Kde hledat franšízové talenty

Franšízing jako takový se uplatňuje v mnoha podnikatelských oborech, a zkušenosti z jednotlivých průmyslových odvětví či výroby nejsou vždy zárukou úspěchu v případě vstupu do konkrétní franšízové sítě. Některé profese ale naopak pěstují dlouhodobě v lidech vlastnosti a schopnosti, které jsou pro působení na poli franšízingu určující. Které to jsou?
-
Vedoucí prodeje a samostatní prodejci
Aniž si to mnohdy uvědomují, prodejci jsou často (podobně jako majitelé malého podniku) již zvyklí rozvíjet a pečovat o svou vlastní značku. Vzhledem k tomu, že jejich výdělek se velmi často odvíjí přímo od jejich výkonu a obratů, chápou základní tržní mechanismy, vědí, co obnáší výroba a co tvoří prodejní cenu, a stejně tak dokáží vyčíslit a reálně ohodnotit vlastní síly a přednosti.
Manažeři prodeje nebudou mít pravděpodobně problém při plánování a dodržování vlastního pracovního programu tak, aby maximalizovali svůj zisk. Dokáží obvykle pracovat s kolísavým finančním příjmem a vlastním potenciálem, a ti úspěšní dokonce zažívají pocit uspokojení z peněz, které jim plynou z podnikání v závislosti na obratu celé firmy, zatímco klasičtí zaměstnanci spoléhají raději na jistotu pravidelného měsíčního příjmu.
-
Vedoucí týmů a manažeři
Ne všechny franšízy vyžadují vedení zaměstnanců, většina značek ale vítá alespoň schopnost postavit a najít si vlastní tým. Začínající podnikatelé bez zkušeností záhy zjistí, že právě tohle je jeden z vůbec nejtěžších aspektů podnikání jako takového. Školení, podpora zaměstnanců, ale také kontrola jejich práce - to jsou pak některé z budoucích velmi důležitých úkolů podnikatelů na základě franšízové licence.
Lidé s manažerskými dovednostmi jsou zvyklí jednat se zaměstnanci, řídit a organizovat různé osobnosti a také jednat například ve chvíli, kdy jsou zaměstnanci nespokojení. Vynikají při vytváření hierarchie, přiřazování odpovědnosti, identifikaci a kultivaci talentů tak, aby nejvýkonnější zaměstnanci zůstali a profitovali z franšízového podnikání. Tyto dovednosti jsou zvláště důležité pro kandidáty, kteří chtějí vlastnit více franšízových jednotek, stejně jako pro franšízové regionální manažery.
-
Účetní
Dobrý účetní je pro podnikání bezesporu vždy přínosem, a to se týká také franšízových sítí. Kromě toho, že mívají skvělé organizační schopnosti, umí také řídit vlastní čas a stanovit si priority. Franšízové sítě sice mají s řešením problémů většinou již své zkušenosti, nicméně při vzniku neznámých potíží a nečekaných změnách mohou zdatní účetní nabídnout mnohdy také nová, specifická řešení. Navíc se vyznají v účetních knihách, mají přehled o novinkách ve světě financí, a obecně při podnikání či investování obvykle příliš neriskují.
-
Profesionální sportovci
Není vůbec náhoda, že také příkladů známých profesionálních sportovců, kteří podnikají ve franšízingu, je na mezinárodním poli poměrně dost. Jejich pozitivy jsou například cílevědomost, orientace na výkon a výsledek, jsou zvyklí tvrdě pracovat, aby dosáhli i těch nejtěžších met. Jsou systematičtí. Dokáží se nechat vést radami a zkušenostmi někoho jiného, neodradí je dílčí neúspěch, nechybí jim soutěživost, týmový duch a schopnost spolupracovat s druhými. Ti nejúspěšnější mívají především potřebu zhodnotit vydělané finance, či se zajistit pro případ, že se sportem skončí. Stejně jako třeba Usain Bolt, který spoluvlastní franšízovou síť restaurací.
Často také nejsou ochotni obětovat podnikání veškerý svůj čas a energii, i proto je pro ně franšízing ideálním řešením na vedlejší podnikatelskou kariéru. Franšízy mohou skvěle fungovat i bez jejich fyzické přítomnosti, zapojit se do podnikání mohou tedy ještě i jako aktivní sportovci.
-
Živnostníci a majitelé či šéfové malých firem
Živnostníci vstupují do podnikání obvykle z touhy po svobodném uplatnění. Díky zkušenostem jsou si vědomi, že franšízová síť jim může pomoci eliminovat podnikatelské riziko. Dokáží podobně jako šéfové a majitelé malých firem ocenit výhody zavedené známé značky i podporu ze strany centrály. Mnozí z nich zažili již zvraty při vedení společnosti, a nemají z nich takový strach, jako lidé bez předchozích podnikatelských zkušeností.
Bývají přitom přizpůsobiví, proto se stávají silnou součástí systému. Jsou také komunikativní, mají dobré vztahy s ostatními podnikateli a často také vypracovanou svou vlastní profesní síť kontaktů. Talentovaní jsou obvykle, i co se týká marketingu, reklamy, právních či finančních služeb, a dokáží najít spolehlivé a pracovité zaměstnance pro své franšízové pobočky.
PŘEČTI ČLÁNKY

Franšízanti by měli od franšízora na začátku spolupráce získat kvalitní obchodní plán. Jakým položkám věnovat zvýšenou pozornost, aby později nebyli překvapeni?
Pokud vám přestala fungovat firma, manuál ví, jak ji opravit. Obsahuje podrobný návod na použití franšízové licence.
Představují základ, na kterém je postavený každý úspěšný franšízový systém. Pokud budete dodržovat těchto 5 zásad, vaše značka bude prosperovat a síť růst.
Franšízing je specifický co se týká vedení sítě, franšízanti musí být pro své šéfy vždy prioritou. Hierarchie klasické společnosti tady nefunguje.
Jak vytvořit prosperující franšízovou síť? Přinášíme rady a tipy jak zajistit hladký provoz sítě, a docílit dlouhodobého úspěchu.
Nejčtenější

Známá síť pizzerií nabízí licence. Franšízanti, kteří otevřou pobočku do konce roku 2021 získají část investice zpět.
Školení je jednou z nejdůležitějších součástí franšízového balíčku. Noví franšízanti by se díky němu měli naučit, jak úspěšně podnikat pod zavedenou značkou.
Franšízovou síť Yves Rocher čeká v letošním roce optimalizace a modernizace. Značka chce ještě více podpořit svůj ekologický přístup.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Franchisingová smlouva je základem, na kterém je postaven vztah mezi franchisorem a franchisantem.
Populární na fóru
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl na https://ideaclub.cz/slovnik-pojmu/franchising a příjde...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
S riziky počítáme
Od ELKO EP prakticky denně odebíráme relé do rozvaděčů. Ale měl jsem za to, že jsou známí pouze na českém trhu. Teď jsem mile překvapen, že je i...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI