Franšízing v Číně: pro i proti
Nemožnost používat původní či anglický název značky a firmy, anebo neustálá regulace a kontroly ze strany státních institucí. Franšízový trh v Číně má mnohá specifika, na která by se měl připravit každý podnikatel, který uvažuje o expanzi na hlavní asijský trh. Franšízing v Číně ušel za posledních 15 let dlouhou cestu, ještě v 90. letech neexistovalo v tamní řeči ani jednoslovné označení pro tento specifický obchodní model (používal se výraz obchodní řetězec). Velká změna nastala pak v Číně v roce 1997, kdy vláda založila franšízovou asociaci The China Chain Store and Franchise Association (CCFA), aby mohla regulovat rostoucí franšízový trh v zemi.
Čínská asociace má nyní na 900 členů, kteří vlastní na 180 tisíc franšízových poboček po celé Číně. Celkem na tamním trhu působí téměř 5 000 franšízových značek. V roce 2010 franšízový trh v Číně generoval již na 300 miliard dolarů, což bylo zhruba 13 % celkového maloobchodního prodeje v zemi. Prodeje nejlepších 120 franšíz v Číně dosáhly v témže roce k částce 52,4 miliardy dolarů. I to je jeden z důvodů, proč za licenci na provozování franšízy v Číně zájemci zaplatí i 50 tisíc dolarů, a když se připočte poplatek za územní exkluzivitu, částka může v případě takové Šanghaje přesáhnout i milion dolarů za jednu jedinou franšízu.
Pravidlo 2 + 1 a potvrzení o podnikání
Současný termín pro franšízing zahrnuje v Číně obchodní formáty (stejně jako v USA) i dohody o distribuci produktů. Dále může být v rámci franšízingu v Číně licencováno právo na nehmotné duševní vlastnictví (sem patří např. obchodní tajemství nebo patentovaná technologie, spadající pod definici povolení), pokud franšízant zaplatí za provozování podnikání pod zavedenou značkou poplatek, a majitel značky dodržuje v síti jednotný provozní režim. Právě duševní vlastnictví je ale v Číně stále problematickým pojmem, vymahatelnost práva je v tomto ohledu velmi slabá. V roce 2006 například musela své logo i název firmy chránit během soudního sporu společnost Starbucks.
Čínské zákony stanovují podmínky pro otevření prvních franšízových poboček v rámci obchodních sítí. Poskytovatel franšízy musí podle nich vlastnit "zralý obchodní model a být prokazatelně schopný poskytovat franšízantovi dlouhodobé obchodní vedení, technickou podporu, obchodní školení a další služby". Musí vlastnit alespoň dvě prodejny přímého prodeje a musí podnikat v zemi déle než rok (tzv. pravidlo 2 + 1). U zahraničního franšízora se přímo nevyžaduje, aby se obchody s přímým prodejem nacházely v Číně. Musí ale poskytnout potvrzení o podnikání (včetně čínského překladu) od notářského úřadu a místního čínského velvyslanectví nebo konzulátu.
Některé společnosti poskytují podobně jako u nás licence menším firmám, které posléze zakládají jejich další franšízy. Nejvíce jich působí v prodeji potravin. Takto se do každého třetího většího čínského města dostala např. značka Papa John, stejně expanduje v Číně KFC. Problém bývá i s personálem. Franšízy se často setkávají s obtížemi při hledání místních manažerů, kteří by měli zkušenosti s provozem firmy. Výdaje na školení jsou vysoké, stejně jako míra fluktuace výkonných pracovníků, kteří po absolvování tréninku odcházejí za lepším výdělkem. Rozvoj značek v Číně ztěžuje i kulturní rozmanitost jednotlivých částí a její velikost. Podnikatelé zřídkakdy přerostou hranice jednoho regionu. Franšízor tak musí spravovat více licencí, což vyžaduje více času a energie než v jiných velkých zemích, jako je třeba Indonésie.

PŘEČTI ČLÁNKY

V Bruselu se udílely ceny Evropské federace franšíz. Ze značek, které míří na náš trh, získali ocenění Mail Boxes Etc.
Popularita kebabu je v posledních letech ve střední Evropě velká. Grilovaná kuřata zde zase mají tradici. Právě na to sází franšízor Mr. Kebab s novou značkou Pipi Grill.
Největší veletrh franšízového podnikání ve střední a východní Evropě se letos koná od 19. do 21. října v Paláci kultury a vědy ve Varšavě. S námi máte vstupenku zdarma.
Roark uspěli nad konkurenční skupinou vedenou investičními firmami TDR Capital a Sycamore Partners. Dražba trvala od února a cena se vyšplhala na 9,55 miliardy dolarů.
Nová franšíza Hopp osloví ty, kteří dovedou myslet mimo zajeté koleje, tedy přesněji ucpané silnice města. Podnikatele potěší i vstřícné vstupní náklady. Jak to s Hoppem rozjet?
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Prodejna novin a tabáku Relay je možností, jak podnikat pod známou značkou s minimálními nároky na počáteční investice. Jak se jim u nás daří a čím mohou oslovit zájemce?
První pobočky by zde v příštím roce měl otevřít řetězec restaurací Popeyes. Do Česka vstupuje prostřednictvím master-franšízy.
O vstupu americké franšízy Popeyes na náš trh víme už od loňského podzimu. Nyní je ale otevření pražské pobočky otázkou nejbližších týdnů.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI