Stále na vzestupu

Tacos na vrcholu / První místo na seznamu 500 nejúspěšnějších amerických franšíz podle magazínu Entrepreneur v tomto roce zaujímá řetězec známý pro mexické speciality Taco Bell.
Středa
03.02.2021
Americkým franšízám rostl byznys i loni. Potvrdily tak stabilitu v zemi, která je kolébkou franšízingu. Jaké značky patří mezi ty nejúspěšnější?
 

Málokdo asi očekával, že rok 2020 bude rokem růstu. S pandemií dorazila do celého světa doba nejistoty. I přesto se řadě franšízových sítí dařilo otevírat nové pobočky, i když tempo růstu a otevírání nových franšízových jednotek bylo nižší, což se projevilo zejména na trzích mimo USA. Od července 2019 do července 2020 společnosti, které se umístily v žebříčku „500 neúspěšnějších franšíz“ původem z USA, přidaly do svého portfolia na zahraničních trzích 6935 franšízových poboček.  Vyplývá to z analýzy magazínu Entrepreneur.

Když se však toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kdy americké franšízové ​​systémy otevřely 12 064 jednotek na trzích mimo USA, je jasné, o kolik se tempo růstu snížilo. Je to ve skutečnosti poprvé za posledních několik let, kdy byl růst na zahraničních trzích nižší než růst v USA, kde bylo otevřeno 7 141 nových franšízových jednotek.

„Bezpečí“ franšízy

Fakt, že i v této turbulentní době se dařilo franšízovým značkám posilovat svou pozici nejen na domácích trzích, svědčí o tom, že franšízový způsob podnikání se jeví jako stabilní příležitost pro rozjetí vlastního byznysu. Samozřejmě, po celém světě platí, že situace kolem Covid-19 způsobil obrovské škody na stravovacích zařízeních a v restauračním sektoru, přesto se mnoha franšízám v tomto oboru podařilo přizpůsobit se krizové situaci a najít způsoby, jak zůstat v podnikání a nadále obsluhovat své zákazníky. To můžeme vidět i u franšízových konceptů, které jsou aktivní na českém trhu. Gastronomie a prodej potravin tak má v tomto tradičním žebříčku stále největší zastoupení, jak tomu bylo i v minulých letech. I když i jejich počet se snížil. Mezi 500 nejúspěšnějšími franšízovými brandy najdeme této oblasti 93 franšíz, loni jich bylo 103. Z restaurací s rychlým občerstvením, což je tradičně nejpočetnější kategorie, našlo své místo v žebříčku „pouze“ 80 franšíz oproti loňským 86.

Na již několik let zjevný růst navázaly koncepty působící v oblasti údržby, když 76 značek se umístilo mezi TOP 500. Podle analýzy magazínu Entrepreneur to není velké překvapení, protože řada firem z této branže hrála klíčovou roli v boji proti koronaviru a pro většinu z nich bylo snadné dodržovat nastavená hygienická a epidemiologická opatření. Své v tom samozřejmě mohl hrát i fakt, že franšízy z tohoto sektoru patří k těm nejdostupnějším. Často totiž zájemce o franšízu nemusí na rozjetí podnikání s některou z těchto značek vynaložit nadměrné finanční prostředky, což je zejména v nejistých časech bráno jako velká, ne-li klíčová výhoda. Úspěšný rok za sebou mají i prodejci produktů pro děti a koncepty starající se o zdraví a kondici svých klientů.

Kdo patří mezi TOP 10 franšíz v roce 2021?

  1. Taco Bell (rychlé občerstvení)
  2. Dunkin' (rychlé občerstvení)
  3. Obchod UPS (poštovní kurýrní služba, tisk, služba)
  4. Popeyes Louisiana Kitchen (rychlé občerstvení)
  5. Culver's (rychlé občerstvení)
  6. Kumon (matematické a čtenářské vzdělávání dětí)
  7. Jersey Mike's Subs (rychlé občerstvení)
  8. Planet Fitness
  9. 7-Eleven (řetězec supermarketů)
  10. Servpro (restaurování, čištění, poškození požárem, povodeň)

Kompletní seznam Entrepreneur Franchise 500 najdete zde.


Vzorec úspěchu / V rámci sestavování žebříčku se magazín Entrepreneur řídí několika ukazateli – patří mezi ně například velikost franšízové sítě, míra meziročního růstu, finanční síla a stabilita systému, výše počáteční investice, stáří společnosti, doba provozování franšízy, procento ukončených smluv. Kromě toho se bere v úvahu faktor rozpoznávání značky a přítomnost na sociálních sítích.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017