Kde hledat franšízové talenty

Franšízing jako takový se uplatňuje v mnoha podnikatelských oborech, a zkušenosti z jednotlivých průmyslových odvětví či výroby nejsou vždy zárukou úspěchu v případě vstupu do konkrétní franšízové sítě. Některé profese ale naopak pěstují dlouhodobě v lidech vlastnosti a schopnosti, které jsou pro působení na poli franšízingu určující. Které to jsou?
-
Vedoucí prodeje a samostatní prodejci
Aniž si to mnohdy uvědomují, prodejci jsou často (podobně jako majitelé malého podniku) již zvyklí rozvíjet a pečovat o svou vlastní značku. Vzhledem k tomu, že jejich výdělek se velmi často odvíjí přímo od jejich výkonu a obratů, chápou základní tržní mechanismy, vědí, co obnáší výroba a co tvoří prodejní cenu, a stejně tak dokáží vyčíslit a reálně ohodnotit vlastní síly a přednosti.
Manažeři prodeje nebudou mít pravděpodobně problém při plánování a dodržování vlastního pracovního programu tak, aby maximalizovali svůj zisk. Dokáží obvykle pracovat s kolísavým finančním příjmem a vlastním potenciálem, a ti úspěšní dokonce zažívají pocit uspokojení z peněz, které jim plynou z podnikání v závislosti na obratu celé firmy, zatímco klasičtí zaměstnanci spoléhají raději na jistotu pravidelného měsíčního příjmu.
-
Vedoucí týmů a manažeři
Ne všechny franšízy vyžadují vedení zaměstnanců, většina značek ale vítá alespoň schopnost postavit a najít si vlastní tým. Začínající podnikatelé bez zkušeností záhy zjistí, že právě tohle je jeden z vůbec nejtěžších aspektů podnikání jako takového. Školení, podpora zaměstnanců, ale také kontrola jejich práce - to jsou pak některé z budoucích velmi důležitých úkolů podnikatelů na základě franšízové licence.
Lidé s manažerskými dovednostmi jsou zvyklí jednat se zaměstnanci, řídit a organizovat různé osobnosti a také jednat například ve chvíli, kdy jsou zaměstnanci nespokojení. Vynikají při vytváření hierarchie, přiřazování odpovědnosti, identifikaci a kultivaci talentů tak, aby nejvýkonnější zaměstnanci zůstali a profitovali z franšízového podnikání. Tyto dovednosti jsou zvláště důležité pro kandidáty, kteří chtějí vlastnit více franšízových jednotek, stejně jako pro franšízové regionální manažery.
-
Účetní
Dobrý účetní je pro podnikání bezesporu vždy přínosem, a to se týká také franšízových sítí. Kromě toho, že mívají skvělé organizační schopnosti, umí také řídit vlastní čas a stanovit si priority. Franšízové sítě sice mají s řešením problémů většinou již své zkušenosti, nicméně při vzniku neznámých potíží a nečekaných změnách mohou zdatní účetní nabídnout mnohdy také nová, specifická řešení. Navíc se vyznají v účetních knihách, mají přehled o novinkách ve světě financí, a obecně při podnikání či investování obvykle příliš neriskují.
-
Profesionální sportovci
Není vůbec náhoda, že také příkladů známých profesionálních sportovců, kteří podnikají ve franšízingu, je na mezinárodním poli poměrně dost. Jejich pozitivy jsou například cílevědomost, orientace na výkon a výsledek, jsou zvyklí tvrdě pracovat, aby dosáhli i těch nejtěžších met. Jsou systematičtí. Dokáží se nechat vést radami a zkušenostmi někoho jiného, neodradí je dílčí neúspěch, nechybí jim soutěživost, týmový duch a schopnost spolupracovat s druhými. Ti nejúspěšnější mívají především potřebu zhodnotit vydělané finance, či se zajistit pro případ, že se sportem skončí. Stejně jako třeba Usain Bolt, který spoluvlastní franšízovou síť restaurací.
Často také nejsou ochotni obětovat podnikání veškerý svůj čas a energii, i proto je pro ně franšízing ideálním řešením na vedlejší podnikatelskou kariéru. Franšízy mohou skvěle fungovat i bez jejich fyzické přítomnosti, zapojit se do podnikání mohou tedy ještě i jako aktivní sportovci.
-
Živnostníci a majitelé či šéfové malých firem
Živnostníci vstupují do podnikání obvykle z touhy po svobodném uplatnění. Díky zkušenostem jsou si vědomi, že franšízová síť jim může pomoci eliminovat podnikatelské riziko. Dokáží podobně jako šéfové a majitelé malých firem ocenit výhody zavedené známé značky i podporu ze strany centrály. Mnozí z nich zažili již zvraty při vedení společnosti, a nemají z nich takový strach, jako lidé bez předchozích podnikatelských zkušeností.
Bývají přitom přizpůsobiví, proto se stávají silnou součástí systému. Jsou také komunikativní, mají dobré vztahy s ostatními podnikateli a často také vypracovanou svou vlastní profesní síť kontaktů. Talentovaní jsou obvykle, i co se týká marketingu, reklamy, právních či finančních služeb, a dokáží najít spolehlivé a pracovité zaměstnance pro své franšízové pobočky.
PŘEČTI ČLÁNKY

Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Logistika, přeprava, tisk a marketing na jednom místě. Franšízová síť s touto kombinací uspěla už v 50 zemích světa. Nyní hledá franšízanty také pro český trh.
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Poptávka po úklidových, stěhovacích a řemeslných službách je velká. Jak z této situace těžit vysvětlí Jiří Bártík, obchodní manažer mezinárodní franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI