Úspěch za hranicemi
Přesto, že je poptávka po zahraničních franšízových konceptech populární, neznamená to, že by se českým franšízám nedařilo. Opak je pravdou. Kromě toho, že franšízy českého původu tvoří většinu trhu (65%), jsou aktivní i v zahraničí. Úspěšně pronikají nejen do kulturně a ekonomicky podobného prostředí Slovenska, svou cestu si ale postupně nachází i do dalších zemí střední a východní Evropy, včetně náročných západních trhů.
Slovensko představuje trh, kam čeští podnikatelé míří s franšízovými licencemi vůbec nejčastěji. Důvodem je kulturní, jazyková a ekonomická blízkost celého prostředí a franšízovým konceptům se zde velice daří. Důkazem jsou franšízové systémy jako Fitness Food Menu, který má u východních sousedů 16 výrobních míst pro zdravé stravování. formou krabičkových diet nebo obchod pro vybavení domácnosti ORION s 22 pobočkami. Mezi další značky aktivní v rámci slovenského trhu patří i Dejà Vu Boutique, který do konce roku zprovozní tři nové butiky a chystá rovněž odprodej master-franšízové licence, nebo obchod s čokoládou a marcipánem Bon-Bon.
O tom, že je polské podnikatelské prostředí odlišné od českého či slovenského, se přesvědčilo vedení společnosti SUNKINS, která provozuje centra nutričního poradenství Svět zdraví. „Na Slovensku je situace obdobná jako u nás. Polsko to je poněkud jiný příběh, reaguje totiž na jiné podněty. V posledních měsících se ale zdá, že i v Polsku jsme již dokázali nabídnout naši službu způsobem, který je pro polského klienta atraktivní,“ komentuje vývoj ředitelka Marta Nosková s tím, že aktuálně forma provozuje 16 poraden na Slovensku a tři v Polsku. Kromě Světa zdraví je na polském trhu aktivní i Konopná lékárna, která prostřednictvím master-franšízy provozuje na tamním trhu zatím jednu lékárnu.
Příkladem úspěšné expanze na západ od hranic Česka je síť fastfoodových restaurací Bageterie Boulevard, která bude od října provozovat vlastní pobočku v saských Drážďanech. Výběr této lokality nebyl podle vedení firmy náhodný. Nachází se totiž v blízkosti českých hranic a společnost ji tak může využít jako testovací místo před chystaným otevřením dalších restaurací v Lipsku a v Berlíně, které má následovat příští rok. V rámci německého trhu provozuje svou franšízovou restauraci i gastronomický koncept The PUB.
Z Fanchising Reportu za rok 2015, který každoročně zpracovává poradenská společnost PROFIT systém, vyplývá, že v minulém roce působilo na zahraničních trzích 37 ze 124 českých franšízorů. „Nejvíce českých konceptů působících v zahraničí patří do sektoru služeb, a to především do oblíbené Gastronomie. Jedná se například o koncepty jako je Dobrá čajovna nebo The PUB. V budoucnu očekáváme další expandování českých franšízových konceptů na zahraniční trhy působících převážně v sektoru služeb,“ komentuje situaci na trhu Lenka Nováková, Business Development manager poradenské společnosti PROFIT system.
PŘEČTI ČLÁNKY
Zájemce o franšízové podnikání v gastronomii by nemělo minout spojení značek Bageterie Boulevard a 360Pizza. Letos začali dokonce konkurovat americkým fastfoodům na dálnicích.
Zdeněk Polášek a Martin Lehocký jsou již zkušení franšízanti. Ke dvěma franšízovým pobočkám Bageterie Boulevard přidali i jednu z konceptu 360Pizza.
Síť Bageterie Boulevard se neustále zvětšuje. Nové pobočky najdeme v Praze i v regionech.
Franšíza 360pizza se na našem trhu pomalu rozrůstá. Jaké podmínky musí uchazeči o licenci splnit?
Bageterie Boulevard se od začátku roku rozrostla o 4 nové restaurace. A v úmyslu má otevírání dalších. Kolik musí franšízant investovat z vlastní kapsy?
Nejčtenější
Výživové poradenství franšízy Nutriadapt dává prostor a příležitost i začínajícím podnikatelům. Jak se dá naskočit mezi nejlepší ve svém byznysu už v poměrně mladém věku?
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Jak se daří pobočkám nově otevřené Partners Banky a kde je šance pro nové franšízanty? Odpovídá Jan Brejl, obchodní ředitel finanční skupiny Partners.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI