Ochranné známky vzorů
V posledních letech se v Evropě i ve světě rozšířil trend registrace ochranných známek vzoru, které jsou populární zejména mezi módními značkami. Registrace tohoto typu ochranné známky však s sebou přináší několik problémů, které ve svých nedávných rozhodnutích identifikoval i Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO).
Co je ochranná známka vzoru?
Vedle nejznámějších slovních a obrazových ochranných známek známe i další typy ochranných známek, mezi něž patří právě i ochranná známka vzoru. Ochranná známka vzoru sestává ze sady prvků, které se pravidelně opakují a vytvářejí unikátní vzor. Význam ochranné známky vzoru pozorujeme zejména u módních domů, které s oblibou používají vzory při identifikaci jejich zboží a často jimi označují zejména kabelky či peněženky.
Navzdory jejich oblibě mezi módními značkami, jejich registrace není tak přímočará, jak by se mohlo zdát. V registrech EUIPO a Úřadů průmyslového vlastnictví SR i ČR se momentálně nachází jen něco přes 130 platných registrací ochranných známek vzoru a pouze přibližně 45 nových přihlášek je právě v řízení o jejich zápis.
Kdy může být vzor ochrannou známkou?
V posledních letech prošly rukama průzkumových pracovníků úřadu EUIPO desítky přihlášek ochranných známek, kterými jejich přihlašovatelé žádali registraci vzoru. Mezi nejčastější důvody pro zamítnutí jejich registrace jako ochranné známky patří právě nedostatek jejich rozlišovací způsobilosti. Rozlišovací způsobilost je alfou a omegou pro zápis jakékoli ochranné známky. Aby mohla ochranná známka sloužit svému účelu, musí být schopna identifikovat zboží nebo službu jako pocházející od konkrétního podniku a být tak schopna je odlišit od zboží a služeb jiných subjektů. Právě ve vztahu ke vzorům však úřady často konstatují, že požadavek rozlišovací způsobilosti u nich není naplněn.
Můžete uvést nějaké příklady z praxe?
Problémy s registrací svých vzorů, resp. udržením jejich registrace, před EUIPO měli v nedávné době i několik módních značek, mezi které patří i Prada či Louis Vuitton. EUIPO ve svých rozhodnutích u vzorů obou módních značek konstatoval, že jejich vzory sestávají pouze ze základních a běžných geometrických tvarů, které neobsahují žádné odlišnosti od jejich běžného zobrazení či aplikace v módním průmyslu. Níže uvedené vzory tak byly odmítnuty právě z důvodu, že nedisponují rozlišovací způsobilostí a nedokážou tak plnit základní funkci ochranné známky.
V případě vzoru značky Prada však šlo jen o tzv. prvostupňové rozhodnutí, proti kterému se přihlašovatel již odvolal. Můžeme tak očekávat zajímavý „boj“ o ochrannou známku, který se může dostat až před Soudní dvůr Evropské unie.
Značka Louis Vuitton původně měla několik let registrovanou svou ochrannou známku, avšak v rámci řízení o prohlášení ochranné známky za neplatnou o ni přišla. Rozhodnutí EUIPO v této věci potvrdil také Soudní dvůr Evropské unie a ochranná známka byla zrušena.
Jaké ochranné známky vzoru jsou v současné době zapsány?
Nedostatek vnitřní rozlišovací způsobilosti však nemusí vždy znamenat neúspěšnou registraci. Přihlašovatel se i při tzv. „slabších známkách“ může pokusit prokázat, že známka svým užíváním získala rozlišovací způsobilost.
Právě to se podařilo několika společnostem, které mají úspěšně registrované ochranné známky vzorů, ačkoli na první pohled vypadají velmi obyčejně. Jedná se například o ochranné známky vzorů společností Victoria's Secret, Alfred Dunhill nebo Burberry. Přestože tyto vzory obsahují poměrně jednoduché geometrické tvary, jejich přihlašovatelé dokázali EUIPO přesvědčit, že známky mají rozlišovací způsobilost a dokáží tak identifikovat zboží jednoho podnikatele a odlišit je tak od zboží jiného subjektu.
Dosavadní praxe potvrzuje, že ačkoli je registrace vzoru jako ochranné známky poměrně složitá, rozhodně není nemožná. Pro úspěšnou registraci a uplatnění argumentu získané rozlišovací způsobilosti je nutná důkladná strategie, příprava a dokumentace skutečného používání ochranné známky na trhu. Při snaze o registraci ochranné známky vzoru je tak nepochybně důležitá i míra zkušenosti a odbornosti, jak k procesu registrace přistoupit, aby byl pro přihlašovatele časově i nákladově efektivní.
Jak můžete pomoci s ochrannou značky?
Registrování ochranné známky je klíčové pro zajištění posílené právní ochrany vaší značky. Ochranná známka vám pomáhá udržet si unikátní identitu a konkurenční výhodu na trhu. V advokátní kanceláři HAVEL & PARTNERS máme tým právních expertů, kteří vám s registrací jakýchkoli ochranných známek, včetně ochranných známek vzoru, rádi pomohou. Kromě kompletního procesu registrace vám umíme zajistit průběžné monitorování vašich ochranných známek a pomoci vám i s ochranou vašich práv k ochranným známkám.

PŘEČTI ČLÁNKY

„Nízké náklady a rychlá návratnost dělají z Edukido ideální volbu pro ty, kteří chtějí podnikat a zároveň podpořit rozvoj dětí,“ říká provozní ředitel Bartłomiej Misztal.
„Díky propracovanému vzdělávacímu systému dokážeme na podnikání v realitách připravit i franšízanta bez předchozích zkušeností,“ říká Petr Zelenka, ředitel sítě Next Reality.
Ochrana značky není jen formalita. Tereza Hrabáková z advokátní kanceláře Havel & Partners vysvětluje, co vše je potřeba zvážit již před registrací a jakým chybám se vyhnout.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Máte originální podnikatelský nápad a zdravý obchodní model. Jak z něj udělat franšízu? Na to vám odpoví Lenka Nováková, konzultantka společnosti PROFIT system franchise services.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
TAB Board chce růst do dalších regionů Česka. Jaké franšízanty hledá a proč roste poptávka po sdílení zkušeností a koučinku i v době umělé inteligence?
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Přinášíme aktuální žebříček nejúspěšnějších globálních franšízových značek. V TOP 10 nechybí franšízy známé z tuzemského trhu. Nejsilnějším sektorem zůstává gastro.
Téměř polovinu franšízových partnerů McDonald's v Česku tvoří ženy a jsou úspěšné. Jako majitelky vedou hned několik restaurací.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI