Stvoření pro franšízing

Ideální franšízanti
Ideální franšízanti / Chuť a vůle podnikat, stejně jako finanční stabilita kandidátů jsou důležité, ale bez určitého podnikatelského „talentu“ a obchodních dovedností se franšízanti neobejdou.
pondělí
10.10.2022
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
 

Pořízení franšízové licence je ideální pro lidi, kteří uvažují o vlastním podnikání, ale chtěli by vstoupit do podnikání s mnohem menším rizikem. Namísto budování svého byznysu od nuly se rozhodnou koupit „recept na úspěch“ a stánou se franšízanty, kteří získají osvědčenou značku a mohou profitovat z obchodních zkušeností franšízora.

To je jeden z hlavních důvodů, proč jsou franšízoři při výběru svých budoucích partnerů opatrní a nároční. Chuť podnikat, vůle rozvíjet byznys a také finanční stabilita uchazečů jsou jistě důležité, ale bez určitého podnikatelského „talentu“ a obchodních dovedností franšízantů poskytovatelé licence o spolupráci ani neuvažují. Z praxe víme, že velmi často jsou tak při rozhodování franšízorů klíčové zkušenosti i pracovní historie franšízanta. Nejde však o jediná kritéria.

Bez ohledu na to, o jaký franšízový systém jde, je cílem franšízora najít ideálního franšízanta – i když téměř všichni se shodují, že ideální kandidát neexistuje. Při výběru se tak poskytovatel licence zaměřuje na několik specifických vlastností. Nejčastěji jde o prodejní dovednosti, schopnost řídit tým zaměstnanců, finanční gramotnost a potenciál implementovat a monitorovat dodržování standardů franšízového systému. Přestože tyto dovednosti lez rozvíjet v mnoha různých profesích, existují takové, které vynikají a franšízoři jejich zástupce rádi vidí ve své síti.

Obchodníci/ prodejci

Ať už si to uvědomují nebo ne, většina prodejců se chová, jako by byli majiteli firmy. Proto se často může zdát, že zvláště ti dobří obchodníci neprodávají jen produkty či služby, ale také určitou image sebe sama. Prodejci totiž moc dobře vědí, jakou moc má dobrá značka. Výhodou je, že se nevzdávají, když se objeví komplikace. Jsou zvyklí odvádět výkony i v době, kdy se nedaří. Prodejci, zvyklí na výkyvy v příjmech a na to, že „jeden den se může dařit a druhý nikoli“, se řídí především tím, že konečný úspěch závisí na jejich aktivitě.

Manažeři

Je pravda, že existuje mnoho franšízových systémů, které nemusí řídit vrcholoví manažeři, aby podnik fungoval hladce, ale na druhou stranu také neexistuje podnik, který by fungoval sám. Každá firma potřebuje dobrý tým. A kdo v minulosti neměl možnost sestavovat tým, najímat pracovníky a pracovat s nimi, brzy pochopí, že jde o jeden z nejnáročnějších úkolů. Tvoření pracovních inzerátů, kontrola došlých životopisů, výběr uchazečů, pohovory, prověřování jejich schopností a následně školení a řízení zaměstnanců patří mezi klíčové povinnosti majitelů franšízových poboček.

Lidé, kteří mají manažerské schopnosti a zkušenosti v této oblasti, budou mít jistě méně problémů, když se rozhodnou vstoupit do podnikání a koupit si franšízu. Jako pro lidi zvyklé na různé vlastnosti a profily pracovníků pro ně bude snazší zvládat vztahy, plánovat povinnosti, ale i přebírat práci a měnit zaměstnance v momentě, kdy si to situace vyžádá. Snadno vytvoří hierarchii mezi zaměstnanci, ale také vědí, jak rozpoznat a odměnit talent a tvrdou práci zaměstnanců. Tyto dovednosti jsou důležité zejména pro kandidáty, kteří mají ambici provozovat více než jednu franšízovou pobočku, tedy pro potenciální příjemce multi nebo master-franšízy.

Účetní

Pro účetní platí, že jsou to dobře organizovaní a důkladní lidé, kteří rozumí téměř všem aspektům podnikání. Navzdory skutečnosti, že franšízové ​​podniky nabízejí řešení většiny problémů, které mohou nastat v každodenním podnikání, jsou i účetní velmi zruční v řešení komplikací, a toi prostřednictvím nalézání inovativních řešení. Jejich největší předností je zejména schopnost hospodařit s financemi a není třeba zdůrazňovat, že účetní mají své hospodaření plně ve svých rukách a v pořádku.

Sportovci

Když se rozhodnou plně se věnovat práci, jsou profesionální sportovci ve skutečnosti ideálními franšízanty. Z několika důvodů. Svou povahou jsou soutěživí, touží po úspěchu a moc dobře vědí, kolik práce a úsilí je potřeba k dosažení špičkového výsledku. Často se jim tak podaří dosáhnout cílů, které si vytýčili. Jednou z jejich nejcennějších předností je, že hrají podle pravidel, což je pro franšízové podnikání více než vhodné.

Většinou se stává, že se sportovci do vlastního podnikání pustí na konci své profesionální kariéry. Často volí formu investice, která nevyžaduje jejich přílišné zapojení. Mezi sportovci tak mohou dobré obchodní partnery najít ty franšízové ​​značky, které umožňují majiteli firmy se do podnikání zapojit jen částečně.

Majitelé malých podniků

Většina drobných živnostníků uvádí jako hlavní důvod zahájení podnikání touhu být sami svými pány – řídit si svůj čas a budovat firmu podle vlastních standardů. Na druhou stranu však přiznávají, že začít budovat a rozvíjet podnikání „od nuly“ je nesmírně obtížný úkol. Ti, kteří ví, jak funguje franšízové podnikání pak dokonce říkají, že kdyby začínali dnes, uvažovali by i o koupi franšízové licence.

Nicméně právě proto, že si vyzkoušeli podnikání a mají určité obchodní zkušenosti, jsou majitelé malých podniků velmi žádanými kandidáty na franšízanty. Kromě vybudované zákaznické základny a profesionálních kontaktů už vědí, co znamená „podnikat“ - od právních a finančních záležitostí až po marketing.


Bez ohledu na vše, co bylo řečeno, to neznamená, že by kandidáti, kteří přicházejí z jiných oblastí, neměli přemýšlet o koupi franšízy. Kdo má však zkušenosti alespoň s jednou z těchto profesí a hledá řešení, jak začít s vlastním podnikáním, měl by se určitě podívat na to, jaké možnosti mu dává franšízový trh.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017