšíz“ původem z USA, přidaly do svého portfolia na zahraničních trzích 6935 franšízových poboček. Vyplývá to z analýzy magazínu Entrepreneur.
Když se však toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kdy americké franšízové systémy otevřely 12 064 jednotek na trzích mimo USA, je jasné, o kolik se tempo růstu snížilo. Je to ve skutečnosti poprvé za posledních několik let, kdy byl růst na zahraničních trzích nižší než růst v USA, kde bylo otevřeno 7 141 nových franšízových jednotek.
„Bezpečí“ franšízy
Fakt, že i v této turbulentní době se dařilo franšízovým značkám posilovat svou pozici nejen na domácích trzích, svědčí o tom, že franšízový způsob podnikání se jeví jako stabilní příležitost pro rozjetí vlastního byznysu. Samozřejmě, po celém světě platí, že situace kolem Covid-19 způsobil obrovské škody na stravovacích zařízeních a v restauračním sektoru, přesto se mnoha franšízám v tomto oboru podařilo přizpůsobit se krizové situaci a najít způsoby, jak zůstat v podnikání a nadále obsluhovat své zákazníky. To můžeme vidět i u franšízových konceptů, které jsou aktivní na českém trhu. Gastronomie a prodej potravin tak má v tomto tradičním žebříčku stále největší zastoupení, jak tomu bylo i v minulých letech. I když i jejich počet se snížil. Mezi 500 nejúspěšnějšími franšízovými brandy najdeme této oblasti 93 franšíz, loni jich bylo 103. Z restaurací s rychlým občerstvením, což je tradičně nejpočetnější kategorie, našlo své místo v žebříčku „pouze“ 80 franšíz oproti loňským 86.
Na již několik let zjevný růst navázaly koncepty působící v oblasti údržby, když 76 značek se umístilo mezi TOP 500. Podle analýzy magazínu Entrepreneur to není velké překvapení, protože řada firem z této branže hrála klíčovou roli v boji proti koronaviru a pro většinu z nich bylo snadné dodržovat nastavená hygienická a epidemiologická opatření. Své v tom samozřejmě mohl hrát i fakt, že franšízy z tohoto sektoru patří k těm nejdostupnějším. Často totiž zájemce o franšízu nemusí na rozjetí podnikání s některou z těchto značek vynaložit nadměrné finanční prostředky, což je zejména v nejistých časech bráno jako velká, ne-li klíčová výhoda. Úspěšný rok za sebou mají i prodejci produktů pro děti a koncepty starající se o zdraví a kondici svých klientů.
Kdo patří mezi TOP 10 franšíz v roce 2021?
- Taco Bell (rychlé občerstvení)
- Dunkin' (rychlé občerstvení)
- Obchod UPS (poštovní kurýrní služba, tisk, služba)
- Popeyes Louisiana Kitchen (rychlé občerstvení)
- Culver's (rychlé občerstvení)
- Kumon (matematické a čtenářské vzdělávání dětí)
- Jersey Mike's Subs (rychlé občerstvení)
- Planet Fitness
- 7-Eleven (řetězec supermarketů)
- Servpro (restaurování, čištění, poškození požárem, povodeň)
Kompletní seznam Entrepreneur Franchise 500 najdete zde.

PŘEČTI ČLÁNKY

Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Zajímají vás nové franšízové koncepty? Určitě navštivte Franchise Expo 3. dubna 2025 v Budapešti.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Volný čas po práci pro většinu lidí znamená příjemné aktivity, zároveň je to také podnikatelská příležitost. Franšízová síť Regatta to naučila už přes 250 franšízantů v Evropě.
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa' vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Nejčtenější

Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI