Stále na vzestupu
Málokdo asi očekával, že rok 2020 bude rokem růstu. S pandemií dorazila do celého světa doba nejistoty. I přesto se řadě franšízových sítí dařilo otevírat nové pobočky, i když tempo růstu a otevírání nových franšízových jednotek bylo nižší, což se projevilo zejména na trzích mimo USA. Od července 2019 do července 2020 společnosti, které se umístily v žebříčku „500 neúspěšnějších franšíz“ původem z USA, přidaly do svého portfolia na zahraničních trzích 6935 franšízových poboček. Vyplývá to z analýzy magazínu Entrepreneur.
Když se však toto číslo porovná s obdobím od roku 2018 do roku 2019, kdy americké franšízové systémy otevřely 12 064 jednotek na trzích mimo USA, je jasné, o kolik se tempo růstu snížilo. Je to ve skutečnosti poprvé za posledních několik let, kdy byl růst na zahraničních trzích nižší než růst v USA, kde bylo otevřeno 7 141 nových franšízových jednotek.
„Bezpečí“ franšízy
Fakt, že i v této turbulentní době se dařilo franšízovým značkám posilovat svou pozici nejen na domácích trzích, svědčí o tom, že franšízový způsob podnikání se jeví jako stabilní příležitost pro rozjetí vlastního byznysu. Samozřejmě, po celém světě platí, že situace kolem Covid-19 způsobil obrovské škody na stravovacích zařízeních a v restauračním sektoru, přesto se mnoha franšízám v tomto oboru podařilo přizpůsobit se krizové situaci a najít způsoby, jak zůstat v podnikání a nadále obsluhovat své zákazníky. To můžeme vidět i u franšízových konceptů, které jsou aktivní na českém trhu. Gastronomie a prodej potravin tak má v tomto tradičním žebříčku stále největší zastoupení, jak tomu bylo i v minulých letech. I když i jejich počet se snížil. Mezi 500 nejúspěšnějšími franšízovými brandy najdeme této oblasti 93 franšíz, loni jich bylo 103. Z restaurací s rychlým občerstvením, což je tradičně nejpočetnější kategorie, našlo své místo v žebříčku „pouze“ 80 franšíz oproti loňským 86.
Na již několik let zjevný růst navázaly koncepty působící v oblasti údržby, když 76 značek se umístilo mezi TOP 500. Podle analýzy magazínu Entrepreneur to není velké překvapení, protože řada firem z této branže hrála klíčovou roli v boji proti koronaviru a pro většinu z nich bylo snadné dodržovat nastavená hygienická a epidemiologická opatření. Své v tom samozřejmě mohl hrát i fakt, že franšízy z tohoto sektoru patří k těm nejdostupnějším. Často totiž zájemce o franšízu nemusí na rozjetí podnikání s některou z těchto značek vynaložit nadměrné finanční prostředky, což je zejména v nejistých časech bráno jako velká, ne-li klíčová výhoda. Úspěšný rok za sebou mají i prodejci produktů pro děti a koncepty starající se o zdraví a kondici svých klientů.
Kdo patří mezi TOP 10 franšíz v roce 2021?
- Taco Bell (rychlé občerstvení)
- Dunkin' (rychlé občerstvení)
- Obchod UPS (poštovní kurýrní služba, tisk, služba)
- Popeyes Louisiana Kitchen (rychlé občerstvení)
- Culver's (rychlé občerstvení)
- Kumon (matematické a čtenářské vzdělávání dětí)
- Jersey Mike's Subs (rychlé občerstvení)
- Planet Fitness
- 7-Eleven (řetězec supermarketů)
- Servpro (restaurování, čištění, poškození požárem, povodeň)
Kompletní seznam Entrepreneur Franchise 500 najdete zde.

PŘEČTI ČLÁNKY

Česko o obsadilo 16. místo žebříčku atraktivity franšízového trhu, který sestavil Rosenberg International Franchise Center. Mezi evropskými státy nám patří 10. místo.
Navzdory pandemii největší IT škola v regionu CEE pokračuje v expanzi. Své programovací kurzy nabídne v Rakousku a Španělsku. Franšízovou licenci nabízí také pro ČR.
Kanadský vzdělávací koncept Maple Bear vidí v Česku potenciál. Zájem o soukromé dvojjazyčné vzdělání zde totiž stoupá. Pro koho je to podnikatelská příležitost?
Franšíza Qjob pomáhá propojovat firmy a zákazníky online. Uspět chce i u nás. Kdo může získat licenci?
Na domácím trhu pozice franšízy Mr. Kebab sílí. Podaří se jí uspět i u nás?
Nejčtenější

Známá síť pizzerií nabízí licence. Franšízanti, kteří otevřou pobočku do konce roku 2021 získají část investice zpět.
Franšízovou síť Yves Rocher čeká v letošním roce optimalizace a modernizace. Značka chce ještě více podpořit svůj ekologický přístup.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Školení je jednou z nejdůležitějších součástí franšízového balíčku. Noví franšízanti by se díky němu měli naučit, jak úspěšně podnikat pod zavedenou značkou.
Absence zahraničních turistů, studentů i lidí z kanceláří, to vše přimělo franšízový koncept CrossCafe uzavřít všechny pražské kavárny. V regionech se chce rozvíjet dál.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI