Byznys (nejen) pro ženy

Byznys ze zahraničí / O vstup na tuzemský trh má zájem celá řada franšízových konceptů ze zahraničí, a to jak z Evropy, tak i mimo ni. Pro zájemce o podnikání se tak otevírá šance být průkopníkem a přivést sem produkty či služby, které zde chybí nebo jimi trh není dostatečně pokrytý.
pondělí
08.03.2021
V Česku každoročně stoupá počet žen, které se pustí do vlastního podnikání. Příležitost rozvíjet byznys jim dávají i franšízy, které teprve na náš trh míří.
 

Podnikatelky v současné době působí v nejrůznějších oborech, vidíme to z příběhů úspěšných žen, kterým se daří ve strojírenství, logistice, financích, kosmetickém průmyslu či cestovním ruchu. Potvrzují tak fakt, že již zdaleka neplatí ono přežité rozdělení na „mužské“ a „ženské“ obory. Stále však existují oblasti, ve kterých se dá předpokládat, že ženský element pomáhá v dosažení úspěchu. Mohou jimi být například vzdělávání či kosmetické služby. A právě z těchto segmentů trhu pochází řada franšízových konceptů, které aktuálně hledají své první franšízové partnery a zastoupení v Česku. Které to jsou?

Edukido

Tento původem polský vzdělávací franšízový koncept se zaměřuje na organizaci a vedení kurzů pro děti ve věku od 3 do 12 let s využitím populární stavebnice LEGO. Ty mohou probíhat například ve školkách a školách, případně i na akcích jako jsou oslavy narozenin, právě tak svůj byznys rozvíjí franšízanti na domácím trhu. Učební osnovy, které jsou do lekcí implementovány, vždy vychází ze školních osnov platných na daném trhu. Kurzy Edukido tak lze chápat jako rozšíření školního vzdělávání.

Franšízant Edukido může působit ve městech s minimálně 20 tisíci obyvateli. Praxe však ukazuje, že kurzy fungují také ve venkovských oblastech. Největší území, na kterém může franšízant působit, by mělo mít podle vedení konceptu až 140 tisíc obyvatel. Na tuzemském trhu hledá vedení značky Edukido jak kandidáta na master-franšízanty, tak i uchazeče o jednotlivé licence. Vstupní poplatek pro master-franšízanta, který mu zaručí exkluzivitu pro celou Českou republiku, činí 25 tisíc eur. Dalších 3 350 eur pak vydá za marketingové materiály a učební LEGO sady. Zájemce o individuální licenci zaplatí méně. Vstupní franšízový poplatek, jehož výše závisí na velikosti území, ve kterém se rozhodl podnikat, začíná na 850 eurech za lokalitu s cca 20 tisíci obyvateli, za licenci na působení v oblasti se 120 tisíci obyvateli pak franšízant zaplatí 5 000 eur. Zakoupení sad stavebnice LEGO franšízanta přijdou na 3 000 eur. Dalším výdajem je pak poplatek za marketingové materiály ve výši 350 eur.

Maple Bear Canadian Schools

Potenciál úspěšného rozvoje v Česku vidí i největší kanadská franšízová síť škol Maple Bear. V současné době působí ve 24 zemích světa a jejich počet má ambici nadále zvyšovat. Celkem 530 škol a školek nabízí dvojjazyčný kanadský systém vzdělání více než 41 tisícům dětí ve věku od 6 měsíců do 18 let. Během koronavirové krize zaznamenala síť Maple Bear zvýšený zájem o partnerství v zemích střední a východní Evropy. Po svém úspěšném vstupu do Bulharska, Rumunska, Albánie a Chorvatska, plánuje další expanzi do České republiky, Polska, na Ukrajinu a do dalších zemí během roku 2021.

Náklady spojené s nákupem licence činí 45 tisících eur. Výše celé investice do otevření školy či školky Maple Bear pak závisí na budově, zemi a rozsahu projektu. Franšízor nabízí svým lokálním partnerům průběžnou akademickou podporu velkého týmu kanadských školitelů a Virtuálního kanadského akademického ředitele. Zároveň poskytuje lokální týmy, které pomáhají s operativou, marketingem a ekonomickým plánováním.

Refan

Voňavý byznys – tak by se dalo označit podnikání pod hlavičkou franšízové značky Refan. Ta k nám opět míří z Polska, kde má momentálně na 130 franšízových poboček. Svým zákazníkům parfumerie Refan umožňují koupit si svou oblíbenou vůni a odnést si ji ve flakonu podle vlastního výběru. Variant, jak podnikat pod tímto brandem, je hned několik. Na domácím polském trhu je realita taková, že zhruba 20 % tamních franšízantů provozuje více jak jeden obchod této značky.

Parfumérie Refan lze otevírat ve formě samostatných kamenných prodejen, ostrůvků či stánků v nákupních centrech. Příležitost zapojit se mají i již zavedení podnikatelé, kteří by chtěli díky značce Refan doplnit svou nabídku. Zájemce o otevření zbrusu nového prodejního místa by se měl připravit na investici v minimální hodnotě 55 tisíc Kč, v případě, že je provozovna v nájmu. Celková výše finančního vkladu závisí na velikosti pobočky a rozsahu první objednávky parfémů. Pokud se franšízant rozhodne investovat do koupi vlastního stánku či ostrůvku určeného do obchodního centra, je samozřejmě investice vyšší. Dobrou zprávou pro franšízanty pak je, že na ně nečekají žádné franšízové poplatky.

Smilepoint

Na franšízanty z řad majitelé kosmetických salónů, nehtových studií, wellness či fitness center, hotelů nebo i zubních ambulancí cílí původem maďarský koncept Smilepoint zaměřující se na poskytování služeb spojených s neinvazivním bělením zubů. Ti všichni totiž mohou své podnikání rozšířit díky franšízové licenci a obohatit tak nabídku svých služeb. Stačí jim k tomu oddělený prostor o velikosti minimálně 4 m2.

Náklady spojené s přistoupením k tomuto konceptu činí zhruba 100 tisíc Kč. Po zaplacení tohoto franšízového poplatku získá franšízant celý systém na bělení zubů, a to včetně designového křesla ve tvaru vejce, LED lampu, ochranných brýlí, porovnávacích vzorkovníků barvy zubů, loga na stěnu, školení, 100 ks bělících sad. To platí pro zájemce o individuální franšízovou licenci. Cena master-licence je v případě České republiky řešena individuálně.

Depil Concept a Body Concept

Z Portugalska na český trh míří hned dvě značky z oboru péče o krásu a tělo a obě zde hledají master-franšízové partnery, kteří by se postarali o vybudování a rozvoj jejich sítí. Body Concept hledá zájemce o licenci z řad podnikatelů se zkušenostmi s řízením společnosti, případně s franšízovým podnikáním či působením v oblasti související s estetikou a krásou. Její cena se pohybuje od 50 tisíc eur (cca 1,3 milionu Kč), a to v závislosti na velikosti území, pro které je udělena. Investice do otevření kliniky Express činí 41 100 eur (cca 1 milion Kč), v případě kliniky Standard to pak je 73 700 eur (cca 1,9 milionu Kč). Měsíční poplatky, které na master-franšízanta čekají, jsou 700 eur za první kliniku a 100 eur za každou další.

V případě Depil Conceptu začíná cena licence také na 50 tisících eur. Náklady spojené s otevřením jednoho salonu se pak pohybují 26 do 34 tisíc eur. Konečná výše investice se odvíjí zejména od toho, jak velké budou nutné zásahy do prostoru budoucího salonu. Ten je ideální otevřít v centru města na frekventovaném a dostupném místě. Důležité je, aby se franšízant při zařizování svého byznysu řídil pokyny poskytovatele licence, a to zejména co se týče velikosti prostoru, jeho zařízení a dodržení projektu, který mu franšízor poskytne. Prostor totiž musí být příjemný nejen pro zaměstnance, ale hlavně pro klienty.

Příležitostí pro nalezení vhodného franšízového podnikání na českém trhu existuje celá řada. A je jen na budoucím podnikateli či podnikatelce, zda se rozhodne připojit se do již existující sítě, nebo bude své finance i síly investovat do vybudování zcela nové prostřednictvím master-franšízové licence. Faktem je, že pokud se rozhodnou pro druhý způsob, čeká na ně sice vyšší počáteční investice a zodpovědnost, v budoucnosti se však budou moci radovat i z vyšších příjmů.


První na trhu / Začátky jsou u master-franšízy stejné jako u individuální licence. Partner nejdřív otevře svou pobočku a následně se věnuje budování sítě prostřednictvím franšízantů.

Populární na fóru

Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017