Úspěch za hranicemi

České franšízy lze podle Franchising reportu 2015 nalézt ve 30 státech. Většina z nich si pro své zahraniční podnikání vybrala sousední Slovensko, ale daří se i v Německu, jak dokazuje fastfoodový řetězec Bageterie Boulevard.
Středa
19.10.2016
Ze 124 českých franšízových konceptů má své pobočky v zahraničí 30% značek. Řada z nich se úspěšně rozvíjí i na západních trzích.
 

Přesto, že je poptávka po zahraničních franšízových konceptech populární, neznamená to, že by se českým franšízám nedařilo. Opak je pravdou. Kromě toho, že franšízy českého původu tvoří většinu trhu (65%), jsou aktivní i v zahraničí. Úspěšně pronikají nejen do kulturně a ekonomicky podobného prostředí Slovenska, svou cestu si ale postupně nachází i do dalších zemí střední a východní Evropy, včetně náročných západních trhů.

Slovensko představuje trh, kam čeští podnikatelé míří s franšízovými licencemi vůbec nejčastěji. Důvodem je kulturní, jazyková a ekonomická blízkost celého prostředí a franšízovým konceptům se zde velice daří. Důkazem jsou franšízové systémy jako Fitness Food Menu, který má u východních sousedů 16 výrobních míst pro zdravé stravování. formou krabičkových diet nebo obchod pro vybavení domácnosti ORION s 22 pobočkami. Mezi další značky aktivní v rámci slovenského trhu patří i Dejà Vu Boutique, který do konce roku zprovozní tři nové butiky a chystá rovněž odprodej master-franšízové licence, nebo obchod s čokoládou a marcipánem Bon-Bon.

O tom, že je polské podnikatelské prostředí odlišné od českého či slovenského, se přesvědčilo vedení společnosti SUNKINS, která provozuje centra nutričního poradenství Svět zdraví. „Na Slovensku je situace obdobná jako u nás. Polsko to je poněkud jiný příběh, reaguje totiž na jiné podněty. V posledních měsících se ale zdá, že i v Polsku jsme již dokázali nabídnout naši službu způsobem, který je pro polského klienta atraktivní,“ komentuje vývoj ředitelka Marta Nosková s tím, že aktuálně forma provozuje 16 poraden na Slovensku a tři v Polsku. Kromě Světa zdraví je na polském trhu aktivní i Konopná lékárna, která prostřednictvím master-franšízy provozuje na tamním trhu zatím jednu lékárnu.

Příkladem úspěšné expanze na západ od hranic Česka je síť fastfoodových restaurací Bageterie Boulevard, která bude od října provozovat vlastní pobočku v saských Drážďanech. Výběr této lokality nebyl podle vedení firmy náhodný. Nachází se totiž v blízkosti českých hranic a společnost ji tak může využít jako testovací místo před chystaným otevřením dalších restaurací v Lipsku a v Berlíně, které má následovat příští rok. V rámci německého trhu provozuje svou franšízovou restauraci i gastronomický koncept The PUB.

Z Fanchising Reportu za rok 2015, který každoročně zpracovává poradenská společnost PROFIT systém, vyplývá, že v minulém roce působilo na zahraničních trzích 37 ze 124 českých franšízorů. „Nejvíce českých konceptů působících v zahraničí patří do sektoru služeb, a to především do oblíbené Gastronomie. Jedná se například o koncepty jako je Dobrá čajovna nebo The PUB. V budoucnu očekáváme další expandování českých franšízových konceptů na zahraniční trhy působících převážně v sektoru služeb,“ komentuje situaci na trhu Lenka Nováková, Business Development manager poradenské společnosti PROFIT system.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017