Pomoc franšízora v akci

Úspěch i na maloměstech / Franšízant Edukido může působit ve městech s minimálně 20 tisíci obyvateli. Praxe však ukazuje, že kurzy fungují také ve venkovských oblastech.
pondělí
18.05.2020
Vzdělávací franšíza Edukido chce expandovat do Česka. Na domácím trhu ukázala, jak dokáže pomoci svým franšízantům. Čeho mohou využít?
 

Při výběru toho správného konceptu pro vaše franšízové podnikání je, i s ohledem na současnu situaci, dobré vědět, jak se franšízor zachová v momentě, kdy přijde nějaká krize. Ukázkou toho, jaká opatření na podporu franšízantů lze přijmout, předvedl v sousedním Polsku franšízový koncept Edukido. Rozhodl se totiž kvůli epidemii koronaviru snížit poplatky.

Franšízanti mají možnost vybrat si ze dvou variant. Mohou se rozhodnout snížit poplatky o 50 % po dobu pěti měsíců, a to bez nutnosti jejich doplacení. V případě, že se rozhodnou pro druhou možnost, pak mohou po dobu pěti měsíců platit poplatek nižší o 75 %, ale během roku musí polovinu hodnoty odpuštěné platby vrátit. „V momentě, kdy franšízantům vlivem nemožnosti vedení vzdělávacích kurzů vypadne zdroj příjmů, v našem případě poplatky od rodičů našich studentů, je pro ně velmi těžké plnit smluvní podmínky. V Edukido jsme si plně vědomi toho, že opatření spojená s bojem proti koronaviru, je objektivním důvodem, proč se tak děje. Rozhodně jsme tak nechtěli naše franšízanty v této těžké chvíli opustit, protože víme, že bez úzké spolupráce by to pro některé z nich mohlo být fatální,“ říká Anna Jurak, ředitelka zákaznického servisu Edukido Polska.

Podle franšízora bude třeba provoz sítě částečně z vnějších zdrojů, protože poplatky franšízantů nebudou k pokrytí fixních nákladů stačit. „Jsme si jistí, že současnou krizi přežijeme. Síť budujeme několik let a jsme přesvědčení, že na podzim budeme ještě silnější. Toho však dosáhneme jen ve spolupráci s našimi franšízovými pobočkami,“ říká manažerka sítě, jež v České republice hledá jak franšízanty, tak i uchazeče o master-franšízovou licenci opravňující ho k rozvoji konceptu na celém území naší sítě.

Vyšší investice, vyšší zisk

Investice pro individuálního franšízanta je tvořena třemi částmi. První z nich je vstupní poplatek, který se liší v závislosti na velikosti území, pro kterou franšízant získá exkluzivitu. Začíná na 700 eurech za lokalitu s cca 20 tisíci obyvateli, za licenci na působení v oblasti se 120 tisíci obyvateli pak franšízant zaplatí 4200 eur. Nutnou investicí je také zakoupení sad stavebnice LEGO, která je hlavní pomůckou při vzdělávání dětí ve věku 3 až 12 let. Ty franšízanta přijdou na 3000 eur. Dalším poplatkem, který na něj čeká, je pak poplatek za marketingové materiály ve výši 350 eur.

Jak již bylo zmíněno, k dispozici je i master-licence Edukido, která jejímu držiteli přináší větší zisky. Vydělává totiž jak na vlastní činnosti, tak i na poplatcích od franšízantů. Podíl master-franšízanta na poplatcích od jednotlivých franšízových partnerů je 75 %. S tím však souvisí i vyšší náklady, které na zájemce o tento typ licence čekají. Nutné je investovat do sad LEGO i marketingových materiálů, tedy 3350 eur. Zajistit musí také překlad veškerých materiálů z angličtiny nebo polštin a akvizici jednotlivých franšízantů. Vstupní poplatek pak činí 25 tisíc eur.


Aktivita franšízanta nutná / „Podmínky a standardy našeho franšízového systému jsou přesně definovány, ale úspěch podnikání stále nejvíce závisí právě na příjemci franšízy. Poskytujeme sadu nástrojů a podpory prostřednictvím neustálého zlepšování a vývoje nabídek a vzdělávacích programů. Franšízant však musí projevit vůli a touhu,“ říká Anna Jurak, ředitelka zákaznického servisu Edukido Polska.