Devítiletý rekord
Konkrétně se v roce 2021 do podnikání na živnostenský list pustilo 68 819 fyzických osob, což je o 9 % víc než v roce 2020. Celkový počet živnostníků v ČR dosáhl 2,17 milionů, přičemž aktivně podniká zhruba 52 % z nich. Meziročně se podnikatelská základna rozrostla však jen o 6 688 podnikatelů Vyplývá to z dat poradenské společnosti Dun & Bradstreet.
„Uplynulé dva roky byly pro podnikatele jedny z nejobtížnějších v novodobé historii. Z důvodu pandemie, opakovaných uzávěrách ekonomiky a různých restrikcí se zcela změnily podmínky na trhu, ohrožena byla celá odvětví. Přesto loni začalo podnikat o 9 % více OSVČ než v krizovém roce 2020 a nejvíc od roku 2013,“ zhodnotila aktuální data analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová s tím, že v posledních 10 letech rekord drží rok 2012, kdy bylo registrováno téměř 79 tisíc nových živnostníků. Nicméně v průběhu uplynulého roku se podnikatelský apetit spíše snižoval. V prvním kvartálu zahájilo činnost 18 244 živnostníků, ve druhém 17 202, ve třetím 17 943, zatímco v posledním kvartálu 2021 nejméně, 15 430.
Nejvíc fyzických osob, více než čtvrtina, zahájilo podnikání ve volné živnosti Výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona. Následoval velkoobchod a maloobchod (6,8 %), příprava staveniště (5,9 %), maloobchod v nespecializovaných prodejnách (4 %) a silniční a nákladní doprava (3,5 %). Z geografického hlediska nejvíc nových podnikatelů začalo působit v Praze (20 %), Středočeském (13 %) a Jihomoravském (12 %) kraji.
Firma vs. „živnostňák“
Řadu živnostníků najdeme i mezi franšízovými partnery konceptů, které se na našem trhu tímto způsobem rozvíjí. Důvodem může být i nižší administrativní zátěž, která je s pořízením živnostenského oprávnění spojena. Přeci jen, zakládání firmy může být pro některé začínající podnikatele a v řadě případů i zbytečné. Jak však upozorňuje Marek Halfar, expert na franšízing poradenské společnosti PROFIT system, u některých sítí by uchazeči o franšízu z řad živnostníků mohli narazit.
Většinou záleží na povaze konceptu a jeho zaměření, mnohdy pak i na částce, kterou musí franšízant do rozjetí svého nového byznysu investovat. „Někteří franšízoři, jako příklad můžeme uvést třeba McDonald´s, však živnostníky coby majitele licence upřednostňují. Jedním z důvodů může být i fakt, že získá-li franšízovou licenci fyzická osoba, ručí za investici, a často i úvěr, celým svým majetkem, což ho přirozeně motivuje k tomu, aby podnikal podle postupů značky, které jsou prověřené a osvědčené,“ vysvětluje Marek Halfar.

PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízová síť prochází vizuální proměnou, rozšiřuje služby a digitalizuje. Konkurenceschopnost tak posílí všechny pobočky.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI