Každá franšíza potřebuje aktivní přístup

Sázka na prvenství / Každé odvětví má svého lídra, který určuje směr a vývoj v dané oblasti. Pokud máte v plánu přivést na trh zcela nový trend, rozhodněte se pro ten nejlepší koncept v oboru.
pondělí
20.12.2021
„Pandemie naplno odhalila, jaké výhody skrývá podnikání pod zavedenou značkou," říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
 

Jaký byl z Vašeho pohledu rok 2021 pro český franšízový trh?

V praxi vidíme, že o franšízový rozvoj je mezi firmami a podnikateli zájem. Důkazem je i fakt, že jsme během roku 2021 zaznamenali velkou poptávku po našich službách. Aktuálně tak pracujeme na celé řadě zajímavých projektů, mezi něž patří například Glamping Brdy nebo restaurace Paprika. Velkou část projektů tvořily koncepty, směřující do zahraničí, které nyní dokončujeme a představíme je na začátku příštího roku.

Po krizi přichází nárůst zájmu o franšízové licence. Myslíte si, že tento trend, který známe z minulosti, bude platit i tentokrát?

Na základě našich dlouholetých zkušeností víme, že i v krizi se franšízingu daří.  V těžkých dobách se ukazuje, že vzájemná spolupráce v rámci sítě, sdílení informací, podpora franšízora, pomáhá toto období překonat lépe, než když je podnikatel na všechno sám. Ukazují se tak naplno výhody, kterou s sebou franšízový způsob podnikání přináší.

Co je podle Vás pro začínající podnikatele hlavní motivací začít podnikat pod hlavičkou franšízového konceptu?

Uvedu vám to na praktickém příkladu, na kterém je vidět, jak ve franšízingu funguje onen systém spolupráce. Představte si, že jste učitel angličtiny a pracujete na volné noze. To vám moc nevyhovuje a rozhodnete se pro spolupráci například s franšízovým konceptem Helen Doron. Podepíšete smlouvu, projdete intenzivním metodickým školením, po jehož absolvování získáte mezinárodní certifikát platný v 50 zemích světa. Ve svém městě získáte exkluzivitu na mezinárodní školu s 35letou tradicí a oceněnou jako nejlepší vzdělávací franšízu na světě. A když přijde covid, tak společně připravíte profesionální online výuku a po týdnu své klienty učíte online. To, co se ve franšízingu naučíte za rok, by vám běžně trvalo o hodně déle. Právě to si začínající podnikatelé, kteří se rozhodnou jít cestou franšízy, uvědomují.

Jaké zajímavé koncepty se aktuálně snaží dostat na náš trh a rozvíjet zde franšízovou síť?

Dobrou zprávou pro všechny zájemce o franšízové licence je, že Česká republika i Slovensko jsou stále trhy, o které mají zahraniční koncepty z hlediska expanze zájem. Aktuálně tak sem míří celá řada značek z nejrůznějších oborů. Jmenovat mohu například IT školy Coding Giants nebo Coders Lab, společnost Mail Boxes Etc., která se zaměřuje zejména na poskytování služeb v oblasti logistiky, nebo síť restaurací Japanos. Své partnery zde ale hledá například i kavárenský koncept Meron, vzdělávací síť Edukido nebo Pizza Hut.   

Jak si vybrat tu nejvhodnější franšízu? Podle čeho by se zájemci o franšízové podnikání měli rozhodovat?

Především musíte mít chuť podnikat. Franšízing není perpetuum mobile a každá franšíza potřebuje aktivní přístup. Vybírejte podle toho, co vás baví, kde se vidíte za několik let. Pokud už máte trošku jasno, začněte hledat u nás, pak v zahraničí a vyberte si ty nejlepší v oboru. Každé odvětví má svého lídra, který určuje směr a vývoj v dané oblasti. Podívejte se, jak dlouho je na trhu, kde všude působí a jaké má reference. Potkejte se, a pokud tam bude společná chemie a sympatie, hurá do toho. Franšízing je často přirovnáván k manželství. Na začátku mají všichni růžové brýle a po procitnutí z opojení přichází každodenní rutina. Pokud se ale oba partneři snaží, tak je vztah přínosný.

Přeji Vám za celý poradenský tým a portál Franchising.cz klidné svátky a hodně štěstí do nového franšízového roku!


Náskok díky partnerovi / „To, co se ve franšízingu naučíte za rok, by vám běžně trvalo o hodně déle, navíc byste se museli vypořádávat s chybami, které ve franšíze už někdo udělal za vás, dodává Marek Halfar.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017