Lesk a „bída“ franšízingu

Riziko existuje?
Riziko existuje? / Pořízení franšízové licence podnikateli nezaručí stoprocentní úspěch bez rizika, poskytne mu však příležitost ho dosáhnout.
Středa
09.03.2022
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
 

Známá značka, osvědčený podnikatelský nápad a know-how versus franšízové ​​poplatky a faktury ze strany franšízora. Takové argumenty se střetávají v myslích lidí zvažujících koupi franšízové licence. Pojďme se na ně podívat blíže.

Osvědčený recept

Říká se, že franšíza snižuje podnikatelské riziko zejména na začátku. Vlastník konceptu totiž svému partnerovi poskytuje své znalosti a zkušenosti. Díky nim nemusí dělat chyby, které se začínajícím podnikatelům stávají, Výběrem franšízového modelu získáte na začátku připravený a osvědčený prodejní model. Franšízant také dostává projekt úpravy prostor a konceptu vybavení v souladu se standardy té či oné značky. V rámci franšízové ​​smlouvy je poskytováno i školení, často pro personál, který bude na franšízových pobočkách pracovat. Franšízanti tak získávají osvědčené řešení, které se v případě zahájení podnikání pod vlastní značkou musí vypracovávat dlouhé měsíce či dokonce roky.

Know-how je o to mocnější, čím známější je značka franšízora. Vybudování vlastní image může trvat roky, díky franšíze si mohou podnikatelé užívat výhod značky od samého začátku. A právě známá značka je často tím faktorem, který rozhoduje o výběru franšízy.

Pomocná ruka

Cílem franšízora při prodeji vlastního podnikatelského konceptu franšízovým partnerům by mělo být, aby jeho vlastní úspěch sdíleli i oni. Kromě značky a know-how by tedy měla franšízantům podat pomocnou ruku. Udělat to může nejrůznějšími způsoby. Zvláště cenná je pomoc při výběru a posouzení potenciálu místa, kde bude franšízová pobočka provozována. Vyhledání prostor je úkolem příjemce licence, ale poskytovatel franšízy by měl posoudit, zda jeho koncept bude v daném místě fungovat a zda má vůbec nějaký smysl ho zde budovat a rozvíjet. Může se stát, že přípravné práce si vyžádají tak vysokou finanční investici, která do budoucna vylučuje dosažení ziskovosti firmy na mnoho měsíců. Toto riziko se týká zejména pohostinství, kde může být vybavení prostor obzvlášť nákladné.

Důležitým prvkem podpory, se kterou může franšízant počítat, je školení, které jeho a jeho zaměstnance uvede do světa podnikání. Například v sítích souvisejících s cestovním ruchem se partneři učí například tajům provozování cestovní kanceláře, prodejním technikám, rezervačním systémům, nebo prodeji turistických akcí. Franšízanti prodejen oděvů jsou školeni ve znalosti sortimentu, zákaznického servisu a softwaru a postupů spolupráce. Je důležité, aby franšízant mohl využít pomoci poskytovatele licence jak na začátku podnikání, tak i později, když už jede na plné obrátky.

Síla ve velikosti

Jednou z velkých výhod toho být součástí franšízové sítě jsou lepší podmínky ve smlouvách s dodavateli, a to zejména v případě, kdy se jedná o pobočky zaměřené na prodej. Franšízová síť disponuje velkou kupní silou, která franšízorovi umožňuje vyjednat nižší ceny s výrobci či velkoobchodníky.

Důležité jsou také marketingové výhody. Reklamní kampaně majitele značky budují image celé sítě a nabývají rozměrů, o kterých by si nezávislý podnikatel mohl nechat jen zdát. Majitel franšízové licence by si jako samostatný podnikatel mohl jen stěží dovolit koupit například velkou reklamní kampaň v celostátních médiích. Při malém rozsahu provozu by to navíc nedávalo žádný ekonomický smysl. Vstup do rozvinuté franšízové ​​sítě s mnoha pobočkami umožňuje jedinému příjemci využít efektu velké reklamní kampaně organizované poskytovatelem licence pro celou síť.

Nic není zadarmo

Poskytovatel franšízy nedělá charitu. Za předané know-how, značku a podporu očekává finanční kompenzaci v podobě franšízových poplatků nebo marží. Pro franšízanty znamenají zátěž, která může být významná zejména v počáteční fázi podnikání. Obchodní plán franšízové ​​společnosti by měl zahrnovat jak jednorázovou počáteční platbu, tak pravidelné měsíční poplatky – v některých sítích jsou účtované paušálně, v jiných v závislosti na obratu generovaném franšízantem. Někteří franchisoři také inkasují příspěvek do marketingového fondu, ze kterého financují aktivity na celostátní propagaci značky. V některých obchodních systémech si poskytovatelé franšízy neúčtují žádné poplatky, ale to neznamená, že používání jejich licencí nic nestojí. V takových případech je pak často franšízant povinen nakupovat zboží přímo od franšízora. Obecně platí, že čím je systém ziskovější a čím větší jistotu úspěchu si franšízant „kupuje“, tím je třeba počítat s vyššími investicemi i následnými poplatky.

Kontrola za zády

Pro řadu lidí uvažujících o pořízení franšízové licence může být obtížná kontrola ze strany franšízora. Faktem ale je, že bez kontroly to nejde. Nevyplatí se tak brát tento faktor jako jednoznačného strašáka. Franšízant musí pochopit, že bude podléhat dohledu. A je to v jeho vlastním zájmu. Představme si situaci, že standardy kvality v síti dodržují všichni, až na jednoho neukázněného franšízanta. Pokud si toho majitel značky nevšimne a nenapraví ho, může takový subjekt vážně podkopat pověst celé sítě. Poskytovatel franšízy musí stanovit pravidla a zkontrolovat, zda je franšízanti dodržují. Jedině tak také může ovlivnit úspěšné fungování celé sítě.


Ing. Barbora Štanglová
Redaktorka

Populární na fóru

Správný čas na byznys

platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com

2 komentář(e)
posledni 07.11.2024
Správný čas na byznys

Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

2 komentář(e)
posledni 04.11.2024
Zaměřeno na vzdělávání

Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...

1 komentář(e)
posledni 28.10.2024
Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019