Česko jako domov pro nové značky
![Silný kvartál](https://img.franchising.pl/cz/73d/49a/crowd-g6227d1180_1920.jpg)
I přes doznívající pandemii covidu-19 a nastupující výzvy související s rostoucí mírou inflace a provozními náklady, přicházejí do Česka nové zahraniční značky stále ve velkém počtu. Ty i nadále považují tuzemsko za pomyslnou bránu do regionu střední a východní Evropy, kde si testují svůj potenciál. Vyplývá to z informací společnosti CBRE.
„Z hlediska načasování byl vloni nejúspěšnější druhý kvartál, během kterého se retailový trh rozrostl o více než deset nových brandů,“ komentuje Jan Janáček, vedoucí retail sektoru a týmu maloobchodních pronájmů v CBRE. I tentokrát byla největší aktivita zaznamenána v segmentu módy a módních doplňků. Nabídku obchodů rozšířily třeba American Vintage, Jott či Jacadi Paris. Hlavní událostí na high street bylo otevření butiků s luxusní módou Chanel a Balenciaga v Pařížské ulici.
Naprostá většina nově příchozích značek mířila do Prahy. Do té se po pandemii znovu vrátili turisté a současně zde nechybí ani tradičně vysoká kupní síla obyvatelstva. Výjimku představovala rakouská značka iFlow, specializující se na sportovní módu a doplňky, jež si pro vstup na český trh vybrala Freeport Fashion Outlet v Hatích anebo německá QS by s.Oliver, která otevřela tento svůj koncept jako první v OC Futurum Kolín.
Byznys ze západu
Vesměs většina značek k nám vloni přišla ze západní Evropy, především z Francie. Kromě prodejců módy a doplňků šlo především o velkoobchod s kávou L'OR, jež ve spolupráci s Filipem Sajlerem zahájil provoz kavárny na pražském Pankráci, dále specialistu na pánve a kuchyňské spotřebiče Tefal, který otevřel svůj vlastní specializovaný obchod a dále výrobce niche parfémů a svíček Diptyque anebo showroom se sportovními automobily Alpine. Ovšem dvě značky přibyly také od našich sousedů ze Slovenska: Materasso s nabídkou matrací a postelí a dále GymBeam Fitness Hub se sportovní výživou a doplňky. Výjimkou mimo evropský kontinent byla americká značka HP specializující se na elektroniku a výpočetní techniku. Ta v zahraničí svou síť rozšiřuje i prostřednictvím franšízových licencí.
Jak již bylo řečeno, z hlediska jednotlivých segmentů pocházelo nejvíce značek z módního odvětví. Ať už šlo o American Vintage, QS by s.Oliver, Jott, Jacadi Paris zaměřené na děti anebo prodejce sportovní módy a doplňků iFlow a Sport Vision. Současně došlo k už zmíněnému otevření dlouho očekávaných butiků s luxusním zbožím Chanel a Balenciaga v Pařížské ulici a také první pobočky klenotnictví Teilor. Druhým nejvíce zastoupeným sektorem bylo vybavení do domácnosti, kam kromě již zmiňovaných značek Diptyque, Materasso a Tefal patří také polský brand Home&You prodávající bytové doplňky a dekorace. V segmentu gastronomie přibyl nový provozovatel italských kaváren Caffé Pascucci. Oblast služeb rozšířilo tatérské studio Cleopatra Ink původem z Turecka, o kterém jsme již dříve psali s ohledem na to, že v zahraničí se rozšiřuje za pomoci franšízových partnerů. Všechny děti pak jistě potěšilo otevření prvního specializovaného obchodu dánské značky LEGO v nákupním centru Westfield Chodov.
Expanze i odchody
„Výhled na následující období je z pohledu očekávaných vstupů nových značek relativně slibný a třeba již nyní víme o chystané expanzi oblíbeného amerického operátora s rychlým občerstvením Popeyes, který doplní známou trojku McDonald’s, KFC a Burger King. Vstoupit do Česka plánuje i síť italských pizzerií Rossopomodoro. Dobrou zprávou je také podařená záchrana tuzemské značky Kara, o kterou se postaral její původní majitel Zdeněk Rinth ve spolupráci se skupinou Natland. Budeme věřit, že stejně úspěšný bude i v uvažovaném znovuvzkříšení dříve velmi oblíbeného Pietro Filipi, které mělo na českém módním trhu výborné jméno,“ uzavírá Jan Janáček.
Pozitivní zprávou určitě je, že nové značky, které do Česka přišly již v roce 2021, vloni dále expandovaly. Třeba irský řetězec s dostupnou módou Primark, jež své tuzemské působení zahájil v Praze na Václavském náměstí, v září otevřel další pobočku v Brně. Současně také počet značek opouštějící český trh se v meziročním srovnání nijak dramaticky nezměnil a pohyboval se na obdobné úrovni jako v roce 2021. Z trhu mj. odešla americká značka cestovních zavazadel Samsonite, rakouský prodejce sportovního vybavení Hervis Sport, řetězec supermarketů s mraženými potravinami Iceland anebo síť rybích restaurací Nordsee. Činnost také ukončil anglický módní brand T.M.Lewin, ovšem jeho pokračovatelem bude nově založená značka Anthony's.
PŘEČTI ČLÁNKY
![](https://img.franchising.pl/cz/83f/64e/ceska_posta-1.png)
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Zakladatel a majitel společnosti Rohlik Group zvítězil ve velké konkurenci. Do finále se dostali i podnikatelé, kteří mají zkušenosti s franšízou.
Loni začalo v Česku na živnostenský list podnikat nejvíce lidí od roku 2013. Živnostníky najdeme i mezi franšízanty.
Nejčtenější
![](https://img.franchising.pl/cz/583/6dc/mcdonalds-zajawa.jpg)
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Tomáš Grec získal v rámci sítě Next reality ocenění za franšízovou pobočku s největším obratem. Jak se mu podařilo tohoto úspěchu dosáhnout?
Zdeněk Polášek a Martin Lehocký jsou již zkušení franšízanti. Ke dvěma franšízovým pobočkám Bageterie Boulevard přidali i jednu z konceptu 360Pizza.
„Meziročně nám poptávka po stěhování, vyklízení a úklidech roste o 50 %,“ říká Bc. Radek Straka (Jr.), ředitel franšízové sítě Extra Services.
Populární na fóru
Jak vydělat peníze na YouTube?
Flexibilní půjčka pro každého: MARCELA.KREJSOVA01@GMAIL.COM. Půjčte si od 50 000 do 45 500 000 Kč na cokoliv a splácejte nebo odkládejte o měsíc po každém...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz