Přání i potřeba v jednom
Uvedenou analýzu franšíz navíc doprovázela i jedna téměř „filozofická otázka“: Kupují si podnikatelé franšízu, která splňuje přání nebo potřeby zákazníka? Nelze pochybovat o tom, že každý byznys je v podstatě založen na tom, aby vyhověl určitému přání či potřebě zákazníka nebo klienta; ovšem franšízové podnikání musí být v tomto ohledu mnohem striktnější. Zejména je nutné, aby byl v případě franšíz nastavený promyšlený a regulovatelný obchodní systém, tj. strategie podnikání, který lze opakovaně použít ne jednou, ale desetkrát, stokrát i tisíckrát s předvídatelným a žádoucím úspěchem. A to, zda je pak v podnikání dominantní uspokojení přání nebo potřeb zákazníků, není v tomto případě tak podstatné. Co tedy vlastně vyplývá z letošního seznamu 500 nejúspěšnějších franšíz podle časopisu Entrepreneur?
Hledání dobrého jídla
Nejpočetnější kategorie franšíz na tomto seznamu nyní asi nikoho nepřekvapí – život se točí kolem gastronomie. Více než pětina hodnocených franšíz souvisí tedy s jídlem. Přestože je jídlo hlavní lidskou potřebou, tato kategorie, jak uvádí analýza listu Entrepreneur, se zároveň vztahuje k jednomu konkrétnímu přání. McDonald's, Sonic Drive-In, Culver's a další gastronomické značky doslova soutěží o to, kdo skuteční nabízí ten nejžádanější hamburger. A protože lidé budou žádat vždy dobré a chutné jídlo, tak i gastronomické franšízy vždy budou mezi těmi nejvyhledávanějšími podnikatelskými příležitostmi (jak se uvádí v analýze). To dokládá i letošní seznam franšíz – na samém vrcholu, mezi první desítkou nejúspěšnějších je jich 7 právě z kategorie gastronomie. A pohlédneme-li dále, tak franšíz spojených s jídlem, v první stovce nejlépe hodnocených, nalezneme hned 25.
Na druhou stranu je však vidět, že celkový letošní počet gastronomických franšíz, v porovnání s loňským seznamem, je o něco nižší; letos bylo hodnoceno 103 franšíz, loni to bylo 120. Letos je zde zastoupeno 86 řetězců rychlého občerstvení, loni to bylo 94. Klasické restaurace s plným servisem jsou zde také, ale nalézají se v nepříliš záviděníhodné pozici – letos se jich v hodnocení umístilo pouze 9, což je o polovinu méně než v loňském roce. Podle závěrů časopisu Entrepreneur však snížení počtu hodnocených franšíz v této kategorii není ukazatelem nějakého skutečného problému, ale odkazuje k růstu druhé největší kategorie, která byla zastoupena – k sektoru údržby. A právě to je kategorie, která primárně neplní přání, ale je plně provázána s potřebami.
Uspokojení potřeb zákazníků
Nejrůznější služby ať už z hlediska oprav, úklidu, renovací nebo i třeba péče o zeleň a trávníky – to všechno jsou typy podnikání, které spadají do kategorie údržby. Stejně tak, jako lidé budou chodit do restaurací, tak budou neustále potřebovat různé služby firem, které dokáží vyřešit jakýkoliv jejich problém v domácnosti. Franšízanti podnikající v této kategorii mají tudíž vysoké předpoklady zvládnout případnou krizi, navíc mají podstatně nižší náklady než gastronomické franšízy. Např. už v tom, že si mnozí z nich nemusí pronajímat samostatné kancelářské prostory, neboť vše si mohou organizovat přímo z domova. V letošním seznamu se nachází celkem 70 společností z oblasti údržby, což je oproti loňskému roku o osm více. Současně je potřeba dodat, že 14 z nich bylo vyhodnoceno mezi stovkou nejlepších franšíz.
Jedno místo pro každého
Mezi dobře stojícími si typy podnikání vybočují zejména ty, věnující se osobní péči, např. kadeřnictví či fitness kluby. Letošní seznam uvádí celkem 22 fitness značek. K hodnocení do seznamu se jich přihlásilo 60, a je zajímavé, že se většinou jednalo o „mladé“ franšízy, tedy společnosti, které vznikly během posledních pěti let. Jak se dále v analýze uvádí, nárůst počtu účastníků trhu se v nadcházejících letech nevyhnutelně zvýší a tím bude posílen i počet hodnocených franšíz v oblasti fitness.
Menším počtem franšíz je pak zastoupena oblast zdraví a rekreace. V kategorii zdraví je na seznamu 9 franšíz, z toho 5 se dostalo mezi prvních sto nejlepších. Při podrobnějším pohledu na franšízy zaměřené na rekreaci je patrné, že tuto skupinu podstatně ovlivňují změny a nejrůznější trendy. Je zde vidět zvýšený zájem o workshopy typu „udělej si sám“, na rozdíl třeba od různých kurzů malování, které byly populární ještě nedávno. Dalším příkladem jsou trampolínové či jump parky, kterým se stále daří dobře, ale i ty se vyvíjejí a často svou stávající nabídku rozšiřují o další atrakce, jako jsou motokáry nebo horolezecké stěny.
Přání nebo potřeba?
Přestože se časy mění, některé věci zůstávají stejné. Lidé budou chtít vždy dobré jídlo, mít nerozbitá okna, posekané trávníky. Lidé se budou rádi bavit, zkoušet nové atrakce, objevovat další aktivity. Ať už tedy franšíza plní přání nebo potřeby, její úspěšnost bude záviset, podle závěrů analýzy časopisu Entrepreneur, především na schopnosti vyvíjet se a přizpůsobovat požadavkům zákazníků i proměnám doby.
Mnoho společností zařazených na tomto seznamu nepatří jen mezi nejúspěšnější franšízové systémy na severoamerickém kontinentu, ale jsou to systémy, které ovlivňují globální franšízový trh, tím, že překračují své mateřské hranice. Některé značky vešly rychle v širokou známost a již léta podnikají i na našem území – mezi jinými McDonald's (3. místo), KFC (24. Místo), Holiday Inn and Holliday Inn Express (36), RE/MAX (40), Hilton (101) a Subway (107).
10 TOP franšíz roku 2020
- Dunkin' (fast food)
- Taco Bell (fast food)
- McDonald's (fast food)
- Sonic Drive-Inn (fast food)
- The UPS Store (poštovně-kurýrní služba, tisk, služby pro MSP)
- Ace Hardware (prodej profesionálního a hobby nářadí, grilů, kamen)
- Planet Fitness (fitness)
- Jersey Mike's Subs (fast food)
- Culver's (fast food)
- Pizza Hut (fast food)
Úplný seznam časopisu Entrepreneur Franchise 500 naleznete zde.
 Meziroční pokles / Celkový letošní počet gastronomických franšíz, v porovnání s loňským seznamem, je o něco nižší; letos bylo hodnoceno 103 franšíz, loni to bylo 120. Letos je zde zastoupeno 86 řetězců rychlého občerstvení, loni to bylo 94.
                                Meziroční pokles / Celkový letošní počet gastronomických franšíz, v porovnání s loňským seznamem, je o něco nižší; letos bylo hodnoceno 103 franšíz, loni to bylo 120. Letos je zde zastoupeno 86 řetězců rychlého občerstvení, loni to bylo 94.                            PŘEČTI ČLÁNKY
 Evropský franšízing zažívá bouřlivé týdny
                                                /02.10.2025
                                             
                                                Evropský franšízing zažívá bouřlivé týdny
                                                /02.10.2025
                                            
                                            Do regionu míří americké řetězce, Vodafone řeší spor a EG Group prodává část sítě čerpacích stanic. Franšízing potvrzuje svou sílu napříč obory.
Do polské metropole dorazí 23. a 24. října desítky franšíz a tisíce podnikatelů. Varšavský veletrh představí značky úspěšné v Polsku i mířící do střední a východní Evropy.
Franšízová síť s více než 200 pobočkami se úspěšně rozvíjí v zemích Evropy. Aktuálně hledá dlouhodobé partnery pro vstup na český trh.
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Food trucky představují nový evropský trend. Rozmach těchto franšíz probíhá i v Česku. Jak je to s investičními náklady a zahájením vlastního podnikání s mobilním občerstvením?
Nejčtenější
 Vůně kvalitní kávy a úspěchu
                                                /10.01.2017
                                             
                                                Vůně kvalitní kávy a úspěchu
                                                /10.01.2017
                                            
                                            Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšíza Bageterie Boulevard vyrostla spolu s Crocodille na rekordních 1,6 miliardy obratu. Po covidových letech je zpět na předních pozicích mezi fastfoodovými řetězci.
Zájem o zakládání nových podniků již delší dobu roste. Data ukazují, že čísla převyšují i rekordní loňský rok. Pozornost si získává i trh s franšízami a to nejen u zdejších značek.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI
 
                 
                     
                                                                             
                                                                            