Byznys za miliony / Výše investice do restaurace McDonald's se pohybuje okolo 19 milionů korun. Její návratnost je více než 15 % v průměru okolo 7 let. Průměrný cash flow franšízové restaurace činí okolo 4,3 milionu.
pondělí
10.01.2022
McDonald’s stále rozšiřuje síť restaurací. V lednu otevřela dveře zákazníkům nová pobočka v pražském Karlíně. Jak těžké je stát se franšízantem této značky?
 

Pavel Franc, který provozuje restaurace také na Jižní spojce a celkově se jedná o jeho 3 pobočku

Majitelem karlínské pobočky se stal zkušený franšízant Pavel Franc, který již před otevřením své nové restaurace v Paláci Karlín provozoval dvě další. To je zcela v souladu se strategií, kterou McDonald’s v rámci své franšízové expanze realizuje. Každý z franšízantů působících u nás pod tímto brandem provozuje více jak jednu pobočku. Dobrou zprávou je, že stále v Česku existuje prostor pro další expanzi tohoto globálního giganta. Příležitost tak mohou mít i noví franšízanti, podnikatelé, kteří jsou rozhodnuti spojit svou budoucnost se značkou McDonald’s na minimálně 20 let. Na tak dlouhou dobu je totiž udělována licence, která franšízantům umožňuje používat obchodní známku a další práva společnosti McDonald’s.

Zájemce o franšízovou licenci se musí kromě vysoké investice připravit na vcelku přísné výběrové řízení. V případě, pokud uchazeč postoupí do dalšího kola, ho čeká zhruba rok dlouhý trénink, kdy se „potrénuje“ na všech pozicích v rámci provozovny. Cílem tohoto školení je, aby žadatel o licenci získal reálné zkušenosti přímo z restaurace, věděl, jak tento byznys chodí. V rámci tréninkového programu projde budoucí franšízant všemi stanovišti v restauraci – absolvuje tak všechno, co standardní zaměstnanec stoupající na kariérním žebříčku, akorát ve zrychleném módu.

Trénink u grilu i v kanceláři

„V první fázi jde zejména o zvládnutí jednotlivých pracovních stanovišť, potom se přidává vedení směny, a nakonec i restaurace, a to včetně všech ekonomických činností. Celý trénink je jedním velkým vývěrovým řízením. Jedna nebo druhá strana se může kdykoli dohodnout na ukončení spolupráce,“ říká Franchising Director CZ&SK McDonald’s Radim Foltýn s tím, že nabídku na konkrétní restauraci dostává úspěšný uchazeč až na samém konci tréninku. Franšízor tak tedy činí v momentě, kdy si je jisté, že právě tento franšízant je tím, koho hledají.

Poměrně často se také podle Radima Foltýna stává, že zájemci o franšízu, kteří se pustí do výběrového řízení tzv. „odpadnou“. „Odhaduji, že v úvodní fázi výběru odpadne přibližně 80 % uchazečů. Lidé si často až tehdy uvědomí, do čeho se pustili, že nejbližší rok stráví učením se, dojde jim, kolik peněz do svého nového byznysu musí investovat. Po zvládnutí prvních nástrah ale z tréninku vypadává už jen minimum uchazečů,“ prozrazuje.

Týmový hráč a ambasador

Franšízantem McDonald’s se může stát pouze fyzická osoba, nikoliv právnická. Franšízor nehledá investory klasického střihu, i když bez vstupního kapitálu se franšízant neobejde. Důvodem je fakt, že mnozí zájemci o licenci vnímají pořízení licence McDonald’s jen jako výhodný způsob, jak investovat své peníze. „My však hledáme franšízové partnery, kteří mají ke značce McDonald's vztah a jsou rozhodnutí se na plný úvazek věnovat provozu a zvelebování svých restaurací,“ připomíná Radim Foltýn s tím, že McDonald's hledá do rolí franšízantů lidi, kteří mají ambici se ve svém regionu stát ambasadorem značky s potenciálem po čase vést více jak jednu restauraci.

Franšízanty McDonald's se podle Foltýna stávají nejčastěji lidé starší 40 let, kteří za sebou mají nějakou podnikatelskou minulost a chtějí vyzkoušet něco nového. Bývají to ale i lidé, kteří dlouhou dobu pracovali v korporátu a nyní mají touhu rozjet vlastní byznys. Většinou je zaujme fakt, že nemusí podnikatelský koncept sami vymýšlet, ale je nastavený a také mnoha lety prověřený. Cenná je pro ně i informace, že smlouvu, která se uzavírá na dobu 20 let, je po čase možné převést na jejich potomky, stává se i součástí dědictví.


Zákazník jako centrum pozornosti / U svých franšízantů hledá McDonald's silnou orientaci na zákazníky a podporu značky, schopnost řídit a motivovat svůj tým. Nezbytné je také obchodní myšlení a finanční gramotnost.