5 zásad franšízingu
Od vzniku franšízingu existují konstanty, které se nikdy nezměnily, a které lze nazvat základními principy obchodování pod zavedenou značkou. Pokud se franšízy řídí těmito zásadami, mohou si být takřka jisté, že jejich systém bude růst a prosperovat. Majitelé franšízových sítí, franšízoři i franšízanti by proto měli vynaložit veškeré úsilí na vybudování a rozvíjení své franšízy na základě těchto 5 jednoduchých zásad:
1. Informujte o výhodách franšízové spolupráce
Při marketingu a prodeji franšízových licencí buďte upřímní a vyhněte se vytváření falešných očekávání. Vždy informujte o konceptu a provozu sítě pravdivě, i když to může znamenat ztrátu potenciálního partnera. Zaměřte se přitom na výhody spolupráce s vaší značkou. V opačném případě získáte pouze kandidáta na franšízanta, který bude sám uvažovat v zajetí nerealistických cílů, nebo si naopak nebude věřit, což určitě není dobrý start podnikání.
2. Učte a školte nové franšízanty
Všichni noví franšízanti by měli projít školením, které je seznámí s provozem franšízové sítě i jejich vlastní pobočky. Některé mladé značky kvůli úspoře investic vstupní školení nenabízejí, což bývá ovšem častá chyba. Je lepší počkat s otevřením nové franšízy a jejího majitele i personál na start dostatečně připravit, než se spoléhat na jejich obchodní talent - byť ten může být neoddiskutovatelný.
3. Zajistěte, aby franšízanti prosperovali
Při budování nové franšízy i celé franšízové sítě musíte vytvářet systém, který zaručí franšízantům finanční prospěch. Společnosti, které prodávají licence a vyžadují poplatky za užívání neprosperující značky, likvidují své franšízanty již předem, a odsuzují je k neúspěchu. Potažmo tím ještě více poškozují značku jako takovou a její dobrou pověst. I ve franšízingu je prvotním cílem podnikání obživa a finanční zisk.
4. Stanovte si způsob měření jejich úspěchu
Vyhodnoťte finanční výkonnost franšízy na základě podnikatelských plánů. Bez znalosti výkonu franšízantů bude těžké - ne-li nemožné - zjistit, jak dobře funguje celý koncept. Bez přehledu o úspěchu a neúspěchu poboček nebudete mít k dispozici ani informace potřebné k důležitým strategickým rozhodnutím.
5. Zamyslete se nad dlouhodobým ziskem a krátkodobými výhodami
Před každým důležitým rozhodnutím si uvědomte, že bude mít dopad na franšízanty, a zvažte následky plánovaných změn pro celou síť. Ne každý franšízant je schopen dosáhnout kýženého úspěchu, za jejich selhání ale nesou zodpovědnost i franšízoři a majitelé sítí. Vytyčte jim proto dlouhodobé cíle a poskytněte co možná nejlepší podmínky pro - v ideálním případě - rychlý úspěch. V duchu přesvědčení, které hlásal zakladatel franšízové sítě McDonald's Ray Kroc: "Čím více lidem pomáhám uspět, tím jsem sám úspěšnější."
PŘEČTI ČLÁNKY
Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...