Rok 2017 ve franšízingu

Zájem o podnikání a franšízing je ve znamení stabilního růstu. Ekonomika roste, a z tohoto trendu profitují i franšízové firmy. Rekordní zájem provázel letos i 2. ročník Veletrhu FRANCHISINGU v Praze.
Čtvrtek
28.12.2017
Končící rok přinesl na český franšízový trh nebývalé množství nových značek. Rekordem skončil i 2. Veletrh FRANCHISINGU v Praze.
 

Rok 2017 je u konce, a tak nastává chvíle na bilancování. Co důležitého se ve světě franšízingu událo za posledních 12 měsíců? Mnoho domácích i zahraničních společností se letos rozhodlo rozšiřovat v ČR nově svou obchodní a prodejní síť prostřednictvím franšízových partnerů. Patří mezi ně například tuzemská síť lokálních detektivních kanceláří Info Detective Company, rychle expandující česká společnost Balony.eu, která nabízí za poplatek vyhlídkové lety, i původně francouzská síť prémiových vináren Cavavin.

Z českých značek se nově prostřednictvím franšízantů snaží rozvíjet svůj originální kavárenský koncept Café Level, či síť restaurací s italskými specialitami Pizza Coloseum. Revoluční internetové podnikání chce uvést v realitu v ČR zcela nově vzniklá česká franšízová značka Kiwicode. První otevřená franšíza Kiwicode se může pochlubit návratností investice již do dvou měsíců od zakoupení licence.

Mezi rozvíjející se franšízové sítě se dále zařadila v roce 2017 tuzemská firma Malý muzikant, která se ve své pobočkové síti věnuje výuce dětí v hudební oblasti. Na muže, kteří chtějí mít svůj vlastní styl, se orientuje polská franšízová značka pánské módy Repablo, jež má v plánu otevření až 25 obchodů po celé ČR. Mezi nadějnými českými značkami se objevila jako novinka také mladá a inovativní personální agentura Žirafa.cz. Zastupuje desítky společností, pro které zajišťuje nábor zaměstnanců do všech pracovních odvětví.

Finance, dietní programy, i veletrh na vzestupu

Snad nejprogresivnějším oborem roku 2017 se staly finance a různé bankovní či pojišťovací služby. K trojici prosperujících franšízových sítí značek OK Point, Partners a UniCredit Bank se letos v ČR nově přidala litevská PaySera, zabývající se převodem peněz, směnárenstvím i elektronickými platbami. Spojuje v sobě moderní technologie a bankovní služby, a vytváří jednoduché, rychlé, finančně efektivní a spolehlivé internetové platební řešení pro všechny zákazníky, ať už jsou kdykoliv kdekoliv.

V roce 2017 vznikla v ČR například franšízová společnost Kiwicode, která se snaží prosperovat ze stále silnějšího trendu obchodování a nákupů skrze internet. Franšízantům nabízí koncept pro jednoduché provozování e-shopu.

Úspěšně rostly také franšízy spojené se zdravým životním stylem, které nabízejí hubnoucí programy i podporu správného stravování. Mezi ty nejviditelnější patřily v roce 2017 značky Naturhouse, Svět zdraví, Fitness food menu, či It’s My life! Franšízingu jako takovému však nadále i přes všeobecný pokles prodejů v posledních letech dominovaly nadnárodní gastronomické společnosti a fast-foodové sítě. Z těch největších a nejznámějších k nám do ČR letos nově vstoupila španělská síť Telepizza, která koupila většinový podíl v původní české franšízové síti Fortys Pizza. První franšízu v Evropě o Vánocích otevřela americká značka fast-foodů Denny’s.

Rekordní návštěvností skončil na podzim 2. ročník Veletrhu FRANCHISINGU v Praze. Na 2500 návštěvníků seznámil s nejnovějšími trendy ve franšízingu, a představil jim koncepty, které nabízejí aktuálně franšízové licence (či jinou formu spolupráce) v ČR. O praktické zkušenosti s franšízovým podnikáním se v rámci Školení franchisingu podělili zástupci úspěšných gobálních značek jako McDonald´s nebo Remax.

Rok 2017 celkově ve franšízingu ovládl kromě jiného především nastupující trend maximální transparentnosti co se týká podmínek franšízové spolupráce. Stále více franšízových sítí v Evropě se také rozvíjí na mezinárodní úrovni, spolupráci franšíz a franšízantů v rámci jednotlivých států by měly v lednu podpořit chystané legislativní změny. Pokud navrhované úpravy zákona vrcholní zástupci EU přijmou, v budoucnu budou mít všechny evropské franšízové sítě stejné podmínky pro své rozšiřování na kontinentu, a to bez ohledu na zemi původu.