Podnikatelů v Česku nadále přibývá

V první polovině letošního roku se do vlastního podnikání pustili desítky tisíc Čechů a to jak formou živnostenského listu, tak založením nových společností. Vyplývá to z aktuálních dat společnosti Dun & Bradstreet. Tuzemská ekonomika v letošním roce roste rychleji než průměr EU, což se i přes nepříznivou geopolitickou situaci pozitivně promítá do zájmu podnikatelů o nové projekty.
„Vývoj v první polovině roku 2025 naznačuje, že zájem o podnikání v České republice přetrvává – za prvních šest měsíců tohoto roku bylo nově zaregistrováno 45 959 osob samostatně výdělečně činných. Na pokračujícím růstu se významně podílejí i zahraniční podnikatelé. Přibližně 14 % nových registrací tvoří občané Ukrajiny a 3 % občané Slovenska,“ sdělila předsedkyně představenstva tuzemské pobočky Dun & Bradstreeet, Kateřina Klosová. Díky pokračujícímu růstu celkový počet registrovaných podnikatelů opět překonal hranici dvou milionů. Už v roce 2024 dosáhl přírůstek živnostníků rekordní hodnoty 91 494, nejvíce za posledních deset let a letošní rok zatím pokračuje v nastoleném trendu.
I přes silný přírůstek subjektů se celkový počet registrovaných společností zvýšil jen o 8 526 na aktuálních 585 168. „To znamená, že stále pokračuje pročišťování podnikatelské základny, kdy vzniká a zaniká velké množství subjektů. Na 2 nové firmy připadá jedna zrušená,“ uzavřela Kateřina Klosová z Dun & Bradstreet. Jinými slovy, zájem podnikatelů zakládat nové firmy převyšuje počet těch, které svou činnost ukončují, což přispívá k přirozené obměně.
Pozitivní růst promlouvá i do franšízingu, který se v posledních letech těší stále větší oblibě. V období ekonomického růstu franšízy pro podnikatele představují atraktivní cestu, jak efektivněji vstoupit na samotný trh – navíc s podstatně menším rizikem. Vybírat lze z franšízových systémů z gastronomie, značek věnující se službám, lidské péči, vzdělávání či zdravému životnímu stylu. Podnikatelé si franšízing vybírají kvůli tomu, že přináší osvědčený obchodní model, marketingovou podporu a možnost sdílení know-how s dalšími partnery v síti. Zájem přetrvává rovněž o mikrofranšízy, tedy menší formáty poboček s nižšími vstupními náklady.
Na trhu se stále více prosazují i nové franšízové systémy, které vnímají současnou situaci jako vhodnou příležitost k expanzi. Často se jedná o tuzemské koncepty se znalostí lokálního trhu, které rozšiřují svou síť mimo velkoměsta do regionů, kde je poptávka po kvalitních službách a produktech. Vedle nich na náš trh chtějí vstoupit rovněž zahraniční franšízy, například slovenský Mr. Kebab, italský L’Erbolario, dánský City Calendar či slovinské CST. Kompletní seznam dostupných konceptů je k dispozici v Katalogu franšíz.
PŘEČTI ČLÁNKY

Ivana a Ivan Dischingerovi otevřeli v Plzni pobočku franšízové sítě Broker Point Premium. Jak skloubili zázemí silné značky s vlastní vizí a zkušenostmi?
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
Franšízant Honza Stopek vede dvě úspěšné pobočky s pizzou Vosíme. Na počátku stála debata u piva na téma vlastní podnikání.
Tomáš Grec získal v rámci sítě Next reality ocenění za franšízovou pobočku s největším obratem. Jak se mu podařilo tohoto úspěchu dosáhnout?
TAB Board propojuje majitele a manažery lokálních firem, kteří mezi sebou sdílí zkušenosti. Franšízant Tomáš Petrů pro setkání využívá i netradiční prostředí.
Nejčtenější

Zkušenosti Body Express ukazují, že spojení byznysu a zdravého životního stylu může fungovat i v menších městech a v prostorách od 50 m², například v administrativním centru.
Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Pokud se rozhodnete podnikat na vlastní pěst, máte na výběr ze dvou možností. Můžete otevřít vlastní podnik nebo podnikat formou franchisy. V následujících krocích Vám poradíme, jak založit vlastní firmu.
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI