Plánovaný zisk s rozvahou
Je všeobecně známo, že pořízení franšízové licence snižuje riziko, které by jinak bylo spojeno s budováním vlastního byznysu od samého začátku. Nekupujete tak jen „firmu“, ale získáváte osvědčený obchodní model. Nepořizujete si jen logo nad svou provozovnu, ale trvalou podporu a know-how poskytovatele licence. Kvalitní franšízor vám proto před zahájením předloží hotový obchodní plán. Ten odhaluje finanční budoucnost a nejlepší přístup k dalšímu rozvoji vašeho nového franšízového podnikání. Schopnost porozumět informacím v obchodním plánu je klíčem ke správnému rozhodnutí.
Počáteční investice
Obchodní plán je rozdělen do mnoha sekcí. Z pohledu podnikatele je nejdůležitější část počáteční finanční investice. Tím by měly být nastíněny informace o financích, které je třeba vynaložit na rekonstrukci prostor a nákup jakéhokoli vybavení. Tyto výdaje se samozřejmě liší v závislosti na specifikách místa, jeho velikosti, stavu a také velikosti celého franšízového konceptu. Některé společnosti tak poskytnou franšízantovi svou finanční prognózu poté, co se najde potenciální vhodné místo pro jeho budoucí podnikání. Obchodní plán dále mimo jiné zohledňuje: investiční výdaje, náklady na provoz prostor v konkrétním místě a odhadovanou dobu návratnosti investice. Pouze po zvážení těchto finančních skutečností by se měl franšízant rozhodnout podepsat jakoukoli smlouvu.
Franšízový obchodní plán se liší od běžného obchodního plánu v tom, že do nákladů kromě výše uvedených nákladů na renovaci, vybavení nebo zásoby počítá také franšízové poplatky. Obchodní plán by tedy měl zahrnovat celkovou částku počáteční platby. Pravdou je, že ne na všechny franšízanty vstupní franšízový poplatek čeká, když strategie franšízového konceptu s ním nepočítá, nicméně většina sítí ano. Co se týče výše, počáteční poplatek se může pohybovat od několika málo procent až po jednu z nejvýznamnějších částí celých nákladů na zahájení podnikání.
Ve fázi odhadu investic by měly být specifikovány také zdroje financování investice. Stojí za to se franšízora zeptat, zda je možné pořídit vybavení provozovny na úvěr nebo formou pronájmu od franšízora, který bude v rámci obchodního plánu rozpočítán do měsíčních poplatků. Právě to může vám jako budoucímu franšízantovi pomoci se snížením výše počáteční investice.
Bezpečnostní polštář
Mít informace o výši finanční investice potřební pro zahájení podnikání je nezbytné k tomu, abyste se dostali přes první fázi. Během prvních měsíců budete muset tvrdě pracovat, abyste získali klienty a zákazníky do své pobočky. Svůj čas tak budete věnovat zejména hledání způsobů, jak je oslovit, ukázat jim, kdo jste a co jim můžete nabídnout. Toto je kritické období pro každou novou společnost, protože náklady obecně převyšují příjmy. Proto než začnete, je důležité získat od franšízora co nejpřesnější prognózy výdajů a příjmů očekávaných v prvních měsících. Díky tomu budete předem vědět, kolik peněz navíc budete potřebovat v zadní kapse.
„Pokud předpovídáme, že bude nutné do podnikání vložit finance na pokrytí provozních nákladů v průběhu prvních tří měsíců, vyplatí se vyčlenit finanční rezervu, která franšízantovi umožní toto období v klidu přežít. Proto doporučujeme k počáteční investici připočítat i „bezpečnostní polštář,“ doporučuje Karol Kaczmarek, mezinárodní franšízový poradce společnosti PROFIT system. Jakmile vaše firma překlene toto počáteční období, budete postupovat vpřed a vyhlížet bod zvratu. To je okamžik, kdy vaše příjmy začnou převyšovat náklady. Jinými slovy, společnost přestává fungovat se ztrátou a vy začínáte vydělávat. Dobře připravený obchodní plán by měl zhruba nastínit, kdy bude tohoto bodu dosaženo. Pokud váš obchodní plán neuvádí bod zvratu, pravděpodobně stojí za to promluvit si s poskytovatelem licence, abyste o něm získali co nejvíce informací.
Je důležité, abyste si bod zlomu nepletli s dobou návratnosti investice. Doba návratnosti je, když se celkové zisky podniku rovnají celkové vynaložené investici. V tu chvíli začnete opravdu vydělávat peníze. Tyto informace by opět měly být jasné i v podnikatelském plánu. "Pro franšízanty je důležité, aby se mu investice vrátila maximálně v době, na kterou byla uzavřena franšízová smlouva, lépe však ještě dříve. V opačném případě budou investoři skeptičtí ohledně vstupu do franšízové sítě," vysvětluje Kaczmarek.
Dvakrát měř, jednou plať
Jelikož žijeme v reálném světě, musíme se bohužel mít na pozoru před společnostmi, které vylepšují svou franšízovou nabídku a ohledně finančních výsledků poskytují potenciálním franšízantům zkreslené informace. V hloubi duše máme všichni touhu vidět čísla růžovými brýlemi, při čemž můžeme přehlížet některé skutečné náklady související se zahájením podnikání. Naštěstí existují způsoby, jak můžeme s optimistickými vizemi bojovat.
Dobrým způsobem, jak zjistit, zda se realita skutečně shoduje s prognózami franšízora, je kontrola prodejů. Jak na to? Pokud je vaším cílem stát se součástí franšízového konceptu zaměřeného na prodej produktů, nic vám nebrání v tom, abyste provedli malý test. Nakupte v pobočce vámi vysněného konceptu ve stejný den několikrát za měsíc, stačí udělat malý nákup, ideálně těsně před „zavíračkou“ obchodu. Z vystavené účtenky byste měli být schopni určit, kolik účtenek bylo ten den vystaveno. Díky tomu můžete odhadnout, zda to, co říká franšízor, odpovídá každodenní realitě.
Při odhadování příjmů z nového podnikání také stojí za zvážení, že všechny peníze, které jdou do pokladny, nejsou vaše. Náklady na produkty a služby podléhají DPH, která se platí finančnímu úřadu. Noví majitelé podniků a franšízanti na to někdy zapomínají, což může mít za následek nepříjemné překvapení. „Nesprávné vnímání „tržeb “ a „zisku“ je také běžnou chybou nových majitelů firem. Zisku dosahujete v momentě, když od tržby odečteme náklady na provoz firmy,“ připomíná pan Kaczmarek.
Finanční kalkulace uvedené v obchodním plánu jsou zjevně velkou pomocí pro každého podnikatele, který dělá své první kroky v podnikání. Stojí za to se na plán podívat kritickým okem a zvážit, zda předpokládané náklady a výnosy jsou do budoucna reálné. Stává se tak, že někteří franšízanti berou věci do svých rukou a připravují si vlastní výpočty, což je krok správným směrem. Důkladným a realistickým přístupem tak totiž můžete získat komplexní kontrolu nad výdaji a příjmy, a tím i finančním zdravím vašeho podnikání.
PŘEČTI ČLÁNKY
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Podle statistik společnosti PROFIT system na tuzemském trhu působí zhruba 300 franšízových konceptů. Prozradíme vám, jak si moudře vybrat ten pravý.
Franšízanti podepisují franšízové smlouvy s vidinou úspěšné budoucnosti. Na co si však dát pozor, než se upíšete franšízorovi?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Ve Varšavě se od 24. do 26. října koná další ročník franšízového veletrhu. Prozradíme vám, proč si tuto největší středoevropskou akci s touto tématikou zapsat do diáře.
TAB Board rozšiřuje své portfolio služeb programem pro strategickou transformaci firmy. Co nyní franšízanti mohou firmám nabízet?
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI