Kodex nařizuje i loajalitu
Etický kodex EFF nemá žádnou zákonnou pravomoc. Měl by mít ale kromě jiného vliv na postupy pro tvorbu franšízových sítí v Evropě i například na rozhodování vnitrostátních soudů nebo regulačních orgánů, které se na EFF mohou obracet při rozhodování v právních sporech, týkajících se franšízingu.
Samoregulační mechanismus v posledních letech kritizovali někteří odpůrci s tím, že nejednotnost nejen právních podmínek v Evropě značně brzdí rozvoj franšízingu jako takového. Právě možné riziko větší nadnárodní regulace franšízingu vedla evropskou asociaci k úpravě kodexu.
Změny se týkají především několika zásadních oblastí:
- Zdůrazňuje se nyní, že kodex je domluvou mezi vícero stranami, a že se týká jak franšízorů, tak franšízantů. Reaguje tím na kritiku, že se málo zaobíral právy a povinnostmi franšízantů.
- Členové EFF kladou větší důraz nejen na přijetí, ale také na podporu národního etického kodexu a na zajištění toho, aby byl veřejně dostupný.
- Větší důraz je kladen také na tzv. zásadu dobré víry, která se týká vztahu mezi franšízory a franšízanty. Britské právo například neuznává obecnou povinnost dobré víry a nedávné soudní pokusy ji ukotvit v zákoně jako povinnou součást franšízových dohod byly odmítnuté nebo omezené. Kodex ovšem nově kladě větší důraz právě na tuto povinnost. Strany mají podle něho řešit stížnosti a spory v dobré víře v bezprostředních rozhovorech a jednáních vedených v duchu přátelství a poctivosti.
- Od franšízorů se požaduje, aby jednoznačně zaručili franšízantovi právo využívat převedené nebo zpřístupněné know-how, udržovat a rozvíjet jej.
- Definice knoh-how byla upravena. Z informací, které byly "nepostradatelné" jsou nyní informace, které jsou "významné a užitečné". Tento krok má odrážet praktickou realitu mnoha franšízových systémů.
- Od franšízorů se vyžaduje, aby na poli franšízingu působili po dobu nejméně jednoho roku, aby dodržovali a rozvíjeli know-how, předávali jej, vyžadovali zpětnou vazbu od svých franšízantů, a pomáhali při rozvoji franšízové trhu. Franšízor musí propagovat příslušnou značku.
- Franšízoři musí uznat franšízanty jak samostatné podnikatele, a nesmí je přímo či nepřímo řídit stejně jako své zaměstnance.
- Franšízor je povinen franšízantům bezvýhradně umožnit provoz podnikání, poskytnout jim detailní informace o komunikaci uvnitř i vně firmy (například na internetu), stejně tak má povinnost je seznámit se svou obchodní politikou.
- Franšízanti podléhají také dalším povinnostem. Musí "loajálně spolupracovat" se svými franšízory a dalšími franšízanty, musí být zodpovědní za své vlastní činy, za vlastní personál i financování vlastního podnikání.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízy jsou častou cestou k úspěchu díky několika základním výhodám v podnikání. Mezi ně patří nižší vstupní kapitál i menší riziko ztrát.
Evropský kodex etiky franchisingu je základním dokumentem určujícím pravidla podnikání založených na licenčním principu
Franšízing v České republice (dříve Československu) začal rozvíjet po roce 1989 společně s hospodářskými a politickými změnami v zemi.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
V dějinách světového franšízingu dodnes přesně není jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání. Kořeny slova "franchise" sahají na počátek druhého tisíciletí.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franšíza Trdlokafe s oblíbenou kombinací trdelníku a výběrové kávy roste v mezinárodním měřítku i v rámci České republiky. Koncept přilákal i investory z Venture Clubu.
Franšízová síť s čerstvým ovocem v pravé belgické čokoládě Choco Boss nabízí zajímavý nápad na podnikání s příznivými vstupními investicemi.
Stárnutí evropské populace zvyšuje poptávku po službách péče o seniory. Franšízingové příležitosti vznikají i v tomto oboru. U nás zatím na trhu chybí.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...