Největší chyby franšízorů

Pečlivý výběr
Pečlivý výběr / Při posuzování potenciálních franšízantů použijte takové síto, abyste zajistili, že ti dobří projdou a ostatní nikoli.
Čtvrtek
02.03.2023
Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
 

Za 30 let, co se společně s kolegy ze zahraničí pohybujeme v prostředí, kde pomáháme franšízovým systémům expandovat, jsme se stali svědky celé řady někdy až kuriózních situací. Od majitelů franšíz jsme slyšeli nejen o největších úspěších jejich franšízových partnerů, ale i o takových franšízantech, kteří neváhali zavřít svoje pobočky v době, kdy by měly nejvíce vydělávat – například během předvánočního období, a udělali si volno.

Aktuálně se však zdá, že roste počet případů, kdy franšízoři do své sítě přijali „špatného franšízanta“. To lze označit za jednu z největších chyb, kterých se franšízor může dopustit. Stát se to však může velmi snadno. Zejména pro majitele společnosti, která se nedávno změnila na franšízu, může být lákavé, když se mu ozve zájemce o licenci ochotný investovat své peníze. Často se pak stává, že i když možná zpočátku cítí, že tento uchazeč není tím pravým, něco mu na něm nesedí, přesvědčuje franšízor sám sebe, že s trochou školení a podporou, bude nový franšízant fungovat. Nedostatek obchodních dovedností nebo chybějící komunikační a organizační schopnosti jsou pak často ignorovány, protože franšízor už vidí další vlaječku na mapě Česka, kde si bude moci odškrtnout novou pobočku a ukázat, jak jeho síť dynamicky roste.

Cesta do záhuby

Výsledkem toho všeho je uzavřená smlouva, poskytnuté školení a pomoc se startem podnikání. Zanedlouho však často začnou zvonit telefony s dotazy, jak to, že se franšízantovi nedaří tolik, jak si sám představoval, co má dělat apod. A tyto telefonáty nepřestanou.

V praxi to pak vypadá tak, že franšízor takovým franšízantům poskytuje maximálně možnou podporu a ve snaze zachovat klid, odkazuje je (tento týden už podesáté) na provozní příručku, která odpovídá doslova na každou jejich položenou otázku. A pak je najednou ticho. Franšízor si oddechne a usoudí, že se franšízant vzpamatoval a začal pracovat na svém podnikání, místo toho, aby si neustále stěžoval.

Bohužel tomu tak není. Ticho nastalo proto, že se franšízant rozhodl svůj podnikatelský nezdar řešit s právníkem, kterému vylíčil, jak špatně se mu s tou či onou značkou daří. Společně si tak udělají názor, že na vině neúspěchu je poskytovatel licence. Ten tak mnohdy pozdě zjišťuje, že investice od problémového franšízanta mu nepokryje ztráty, které mu v souvislosti s jeho tréninkem a začleněním do sítě vznikly. Nehledě na to, že chce neúspěšný franšízant mnohdy vrátit svou investici zpět.

Nejsou všichni stejní

To, o čem tu mluvíme, je bohužel poměrně častý jev. „Na druhou stranu je však třeba říct, že zejména naši kolegové ze zahraničí, zastupovali řadu franšízantů, kteří se stali obětí některých špatně nastavených a někdy i podvodných franšízových systémů, a pomohlo jim opravdu až soudní rozhodnutí,“ říká ředitel portálu Franchising.cz Marek Halfar s tím, že „špatný franšízant“, o kterém teď píšeme, je jiný.

Jde totiž o takové franšízanty, kteří jsou příliš líní na to, aby se zvedli a začali podnikat. Koncepčně si ještě zcela neuvědomili, že nejsou zaměstnanci, ale spíše majiteli podniku, kteří mají odpovědnost za vedení vlastního byznysu. Jsou to ti, potřebují neustále držet za ruku a vést až k samotnému cíli. O podnikatelské aktivitě tak v jejich případě nemůže být ani řeč.

Řešení, jak takovým zkušenostem předejít, je, vyhnout se takovým franšízantům – v drtivě většině případů se totiž dají poznat už při jednáních předcházejících podpisu franšízové smlouvy. Necítíte z nich správnou energii, při školení nejsou aktivní, někdy možná působí suverénním dojmem, že „všechno vědí, všechno znají.“

Naše rada novým franšízorům, založená na dlouholeté komunikaci s našimi klienty, kteří se někdy potýkali se stejným problémem, zní: Ujistěte se, že máte velmi selektivní náborový proces, abyste zajistili, že ti dobří projdou a ti ostatní ne. Někdy je třeba investici odmítnout a odejít z náborové schůzky se vztyčenou hlavou - protože v budoucnu si možná možná poděkujete.

Nejen partner, ale i místo

Druhou častou chybou, které se poskytovatelé franšízových licencí dopouští, je výběr místa. Pokud je franšízový systém kamenným podnikem a vy se jako franšízor se podílíte na schvalování místa, což je naprosto běžné, buďte velmi opatrní a dbejte na to, aby bylo místo opravdu přijatelné a vyhovovalo standardům, které jste si stanovili.

Provozovna v jednom nákupním centru může fungovat velmi dobře, ale to neznamená, že provozovna v každém nákupním centru napříč kontinentem bude mít zaručen stejný úspěch. Franchisanti při výběru vhodné lokality musí myslet na demografické údaje, konkurenci, socioekonomické údaje atd. A v momentě, kdy na to zapomenou, jste tu vy - franchisor, kdo jim to připomene. 


Ing. Barbora Štanglová
Redaktorka
Lenka Nováková
Franšízový poradce

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017