Slovensko, země pro byznys
Slovenský franchisový trh ukazuje, že se s ním musí počítat. Jeho velká expanze začíná přicházet, a toho chtějí využít i české franchisové koncepty. Pro ty se Slovensko jeví jako první země, kde chtějí prorazit se svými výrobky či službami. V roce 2012 podle Reportu franchisového trhu, který vydává poradenská společnost PROFIT system franchise services, působilo na slovenském trhu 36 českých franchisových systémů. Aktuálně o vstupu přemýšlí přes 20 konceptů, které fungují na základě franchisy, případně partnerství.
Vhodného master-franchisanta hledá síť fitness studií Hany Bany, která zatím provozuje jednu vlastní pobočku v Bratislavě. „Jednání jsme vedli s několika zájemci, ta však ztroskotala na vzájemných představách a požadavcích,“ říká jednatel firmy Laut, která Hany Bany zastupuje, Jakub Šigut. Podobný případ je i u fastfoodového konceptu Broaster Chicken. O master-franchisantovi uvažují také společnosti Doktor Klain či Certified E-friendly Food. Další firmy, které by se rády prosadily na Slovensku pomocí franchisové spolupráce, jsou mimo jiné BK Solutions, The PUB, Chi-Chi’s. Své brány pro franchisanty otevírá také společnost SmartLife s franchisovým konceptem dětského oblečení Lego Wear. Ta zde poslední 2 roky musela zájemce odmítat kvůli exkluzivitě. Zatím vede 1 obchod v Bratislavě.
Některé společnosti už byly úspěšnější a podařilo se jim letos otevřít první pobočky. Jedná se například o firmy Bussiness for Breakfest, Skinial, Dietfitness či Amaryllis. Mimo posledně jmenovanou si všechny jako první vybraly Bratislavu. Ta se obvykle stává odrazovým můstkem pro další expanzi. Amaryllis otevřel své kosmetické studio v Dunajské Stredě. Na spadnutí je vstup společnosti Marvel prodávající mobilní domy. Ta otevře studio v Bratislavě, které by se mělo stát centrem pro Slovenskou republiku. Tamním zákazníkům by rád nabízel čerstvé potraviny i Náš Grunt. „Zájemci se nám ze Slovenska ozývají, ale jednání zatím nevedou k závěru. Rádi bychom otevřeli obchody blízko českým hranicím,“ říká jednatel Našeho Gruntu Jiří Málek.
Slovensko má svá specifika
Firmy si Slovensko vybírají především pro jeho podobnost s českým trhem. Neexistují zde ani žádné jazykové bariéry a problémy s logistikou jsou malé. Prosadit se zde podařilo například franchisovým konceptům Fruitisimo, Naturhouse, Yves Rocher, Svět zdraví či Coffeshop Company. „Ve slovenském trhu vidíme potenciál na 30 poboček. Chceme se stát největší sítí juice barů na Slovensku,“ doplňuje ředitel Fruitisimo Jan Hummel.
Slovenský franchisový trh je podle prezidenta Slovenské franchisingové asociace Jozefa Šétaffyho ještě nezralý a má svá vlastní specifika. „Pro jeho seznámení je důležité si vynaložit určitý čas. Je třeba si zjistit kvalifikované a správné informace,“ uzavírá Jozef Šétaffy.
PŘEČTI ČLÁNKY
Příležitosti k podnikání stále jsou
/08.09.2025
„Pro náš růst je klíčové, abychom měli ty správné franšízanty,“ říká Michal Příhoda, výkonný ředitel Fruitisimo Group. Síť loni překonala tržby půl miliardy korun a expanduje dál.
Když se řekne franšízové podnikání, většina si vybaví větší město a gastro franšízu. Naturhouse dokazuje, že to jde i jinak. Jejich koncept pracuje s věrnými klienty.
Jak si vede Coffeeshop Company od doby, co si vzala vedení nazpět centrála ve Vídni? Díky nižším nákladům chce oslovit nové franšízanty a rozšířit síť v zemích V4.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
Evropská síť provozoven zdravé varianty fast foodu Fruitisimo vznikla v České republice. Jejich růstu pomáhá i vzájemné sdílení zkušeností jednotlivých franšízantů.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI