Kodex nařizuje i loajalitu

Etický kodex EFF nemá žádnou zákonnou pravomoc. Měl by mít ale kromě jiného vliv na postupy pro tvorbu franšízových sítí v Evropě i například na rozhodování vnitrostátních soudů nebo regulačních orgánů, které se na EFF mohou obracet při rozhodování v právních sporech, týkajících se franšízingu.
Samoregulační mechanismus v posledních letech kritizovali někteří odpůrci s tím, že nejednotnost nejen právních podmínek v Evropě značně brzdí rozvoj franšízingu jako takového. Právě možné riziko větší nadnárodní regulace franšízingu vedla evropskou asociaci k úpravě kodexu.
Změny se týkají především několika zásadních oblastí:
- Zdůrazňuje se nyní, že kodex je domluvou mezi vícero stranami, a že se týká jak franšízorů, tak franšízantů. Reaguje tím na kritiku, že se málo zaobíral právy a povinnostmi franšízantů.
- Členové EFF kladou větší důraz nejen na přijetí, ale také na podporu národního etického kodexu a na zajištění toho, aby byl veřejně dostupný.
- Větší důraz je kladen také na tzv. zásadu dobré víry, která se týká vztahu mezi franšízory a franšízanty. Britské právo například neuznává obecnou povinnost dobré víry a nedávné soudní pokusy ji ukotvit v zákoně jako povinnou součást franšízových dohod byly odmítnuté nebo omezené. Kodex ovšem nově kladě větší důraz právě na tuto povinnost. Strany mají podle něho řešit stížnosti a spory v dobré víře v bezprostředních rozhovorech a jednáních vedených v duchu přátelství a poctivosti.
- Od franšízorů se požaduje, aby jednoznačně zaručili franšízantovi právo využívat převedené nebo zpřístupněné know-how, udržovat a rozvíjet jej.
- Definice knoh-how byla upravena. Z informací, které byly "nepostradatelné" jsou nyní informace, které jsou "významné a užitečné". Tento krok má odrážet praktickou realitu mnoha franšízových systémů.
- Od franšízorů se vyžaduje, aby na poli franšízingu působili po dobu nejméně jednoho roku, aby dodržovali a rozvíjeli know-how, předávali jej, vyžadovali zpětnou vazbu od svých franšízantů, a pomáhali při rozvoji franšízové trhu. Franšízor musí propagovat příslušnou značku.
- Franšízoři musí uznat franšízanty jak samostatné podnikatele, a nesmí je přímo či nepřímo řídit stejně jako své zaměstnance.
- Franšízor je povinen franšízantům bezvýhradně umožnit provoz podnikání, poskytnout jim detailní informace o komunikaci uvnitř i vně firmy (například na internetu), stejně tak má povinnost je seznámit se svou obchodní politikou.
- Franšízanti podléhají také dalším povinnostem. Musí "loajálně spolupracovat" se svými franšízory a dalšími franšízanty, musí být zodpovědní za své vlastní činy, za vlastní personál i financování vlastního podnikání.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízy jsou častou cestou k úspěchu díky několika základním výhodám v podnikání. Mezi ně patří nižší vstupní kapitál i menší riziko ztrát.
Evropský kodex etiky franchisingu je základním dokumentem určujícím pravidla podnikání založených na licenčním principu
Franšízing v České republice (dříve Československu) začal rozvíjet po roce 1989 společně s hospodářskými a politickými změnami v zemi.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
V dějinách světového franšízingu dodnes přesně není jasné, kdo, kdy a komu prodal první licenci k podnikání. Kořeny slova "franchise" sahají na počátek druhého tisíciletí.
Nejčtenější

Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
„Nyní se zaměřujeme na bistro, kde chceme pizzy odbavovat do 7 minut,“ říká zakladatel franšízové sítě Vosíme.cz Richard Halmazňa.
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI