Obchodní centra se otevřela zákazníkům
Velké množství lidí, kteří míří přímo za nákupy, otevírací doba sedm dní v týdnu a atraktivní lokality. To je to, co nejen velké franšízové sítě láká na otevírání svých poboček v obchodních centrech láká. Často je takový prostor podmínkou pro udělení franšízové licence. Otázkou dnešního dne je, jak se bude přístup k takové expanzi vyvíjet do budoucna. Právě vysoká koncentrace lidí byla totiž důvodem, proč z důvodů epidemiologické krize související s onemocněním COVID-19 došlo v březnu k jejich uzavření. Řada obchodníků, nájemců obchodních galerií a center, se tak ze dne na den ocitla v situaci, kdy nemohla obsluhovat své zákazníky, ale stále byli nuceni platit nájmy, což při jejich výši může mít pro některé podnikatele až fatální dopad.
Nedlouho po uzavření míst, na kterých byli Češi zvyklí často trávit svůj volný čas, začali obchodníci jednat s majiteli o možnosti prominutí či alespoň snížení nájmu po dobu trvání opatření, která jim znemožňují vydělávat. O plánech na pomoc nájemcům hovořila i vláda. Její podoba je známá dnes, téměř v polovině května. Faktem totiž je, že úplné odpuštění nájemného lze jen těžko očekávat, vzhledem k tomu, že řada obchodních center nebyla uzavřena úplně a stále tak bylo třeba platit jejich provoz, který je hrazen právě z nájmu obchodníků.
Jednání o budoucnosti
V první polovině dubna se zformovala Unie retailu, mezi jejíž zakladatele patří i tuzemský franšízový konceptu Fruitisimo. Jejím cílem bylo zviditelnit ekonomické potíže v oblasti retailu způsobené dodržováním vládních nařízení souvisejících s bojem proti koronaviru a také vyjednat u vlády lepší podmínky pro řešení této situace. Členové Unie poukazovali na příklady ze zahraničí. Vlády některých zemí prodejcům odpustily nájemné za období uzavření prodejen, nebo se alespoň částečně podílejí na jeho úhradě poskytnutím dotací, úlevou na daních apod.
Podle vyjádření Unie retailu představují nájmy pro firmy 15 až 25 % z celkových tržeb, pohybují se v řádech jednotek až desítek milionů korun měsíčně. Každý další týden, kdy jsou prodejny uzavřeny, tak firmy přicházejí o významné příjmy, které nejsou schopny nahradit ani prostřednictvím online prodejů. Několikatýdenní výpadek tržeb za měsíce březen, duben i květen tak maloobchodním prodejcům značně komplikuje jejich další působení na trhu. Z interní ankety mezi členy totiž vyplynulo, že až 70 % firem očekává, že se v nejbližší době dostane do insolvence z důvodů vládních opatření. Původně navrhované vládní nařízení o odkladu tří splátek nájemného až na dobu dvou let tak nebylo pro většinu firem dostačujícím řešením.
Co bude dál?
Jen před několika dny přišla vláda s návrhem, který obchodníkům, jež byli nuceni své provozovny z důvodu vládních opatření uzavřít, přináší pomoc právě s úhradou nájemného. Podle materiálu, který na svém jednání vláda na začátku května schválila, by stát mohl uhradit polovinu nájemného za předpokladu, že se nájemce s pronajímatelem domluví na slevě nájemného. Vypadat by to tedy mohlo tak, že 50 % uhradí stát, 30 % pronajímatel a zbylých 20 % nájemce. Tuto podporu by mělo být možné čerpat za období 12. března až 30. června. A to i když ke znovuotevření obchodů došlo již dříve. Lze totiž předpokládat, že se prodejci nedostanou hned na tržby, na které byli zvyklí před uzavřením prodejen.
Můžeme také očekávat, že ke změnám dojde i u strategie franšízových sítí ohledně jejich další expanze. Ti, co mířili výhradně do prostor obchodních center možná zváží, zda do budoucna neusilovat o lokality mimo ně, na rušných ulicích v centrech měst. „Nebude to tak, že by franšízy nestály o to otevírat své franšízové pobočky v obchodních centech, možná budou uvažovat o diverzifikaci lokalit, ale z nákupních galerií rozhodně nezmizí. O čem se však jistě bude hovořit, jsou nájemní smlouvy, ve kterých se bude více dbát na ošetření situací, jako byla tato. Po případ, že by se někdy něco takového opakovalo, což nejde bezpečně vyloučit,“ říká Marek Halfar, konzultant poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Konkrétní dopady / Podle dat Unie retailu více než tři čtvrtiny firem (79 %) předpokládají, že i po otevření obchodních center budou jejich příjmy výrazně nižší: 56 % očekává pokles až o polovinu, dalších 23 % až o tři čtvrtiny. Velkým tématem je také propouštění. V souvislosti s koronavirovou krizí plánuje snižovat počty svých zaměstnanců až 9 z 10 firem. U 30 % firem půjde o více než čtvrtinu zaměstnanců. PŘEČTI ČLÁNKY
Jednotná značka napříč sítí
/27.11.2025
Udržet konzistentní vizuální styl u desítek poboček není snadné. Digitální nástroje pomáhají franšízám s tvorbou a správou marketingových materiálů.
Barefoot obuv se těší stále většímu zájmu. Značka Be Lenka na to reaguje novým franšízovým modelem a otevírá cestu k podnikání ve větších městech.
KFC svou cestu započalo před více jak 100 lety. Jako franšíza funguje již přes 70 let. I přesto řetězec oznámil zásadní změny.
Extra Services umožňuje zájemcům vyzkoušet si spolupráci bez rizika. Začít mohou jako partneři a až poté přejít na plnohodnotnou franšízu.
Slovenský Kaliforňan mění pohled na rychlé stravování. Zdravé bowls plné lokálních surovin míří po Brně i do dalších českých měst. Franšízanty hledá pro restaurace i foodtrucky.
Nejčtenější
Jak vydělat peníze na YouTube?
/16.07.2021
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Stále více firem se rozvíjí na základě modelu franchisingové spolupráce. Zjistěte, zda již nastal čas, abyste „franšízovali“ vlastní podnikání.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Karel Kotrba se rozhodl své manažerské zkušenosti přetavit do práce s podnikateli. Dnes vede regionální boardy franšízové sítě TAB Board. Co ho v této roli nejvíc naplňuje?
McDonald’s stále rozšiřuje síť restaurací. V lednu otevřela dveře zákazníkům nová pobočka v pražském Karlíně. Jak těžké je stát se franšízantem této značky?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI