Byznys (nejen) pro ženy
Podnikatelky v současné době působí v nejrůznějších oborech, vidíme to z příběhů úspěšných žen, kterým se daří ve strojírenství, logistice, financích, kosmetickém průmyslu či cestovním ruchu. Potvrzují tak fakt, že již zdaleka neplatí ono přežité rozdělení na „mužské“ a „ženské“ obory. Stále však existují oblasti, ve kterých se dá předpokládat, že ženský element pomáhá v dosažení úspěchu. Mohou jimi být například vzdělávání či kosmetické služby. A právě z těchto segmentů trhu pochází řada franšízových konceptů, které aktuálně hledají své první franšízové partnery a zastoupení v Česku. Které to jsou?
Edukido
Tento původem polský vzdělávací franšízový koncept se zaměřuje na organizaci a vedení kurzů pro děti ve věku od 3 do 12 let s využitím populární stavebnice LEGO. Ty mohou probíhat například ve školkách a školách, případně i na akcích jako jsou oslavy narozenin, právě tak svůj byznys rozvíjí franšízanti na domácím trhu. Učební osnovy, které jsou do lekcí implementovány, vždy vychází ze školních osnov platných na daném trhu. Kurzy Edukido tak lze chápat jako rozšíření školního vzdělávání.
Franšízant Edukido může působit ve městech s minimálně 20 tisíci obyvateli. Praxe však ukazuje, že kurzy fungují také ve venkovských oblastech. Největší území, na kterém může franšízant působit, by mělo mít podle vedení konceptu až 140 tisíc obyvatel. Na tuzemském trhu hledá vedení značky Edukido jak kandidáta na master-franšízanty, tak i uchazeče o jednotlivé licence. Vstupní poplatek pro master-franšízanta, který mu zaručí exkluzivitu pro celou Českou republiku, činí 25 tisíc eur. Dalších 3 350 eur pak vydá za marketingové materiály a učební LEGO sady. Zájemce o individuální licenci zaplatí méně. Vstupní franšízový poplatek, jehož výše závisí na velikosti území, ve kterém se rozhodl podnikat, začíná na 850 eurech za lokalitu s cca 20 tisíci obyvateli, za licenci na působení v oblasti se 120 tisíci obyvateli pak franšízant zaplatí 5 000 eur. Zakoupení sad stavebnice LEGO franšízanta přijdou na 3 000 eur. Dalším výdajem je pak poplatek za marketingové materiály ve výši 350 eur.
Maple Bear Canadian Schools
Potenciál úspěšného rozvoje v Česku vidí i největší kanadská franšízová síť škol Maple Bear. V současné době působí ve 24 zemích světa a jejich počet má ambici nadále zvyšovat. Celkem 530 škol a školek nabízí dvojjazyčný kanadský systém vzdělání více než 41 tisícům dětí ve věku od 6 měsíců do 18 let. Během koronavirové krize zaznamenala síť Maple Bear zvýšený zájem o partnerství v zemích střední a východní Evropy. Po svém úspěšném vstupu do Bulharska, Rumunska, Albánie a Chorvatska, plánuje další expanzi do České republiky, Polska, na Ukrajinu a do dalších zemí během roku 2021.
Náklady spojené s nákupem licence činí 45 tisících eur. Výše celé investice do otevření školy či školky Maple Bear pak závisí na budově, zemi a rozsahu projektu. Franšízor nabízí svým lokálním partnerům průběžnou akademickou podporu velkého týmu kanadských školitelů a Virtuálního kanadského akademického ředitele. Zároveň poskytuje lokální týmy, které pomáhají s operativou, marketingem a ekonomickým plánováním.
Refan
Voňavý byznys – tak by se dalo označit podnikání pod hlavičkou franšízové značky Refan. Ta k nám opět míří z Polska, kde má momentálně na 130 franšízových poboček. Svým zákazníkům parfumerie Refan umožňují koupit si svou oblíbenou vůni a odnést si ji ve flakonu podle vlastního výběru. Variant, jak podnikat pod tímto brandem, je hned několik. Na domácím polském trhu je realita taková, že zhruba 20 % tamních franšízantů provozuje více jak jeden obchod této značky.
Parfumérie Refan lze otevírat ve formě samostatných kamenných prodejen, ostrůvků či stánků v nákupních centrech. Příležitost zapojit se mají i již zavedení podnikatelé, kteří by chtěli díky značce Refan doplnit svou nabídku. Zájemce o otevření zbrusu nového prodejního místa by se měl připravit na investici v minimální hodnotě 55 tisíc Kč, v případě, že je provozovna v nájmu. Celková výše finančního vkladu závisí na velikosti pobočky a rozsahu první objednávky parfémů. Pokud se franšízant rozhodne investovat do koupi vlastního stánku či ostrůvku určeného do obchodního centra, je samozřejmě investice vyšší. Dobrou zprávou pro franšízanty pak je, že na ně nečekají žádné franšízové poplatky.
Smilepoint
Na franšízanty z řad majitelé kosmetických salónů, nehtových studií, wellness či fitness center, hotelů nebo i zubních ambulancí cílí původem maďarský koncept Smilepoint zaměřující se na poskytování služeb spojených s neinvazivním bělením zubů. Ti všichni totiž mohou své podnikání rozšířit díky franšízové licenci a obohatit tak nabídku svých služeb. Stačí jim k tomu oddělený prostor o velikosti minimálně 4 m2.
Náklady spojené s přistoupením k tomuto konceptu činí zhruba 100 tisíc Kč. Po zaplacení tohoto franšízového poplatku získá franšízant celý systém na bělení zubů, a to včetně designového křesla ve tvaru vejce, LED lampu, ochranných brýlí, porovnávacích vzorkovníků barvy zubů, loga na stěnu, školení, 100 ks bělících sad. To platí pro zájemce o individuální franšízovou licenci. Cena master-licence je v případě České republiky řešena individuálně.
Depil Concept a Body Concept
Z Portugalska na český trh míří hned dvě značky z oboru péče o krásu a tělo a obě zde hledají master-franšízové partnery, kteří by se postarali o vybudování a rozvoj jejich sítí. Body Concept hledá zájemce o licenci z řad podnikatelů se zkušenostmi s řízením společnosti, případně s franšízovým podnikáním či působením v oblasti související s estetikou a krásou. Její cena se pohybuje od 50 tisíc eur (cca 1,3 milionu Kč), a to v závislosti na velikosti území, pro které je udělena. Investice do otevření kliniky Express činí 41 100 eur (cca 1 milion Kč), v případě kliniky Standard to pak je 73 700 eur (cca 1,9 milionu Kč). Měsíční poplatky, které na master-franšízanta čekají, jsou 700 eur za první kliniku a 100 eur za každou další.
V případě Depil Conceptu začíná cena licence také na 50 tisících eur. Náklady spojené s otevřením jednoho salonu se pak pohybují 26 do 34 tisíc eur. Konečná výše investice se odvíjí zejména od toho, jak velké budou nutné zásahy do prostoru budoucího salonu. Ten je ideální otevřít v centru města na frekventovaném a dostupném místě. Důležité je, aby se franšízant při zařizování svého byznysu řídil pokyny poskytovatele licence, a to zejména co se týče velikosti prostoru, jeho zařízení a dodržení projektu, který mu franšízor poskytne. Prostor totiž musí být příjemný nejen pro zaměstnance, ale hlavně pro klienty.
Příležitostí pro nalezení vhodného franšízového podnikání na českém trhu existuje celá řada. A je jen na budoucím podnikateli či podnikatelce, zda se rozhodne připojit se do již existující sítě, nebo bude své finance i síly investovat do vybudování zcela nové prostřednictvím master-franšízové licence. Faktem je, že pokud se rozhodnou pro druhý způsob, čeká na ně sice vyšší počáteční investice a zodpovědnost, v budoucnosti se však budou moci radovat i z vyšších příjmů.
PŘEČTI ČLÁNKY
Originální vzdělávací franšízový program pracuje s oblíbenou dětskou stavebnicí. Čím by mohly jejich kurzy zaujmout u nás?
Zajistěte si obchodní úspěch na Franchise Expo v Budapešti 4. dubna 2024. Objevte dynamické příležitosti a navazujte kontakty s inovátory v oboru.
Ve dnech 16. až 18. března 2024 se koná Franchise Expo Paris 2024, největší evropská událost v oblasti franšízingu. Co se chystá?
V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI