Rozvoj franšízingu v Česku

Čtvrtek
14.01.2016
Franšízing v České republice (dříve Československu) začal rozvíjet po roce 1989 společně s hospodářskými a politickými změnami v zemi.
 

Pro rozvoj podnikání, včetně systémů založených na licenčních principech mělo největší význam zrušení státního monopolu a otevření trhu pro nové podnikatele z domova i zahraničí.

O začátku franšízingu v České republice se dá hovořit od roku 1991, kdy se objevily první franšízové systémy. Mezi nejstarší franšízové sítě působící na našem území patří McDonald´s, YVES ROCHER či OBI. Přestože na český trh záhy po politických změnách vstoupily první franšízové řetězce, podmínky pro jejich rozvoj nebyly dlouho příliš příznivé.

Proč se franšízingu v Česku nedařilo

Základním předpokladem pro rozvoj jakéhokoliv systému je dostatek informací. Právě v případě franšízingu šlo o jejich nedostatek. Lidé, kteří se zajímali o vlastní firmu a podnikání tak o možnosti franšízingu prakticky nevěděli. Nebyl kdo by organizoval semináře či konference, chyběla literatura i poradenské firmy.

Faktory, které příliš nepřály rozvoji franšízingu bylo i obecné ekonomické klima. Kultura podnikání byla na počátku 90. let na velmi nízké úrovni. Franšízing nepodporovala ani existující legislativa. Franšízing je do velké míry závislý na kapitálových zdrojích. Vzhledem k problematickému vývoji bankovního sektoru v 90. letech se však nedostávalo prostředků pro malé a střední podniky, které jsou motorem rozvoje tohoto způsobu podnikání. V neposlední řadě chyběly na českém trhu zkušenosti s podobným způsobem podnikání.

Vzniká Česká asociace franchisingu

Důležitým mezníkem pro rozvoj franšízingu v České republice bylo založení České asociace franchisingu (ČAF, www.czech-franchise.cz) v roce 1993. Asociace si klade za cíl podporovat rozvoj stávajících franšízových systémů a vytvářet příznivější podmínky pro rozvoj tohoto způsobu podnikání.

Rozkvět v posledních letech

V posledních několika letech zažívá v České republice podnikání na základě franšízových licenčních smluv velký rozkvět. Dnes funguje na našem území kolem 250 franšízových systémů. Již dlouho přitom nejde pouze o systémy, které pocházejí ze zahraničí. Momentálně je trend takový, že většina konceptů působících na tuzemském trhu má původ v České republice. Nejvíce systémů se rekrutuje z oblasti restaurací, kaváren, čajoven a rychlého občerstvení.

Mezi firmy, které spustily svůj franšízový koncept se dnes řadí i velké společnosti, které objevily výhody franšízového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.

Rok 2014 ve franšízingu ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce. Franšíza je pro ně nová, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franšízanta. To také vedlo k růstu počtu vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.

Kalendář
Rok Důležité mezníky
1991 Na český trh vstupuje první franšízový řetězec – McDonald´s
1993 Založena Česká asociace franchisingu
2008 Zahajuje provoz specializovaný portál věnovaný tématice franšízingu Franchising.cz
2010 Počet franšízových konceptů v ČR překročil 150
2011 Na českém trhu dominují franšízové koncepty původem z Česka
2012 Začíná vycházet čtvrtletník Vlastní firma FRANCHISING
2012 Počet franchisových poboček v ČR překročil hranici 5000
2013 Počet franšízových konceptů v ČR překročil 200
2015 Počet počet franchisových poboček v ČR překročil hranici 6500 a počet franšízových konceptů v ČR překročil 250

Ing. Barbora Štanglová
Redaktorka
/1/
zobrazit více

Populární na fóru

Připravte se na franšízu

Nabízím vám jedinou finanční půjčku od přímého investora od 50 000 do 50 000 000 Kč. Tato nabídka platí pro celou Českou republiku a pro všechny občany....

1 komentář(e)
posledni 20.05.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
S riziky počítáme

Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...

1 komentář(e)
posledni 13.06.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017