Česko jako domov pro nové značky

I přes doznívající pandemii covidu-19 a nastupující výzvy související s rostoucí mírou inflace a provozními náklady, přicházejí do Česka nové zahraniční značky stále ve velkém počtu. Ty i nadále považují tuzemsko za pomyslnou bránu do regionu střední a východní Evropy, kde si testují svůj potenciál. Vyplývá to z informací společnosti CBRE.
„Z hlediska načasování byl vloni nejúspěšnější druhý kvartál, během kterého se retailový trh rozrostl o více než deset nových brandů,“ komentuje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. I tentokrát byla největší aktivita zaznamenána v segmentu módy a módních doplňků. Nabídku obchodů rozšířily třeba American Vintage, Jott či Jacadi Paris. Hlavní událostí na high street bylo otevření butiků s luxusní módou Chanel a Balenciaga v Pařížské ulici.
Naprostá většina nově příchozích značek mířila do Prahy. Do té se po pandemii znovu vrátili turisté a současně zde nechybí ani tradičně vysoká kupní síla obyvatelstva. Výjimku představovala rakouská značka iFlow, specializující se na sportovní módu a doplňky, jež si pro vstup na český trh vybrala Freeport Fashion Outlet v Hatích anebo německá QS by s.Oliver, která otevřela tento svůj koncept jako první v OC Futurum Kolín.
Byznys ze západu
Vesměs většina značek k nám vloni přišla ze západní Evropy, především z Francie. Kromě prodejců módy a doplňků šlo především o velkoobchod s kávou L'OR, jež ve spolupráci s Filipem Sajlerem zahájil provoz kavárny na pražském Pankráci, dále specialistu na pánve a kuchyňské spotřebiče Tefal, který otevřel svůj vlastní specializovaný obchod a dále výrobce niche parfémů a svíček Diptyque anebo showroom se sportovními automobily Alpine. Ovšem dvě značky přibyly také od našich sousedů ze Slovenska: Materasso s nabídkou matrací a postelí a dále GymBeam Fitness Hub se sportovní výživou a doplňky. Výjimkou mimo evropský kontinent byla americká značka HP specializující se na elektroniku a výpočetní techniku. Ta v zahraničí svou síť rozšiřuje i prostřednictvím franšízových licencí.
Jak již bylo řečeno, z hlediska jednotlivých segmentů pocházelo nejvíce značek z módního odvětví. Ať už šlo o American Vintage, QS by s.Oliver, Jott, Jacadi Paris zaměřené na děti anebo prodejce sportovní módy a doplňků iFlow a Sport Vision. Současně došlo k už zmíněnému otevření dlouho očekávaných butiků s luxusním zbožím Chanel a Balenciaga v Pařížské ulici a také první pobočky klenotnictví Teilor. Druhým nejvíce zastoupeným sektorem bylo vybavení do domácnosti, kam kromě již zmiňovaných značek Diptyque, Materasso a Tefal patří také polský brand Home&You prodávající bytové doplňky a dekorace. V segmentu gastronomie přibyl nový provozovatel italských kaváren Caffé Pascucci. Oblast služeb rozšířilo tatérské studio Cleopatra Ink původem z Turecka, o kterém jsme již dříve psali s ohledem na to, že v zahraničí se rozšiřuje za pomoci franšízových partnerů. Všechny děti pak jistě potěšilo otevření prvního specializovaného obchodu dánské značky LEGO v nákupním centru Westfield Chodov.
Expanze i odchody
„Výhled na následující období je z pohledu očekávaných vstupů nových značek relativně slibný a třeba již nyní víme o chystané expanzi oblíbeného amerického operátora s rychlým občerstvením Popeyes, který doplní známou trojku McDonald’s, KFC a Burger King. Vstoupit do Česka plánuje i síť italských pizzerií Rossopomodoro. Dobrou zprávou je také podařená záchrana tuzemské značky Kara, o kterou se postaral její původní majitel Zdeněk Rinth ve spolupráci se skupinou Natland. Budeme věřit, že stejně úspěšný bude i v uvažovaném znovuvzkříšení dříve velmi oblíbeného Pietro Filipi, které mělo na českém módním trhu výborné jméno,“ uzavírá Jan Janáček.
Pozitivní zprávou určitě je, že nové značky, které do Česka přišly již v roce 2021, vloni dále expandovaly. Třeba irský řetězec s dostupnou módou Primark, jež své tuzemské působení zahájil v Praze na Václavském náměstí, v září otevřel další pobočku v Brně. Současně také počet značek opouštějící český trh se v meziročním srovnání nijak dramaticky nezměnil a pohyboval se na obdobné úrovni jako v roce 2021. Z trhu mj. odešla americká značka cestovních zavazadel Samsonite, rakouský prodejce sportovního vybavení Hervis Sport, řetězec supermarketů s mraženými potravinami Iceland anebo síť rybích restaurací Nordsee. Činnost také ukončil anglický módní brand T.M.Lewin, ovšem jeho pokračovatelem bude nově založená značka Anthony's.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Zakladatel a majitel společnosti Rohlik Group zvítězil ve velké konkurenci. Do finále se dostali i podnikatelé, kteří mají zkušenosti s franšízou.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI