S novými pobočkami míříme hlavně do Čech

Rezerva do začátku / „Investice do otevření Partners marketu se pohybuje v rozmezí 1 až 1,5 milionu korun. Konečná výše závisí na náročnosti úprav prostoru budoucí pobočky. Za určitých podmínek jsme schopni budoucímu franšízantovi pomoci s jejím financováním. Na rozjezd je třeba, aby měl franšízant k dispozici minimálně 600 tis. Kč na pokrytí nájmu a platů jeho zaměstnanců na několik následujících měsíců, říká Martin Hrůša, ředitel pobočkové sítě Partners market.
pondělí
04.02.2019
V současné době nenajdete ziskovější obor podnikání, než jsou finance. A to se jen tak nezmění, říká Martin Hrůša, ředitel franšízové sítě Partners market.
 

Síti Partners market se daří na domácím trhu růst. Letos chcete otevřít 20 nových poboček. Jak těžké je dnes najít vhodného franšízanta?
Je pravda, že každý rok obratem rosteme, a to stále cca 30 % za rok. V roce 2018 jsme začali opět otevírat nové pobočky a v letošním roce hodláme v expanzi pokračovat a atakovat magickou stovku.  Najít vhodného franšízanta je asi vždy trochu složité, ale máme čím dále více zájemců i mimo náš obor. Zároveň i více podporujeme vstup více společníkům do jedné franšízy. Zároveň začínáme už sedmý rok a naše franšízanty si vybíráme tak, abychom pro ně i pro nás zvýšili pravděpodobnost úspěšného podnikání. 

V jakých nových lokalitách se budou moci klienti Partners letos těšit na nové pobočky?
Převážná část Partners marketů vznikne v Čechách. Tím, že finálním cílem je mít v České republice nějakých 180 až 200 poboček tak, abychom našimi službami pokryli opravdu každé větší město, je u nás stále mnoho prostoru pro nové franšízanty. V současnosti jsme zhruba v polovině. Pravdou je, že momentálně máme hustší síť na Moravě, je logické, že teď chceme cílit právě na oblast Čech, například těch západních.

Partners markety jsou dnes čistě v rukách franšízantů. Odkud se nejčastěji rekrutují? Odkud k vám přichází?
Dnes se nejčastěji řady našich franšízantů rozšiřují díky spolupráci v rámci Partners. Využíváme zde synergii velikosti Partners a manažerů sítě, kteří mají v dané lokalitě, o kterou máme zájem, kontakty. Jejich prostřednictvím pak potenciální partnery oslovujeme. Takto získáváme dnes velkou část našich franšízantů. Neznamená to však, že by se zaměstnanci a poradci Partners měnili nějak masově ve franšízanty, i když i takové případy máme.

Chodí k vám ale i zájemci o licence „z venku“, že?
Ano. Koncept Partners marketů propagujeme i mimo Partners. Naším cílem je zvýšit podíl právě takových franšízantů. Samozřejmě, než se pustí do práce jako majitelé Partners marketů, čeká je důkladná příprava, která trvá zhruba 6 až 8 měsíců. I když se to na první pohled může zdát jako dlouhá doba, za 6 let rozvoje sítě jsme se přesvědčili, že takto důkladná příprava má pozitivní dopad na rychlost zapracování a ziskovosti pobočky. Během tohoto „školení“ se přesvědčíme nejen my o tom, zda franšízant s námi vydrží, ale i on se lépe zapracuje a osvojí si všechny dovednosti nutné pro úspěšné vedení pobočky.

Je potřeba, aby zájemce o franšízu měl již nějaké zkušenosti z oblasti financí? Nebo jste v rámci zaškolovacího procesu schopni i „laika“ vše potřebné naučit?
Není nezbytné, aby měl zkušenosti s prací ve financích. Nicméně, asi jako v každém oboru, je poměrně velká výhoda, pokud se v této oblasti orientuje. Mezi našimi franšízanty máme například bývalé bankéře, což se na první pohled může zdát jako podobný obor, ale není tomu tak. Banka a finanční poradenství je pro znalého člověka velký rozdíl. Těm se daří poměrně rychle se zapracovat a úspěšně fungovat. Pokud člověk, který se chce stát naším franšízantem, nemá s financemi zkušenosti, není to nepřekonatelná překážka. V takovém případě však musí mít obrovské manažerské zkušenosti s řízením lidí. V roli franšízanta je nejdůležitější skloubit dohromady dvě věci, a to celkové povědomí o fungování finančního poradenství a motivaci a řízení zaměstnanců.

Kolik má franšízant zaměstnanců?
Průměrná pobočka zaměstnává zhruba pět lidí.

Řada firem se dnes potýká s nedostatkem zaměstnanců. Vnímáte toto i ve vaší síti? Jste jako franšízoři schopní s tímto problémem franšízantům pomoci?
Pokud franšízant o to stojí, jsme schopni mu s hledáním zaměstnanců pomoci. Do rukou od nás dostane návod, jak je hledat a vybírat. Při celém tomto procesu ho podporujeme a víme, že když se naším návodem řídí, počet jeho zaměstnanců roste. Co se týče problematiky lidských zdrojů obecně, máme v tomto směru asi určitou výhodu. Zdroje potenciálních zaměstnanců, ale i franšízantů jsou pro nás obrovské. Vždyť v České republice pracuje v bankovnictví 30 tisíc lidí. Na pobočkách Partners market nenabízíme práci finančního poradce tak, jak ji dnes všeobecně vnímáme. Nabízíme zaměstnání v oblasti finančního poradenství. Vnímám velký kvalitativní rozdíl mezi prací bankéře a finančního poradce. Možná jsem zaujatý, ale z mého pohledu bankéř nabízí produkty bez ohledu na to, zda je klient potřebuje nebo ne. Finanční poradce funguje jinak, zjišťuje vaše potřeby a cíle a snaží se je naplnit. Produkt, který vám zprostředkuje je pak jakýsi prostředek k dosažení cíle. Z toho pramení i dobrý pocit našich franšízantů a jejich zaměstnanců. Vidí, že vám pomohli k dosažení vašeho cíle. A to je to, o co jim a nám jde především. Abych se tedy vrátil k odpovědi na vaši otázku. Vím, že nedostatek zaměstnanců je dnes velké téma, ale na druhou stranu z nejrůznějších průzkumů vyplývá, že třetina zaměstnanců je ochotna, pokud dostane dobrou nabídku, změnit zaměstnání. Takže ty lidi tady jsou, jen zatím pracují pro někoho jiného.

Je tedy v současnosti podle vás ten správný čas změnit zaměstnání?
Stoprocentně. Jak říkám našim franšízantům, dnes je ta nejlepší doba získat ty nejlepší lidi. Lepší doba v minulosti nebyla. Lidem, které my na našich pobočkách chceme, jde nejen o peníze, ale také o prostředí, ve kterém pracují. Chtějí cítit uspokojení ze své práce, které často například při práci v bance nezažili. Nejde nám o to získat do svých poboček střelce, jejichž cílem je rychle vydělat spoustu peněz na nové rychlé auto a pak hurá zase jinam, hledáme ty, co s námi chtějí být i 10 nebo 15 let.

Někteří z vašich franšízantů jsou přímo z prostředí společnosti Partners. Co je motivuje k tomu stát se franšízanty?

Partners dnes nabízí hned několik možností, jak pod jejich hlavičkou podnikat. Můžete si jako manažer budovat vlastní strukturální firmu, můžete si otevřít poradenskou kancelář a zaměřit se jako špičkový finanční poradce na bonitní klientelu, nebo si můžete otevřít franšízu. Abych vám vysvětlil rozdíl, použiji srovnání s lékařstvím. Z mého pohledu je poradenská kancelář jakýsi praktický doktor, který umí všechno, on vás vyšetří, urči diagnózu a začne vás léčit. Určitě dostanete služby na vysoké úrovni. Franšíza je pak taková nemocnice. Je to výrazně větší podnik. Už když přijdete, vidíte, že je tam více specializovaných pracovišť – najdete tam specialisty na pojištění, na investice, na hypotéky apod. A to vidím jako hlavní rozdíl mezi poradcem Partners a franšízantem Partners market. Poradce se chce setkávat s klienty napřímo, chce se o ně starat. Franšízant se naopak spíše vidí v budování té pobočky, řízení lidí a zajištění, aby poskytované služby byly co nejlepší. Mnohdy dobrý ředitel nemocnice nemusí být lékař, musí to však být dobrý manažer. A u nás je to velmi podobné.

S jakými přáními či problémy se klienti na Partners markety obrací?

Poměrně zajímavé je, že i toto závisí na lokalitě, ve které Partners market funguje. Je zajímavé, jak se liší požadavky lidí v severních Čechách, v Praze a na jižní Moravě. Jeden z největších segmentů tvoří povinné ručení a pak nejrůznější formy spoření. V některých lokalitách jsou to půjčky.

Jaké vlastnosti u svých franšízantů hledáte?

Popíši vám to zase příkladem. Pro mě je ideální franšízant, a teď doufám, že se nikdo neurazí, zkušenější franšízantka. Tedy žena okolo čtyřicítky, která má zkušenosti s řízením lidí, mezi to počítám i to, že „odřídila“ třeba dvě děti. To se mi v praxi ukazuje jako nejlepší franšízový partner. Velmi těžko se definují vlastnosti, protože franšízantem Partners market se může stát téměř kdokoli. Každý franšízant si najde svoji cestu. Když se na ně podívám, osobnostně jsou každý jiný. Někdo se zaměřuje na online klientelu, někdo spolupracuje s poradci z naší poradenské sítě, někdo je schopen získávat si svou vlastní klientelu apod. Jako prototyp úspěšného franšízanta mi však stále vychází zkušená žena. A to z jednoho prostého důvodu. My chlapi máme pořád tendenci něco měnit a vymýšlet, čímž ztrácíme mnoho času, než začneme něco dělat. Ženy ten čas neztrácí, začnou hned pracovat. Systém pak s nimi měníme až na základě toho, že jim praxe ukázala, že by šlo dělat něco jinak.

Co byste poradil zájemcům, kteří uvažují o rozjetí vlastního podnikání pod hlavičkou Partners market? Na co se mají připravit?

Určitě by nás měli kontaktovat, například přes web partnersmarket.cz. Už je jen 120 příležitostí. Upřímně řečeno, první rok u nás bolí stejně jako asi v každém podnikání. Na druhou stranu je třeba říci, že dnes nenajdete ziskovější sektor podnikání, než je ten náš. Když jsem si dělal srovnání s dalšími franšízovými koncepty, vzal jsem naši nejvýkonnější franšízu s měsíčním obratem převyšujícím 1 milion Kč, která ročně obslouží 1200 klientů. Franšízy v oblasti jídla, například McDonald´s obslouží takové množství klientů za méně než týden. Jednoduše řečeno, aby se tam dosáhlo milionového obratu, musí být obslouženo několikanásobně více zákazníků. Dobrou zprávou pro nás a naše franšízanty je, že v tomto ohledu se náš obor měnit nebude, nebo alespoň ne tak rychle. To vše je o šíři portfolia produktů, které nabízíme.

Nedávno společnost Partners oznámila zahájení spolupráce s realitní sítí Next Reality. Jak bude v praxi vypadat?

V této spolupráci dnes vidíme synergii v tom, že každý, kdo kupuje nebo prodává nemovitost, je náš potenciální klient. Ten, co kupuje, řeší, jak koupi financovat, ten, co prodává zase často přemýšlí o tom, jak získané finance investovat, jak s nimi naložit. Spojení dvou českých značek nám v tomto momentu dává smysl. Dlouhodobým cílem tohoto projektu je vytlačit z trhu obchodní sítě bank a pojišťoven tak, jak se tomu stalo například v oblasti prodeje elektroniky. Dnes už jde zákazník málokdy koupit zboží přímo do obchodu Samsungu nebo Philipsu, jde do řetězců jako je například Datart. Byť jsou v tomto ohledu finance konzervativní, dříve nebo později tento trend musí přijít. Nebojíme se toho, že by poskytování služeb v oblasti financí přešlo do on-linu, protože dokud lidi nebudou mít 100% znalost financí, tak potřebují mít někoho, kdo jim poradí. A po internetu se hypotéky, investice nebo životní pojištění vysvětluje pekelně těžce. Proto vidíme pro naše velký prostor i do budoucna.  


Za tři roky zpět / „Návratu investice se naši franšízanti dočkají do tří let. Máme však i takové, co své vynaložené peníze získali zpět již za 6 měsíců. Je to výjimka, nicméně je to možné,“ dodává Martin Hrůša.