Franšízing aneb neobjevujte znovu kolo
Na začátku podnikání potřebujete mít představu o tom, jaký je potenciál trhu – tedy v jakém oboru a kde byste chtěli podnikat. Franšízor má tuto otázku velmi dobře zpracovanou a řekne vám, zda je lokalita vhodná anebo kde můžete svou pobočku umístit, jak má být velká a čím bude vybavená. Váš úspěch je i jejich úspěchem, a tak vám zkrátka otevřít na místě, kde podle jejich zkušeností není dobrá lokalita, nedoporučí. Už jen proto je 80 % nově otevřených franšíz úspěšných. Zbývající procenta svědčí pak o osobním nasazení a ochotě na úspěchu pracovat.
Jistě, že franšízor si veškeré poskytnuté know-how, počáteční i průběžnou podporu nechá zaplatit – ať už v počáteční investici, průběžných poplatcích nebo maržích. Neznamená to ale, že v případě vlastního podnikání byste tyto věci získali “zadarmo”. Řešíte styl a design provozovny, vybavení? Franšízor počítá s tím, že vám s tím pomohou. Sice ztrácíte určitou tvůrčí svobodu pojmout styl po svém, ale získáváte úsporu v něčem velmi důležitém – organizaci provozu, jeho účelnosti a v neposlední řadě u mnoha značek už rovnou získáváte zákazníky, kteří ji mají rádi.
Další častou “černou dírou” na peníze je vývoj vlastních produktů a jejich marketing. Bude vašim zákazníkům chutnat tento produkt? Co nového vymyslet na sezónu? Jaké typy vzdělávacích kurzů budou u klientů fungovat? Právě zde se při vlastním podnikání ztrácí spousta času, energie a peněz. Kolekce zboží, které nikdo nekoupí, burgery, které nikoho nezaujmou – to vše stojí peníze. Nejen za zboží, ale také za zaučení personálu, marketing a spoustě dalšího okolo. Franšíza je poměrně velkou zárukou toho, že těchto omylů budete ušetřeni. Výzkum novinek, podklady pro jejich marketing a odhady zákaznických preferencí udělají za vás.
Na počátku také zpravidla vůbec nevíte, jak si poradit s vedením lidí. Franšízor vám dovede říct naprosto přesně, kolik a jakých zaměstnanců budete potřebovat a také má dobře nastavený systém školení. Franšízantům tak pomůže s nastavením profesionální komunikace personálu i získáním znalostí. Vaše začátky se tak podstatně urychlí a můžete dříve vydělávat – máte úspěšný produkt – službu i personál, který s ním umí pracovat.
Samozřejmě, že podnikání by mělo odpovídat vašemu osobnímu zaměření a oboru, který je vám blízký. Ale než se pustíte do vlastních nápadů, je dobré se po světě franšíz rozhlédnout. V současné době u nás působí okolo 300 firem, další na vstup na český trh teprve čekají. Je docela dobře možné, že váš vysněný nápad už v tuto chvíli má jméno a není tedy třeba znovu vynalézat kolo. Někdy stačí se jen naučit na něm jezdit.

PŘEČTI ČLÁNKY

Jistotu úspěchu vašeho franšízového podnikání vám nezaručíme. Můžeme vás ale upozornit na chyby, kterých je třeba se vyvarovat.
V momentě, kdy franšízor hledá ideálního uchazeče o licenci, zaměřuje se na konkrétní profil kandidáta. Rozhoduje se pak podle jejich vlastností a dovedností.
Řadu podnikatelů možná napadne, proč si kupovat franšízové licence, když mohou rozjet svůj vlastní byznys sami. Zde jsou 3 důvody.
Zakoupením licence známé značky si podnikatel usnadňuje vstup do byznysu výměnou za část své nezávislosti. Franšízing s sebou nese výhody i nevýhody. První ale převažují.
Při jednání o vstupu do franšízy vám franšízor odhalí vzorový obchodní plán. Na co se zaměřit, abyste se vyhnuli budoucím překvapením?
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
CrossCafe přichází s novým konceptem franšízingu. Kavárny buduje ve vlastní režii a nabízí je k odkupu až když jsou ziskové. Franšízant získá klientelu a vyškolený personál.
Stravování v krabičkách se prosadilo v českých domácnostech i kancelářích. Jak na to jde česká franšíza FITeat?
Špagetka je franšíza s čerstvými těstovinami, kávou a zmrzlinou má originální receptury i způsob lokace trucků. Jak tento koncept funguje v praxi?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI