Franšízy zachraňují Coca-Colu
Americká společnost Coca-Cola podle aktuálních analýz ve 3. čtvrtletí letošního roku meziročně zvýšila zisk o 38 % na 1,45 miliardy dolarů. Za zlepšením stojí především snížení výrobních nákladů, zvyšující se poptávka po limonádě Sprite, čaji a kávě. A také po nízkokalorických nápojích, díky nimž se Coca-Cole podařilo překonat podílem na trhu svého největšího konkurenta PepsiCo, který podle analytiků zaostává za současnou jedničkou i v oblasti marketingu. Válku o populární černou limonádu nakonec zřejmě rozhodne tzv. refranšízing, který Coca-Cole opětovně umožnil klíčové snížení nákladů v nezávislých stáčírnách.
Celkové a prodejní náklady Coca-Coly se meziročně snížily podle agentury Reuters o 20 %, zatímco náklady na prodané zboží klesly o 18 %. Jedna z vůbec nejznámějších značek světa ustoupila od franšízingu v roce 2010, kdy své franšízové výrobny začala skupovat s tím, že je hodlá v budoucna provozovat jako mateřské. Po třech letech reorganizace se pak ale vrátila ke svému tradičnímu obchodnímu modelu, kdy její partneři získávají uživatelská práva na technologii výroby nápojů a možnost vlastního řízení limonádové továrny.
Průkopnice franšízových továren
Stáčírny mají také na starosti dodávku do maloobchodní sítě v příslušném regionu. Vedení společnosti si od návratu k franšízovému systému slibovalo právě snížení nákladů na údržbu a skladování distribuční sítě, při němž si firma současně zachovává přísnou kontrolu plnění lahví jednotlivých výroben. Jak uvedl viceprezident Coca-Coly pro inovace a podnikání David Butler, franšízing značce umožnil stát se globálním lídrem, a přitom zůstat současně významnou lokální značkou.
Coca-Cola byla založena v roce 1886 ve státě Tennessee, první franšízovou licenci prodala již v roce 1899. Nápoj byl od začátku prodávaný ve formě sirupu, a limonádu s obsahem kofeinu (a tehdy také ještě i bezkokainového výtažku koky) z něho vyráběli až maloobchodníci. V čele společnosti stál tehdy farmaceut Asa Griggs Candler, který posléze prodal první licenci na plnění lahví za pouhý jeden dolar, a spokojil se s výrobními právy a recepturou na samotný sirup. V současnosti sdružuje Coca-Cola na 275 menších brandů, jejichž výrobky jsou stálou součástí jejího portfolia.
PŘEČTI ČLÁNKY
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
Franšízový prodejce sypaného čaje a výběrové kávy letos získal podíl na čajové továrně přímo v Indii. Nové obchodní cíle nyní zaměřují především na zahraničí
„Celý náš byznys je postavený na lidech, jsou to nejcennější, co máme," říká Petr Adámek, franšízový specialista značky Náš chléb Vaše pekárna.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Poslední dva roky nebyly pro franšízu PONT to go procházkou růžovým sadem. Na co se aktuálně soustředí a jaké jsou plány do roku 2023?
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Fornetti se mění v Minit
Zdravím,no někde je asi problém.Co myslíte?Petr
Pont zamířil na Florenc
0:38, pondělí, obchod PONT na Florenci: Přijel jsem z cesty, mám chuť na jedno plzeňské pivo. Pivo se zde prodává pouze po čtyřech půllitrech. První kopanec....
Fornetti se mění v Minit
Dokud se nezmění i ceny tak se nic moc neděje. Fornetti obchod jsem otevřel v Ostravě a držel jsem bez to bez zisku 3 měsíce. Krásně jsem jim naletěl na jejich...
Fornetti se mění v Minit
Zajímavé, docela ráda bych se dověděla více. Bude nějaký rozhovor?
Tesco na odchodu?
Co myslíte, je odchod Tesca z ČR reálný?
Má šanci na úspěch?
Do České republiky míří rakouský koncept Tiroler provozující obchůdky s alpskými delikatesami. Jeho zakladatel Wolfgang Obermüller prozradil jeho plány. Co...
Výhodou je důraz na kvalitu
Ani bych nečekal, že české čaje takto uspějí ve světě. Výborně!
Konkurenční boj začíná
Já bych je hnal, dyť jim to ukradli!