Franšízovat nebo nefranšízovat?
Jistě vám nemusíme říkat, že řada nejznámějších značek využila model franšízingu k dosažení někdy až globálního úspěchu. Jak ale poznat, že tenhle způsob expanze je vhodný i pro vaši společnost? Dovolte nám představit vám klady a zápory toho, proč byste se mohli nebo naopak neměli vydat na cestu stát se poskytovatelem franšízových licencí.
Výhody pro váš byznys
Franšízing představuje velké výhody z hlediska nákladů pro někoho, kdo nechce investovat velké množství kapitálu a času do expanze své společnosti. Franšízoři naopak díky prodeji licencí mohou získat další zdroje příjmů ve formě odměny ze strany nabyvatele franšízy. Jedním z příjmů je počáteční poplatek, který představuje základní investiční náklady na otevření nové franšízové pobočky. Stejně tak k zisku franšízora přispívá i průběžný franšízový poplatek, který franšízant hradí pravidelně. Je potřeba na rovinu říct, že tyto poplatky se často liší v závislosti na obchodních a smluvních dohodách mezi poskytovatelem a nabyvatelem franšízy.
Kromě investic a franšízových plateb existuje několik dalších způsobů, jak může franšízování vašeho podnikání rozšířit váš byznys a zároveň vám ušetřit peníze. Rozšířením distribučních kanálů může firma posílit svou pozici na trhu, aniž by potřebovala velké investice. To je dobrý tržní signál pro novou i stávající klientelu při rozšiřování vašeho jména.
Další výhodou na nákladové straně nákladů je pro franšízora snížení provozních nákladů. Na základě franšízových dohod mezi poskytovatelem franšízy a nabyvatelem franšízy ohledně schváleného zboží a služeb prodávaného a poskytovaného franšízantem může poskytovatel licence posílit vztahy se svými dodavateli, což může vést k dalšímu snížení nákladů, resp. ke snížení cen, které za zboží, jež bude nakupovat ve větším, zaplatí.
Dalším příkladem, proč se vám franšíza ve vašem byznysu vyplatí, je reklama a marketing. Franšízanti jsou v rámci franšízové spolupráce obvykle povinni odvádět platby do společného marketingového fondu. To také pomůže rozšířit váš dosah na trhu.
Hlavním pozitivem franšízingu vašeho podnikání je klid, který vám podělení se o zodpovědnost za rozvoj vašeho byznysu s franšízanty přinese. Navíc, budete to vy, kdo rozhodne o tom, komu licenci prodáte. Ze zkušeností víme, že franšízanti jsou do provozování poboček pod vaší značky více zapálení než vaši zaměstnanci. Hrají totiž o své zisky. Díky franšízantům vám jako poskytovateli víceméně odpadají starosti se zaměstnanci franšízových poboček. Starat se o ně totiž budou ti, kterým licenci svěříte.
Výhodou pak také je, že franšízanti jsou samostatnými podnikateli. Nesou tedy odpovědnost za své činy. Z právního hlediska tak tedy poskytovatel franšízy nenese odpovědnost za jednání svých franšízových partnerů.
Zvažte i nevýhody
Ačkoli za kroky svých franšízantů nenesete jako poskytovatel licence právní odpovědnost, jejich špatné jednání či chování mohou ovlivnit celkové vnímání vaší značky. Je fakt, že veškeré „noty“ pro provozování franšízové pobočky získávají franšízanti v rámci franšízového balíčku, nicméně stále zde existuje riziko, že se jimi nebudou řídit, nebo selžou. To vše může mít dopad na váš byznys.
Sekundárním rizikem je pak možný klesající pravidelný franšízový poplatek. Zejména tehdy, pokud je jeho výše vázána na zisk, nikoli na obrat, je důležité mít se na pozoru. Někteří franšízanti se mohou snažit snížit výši zisku, což vede ke snížení odměny pro vás jako poskytovatele franšízy.
Z našeho pohledu posledním rizikem, které je třeba zvážit, je hrozba vytvoření budoucí konkurence. Úspěšní franšízanti, kteří pomocí systému porozumí podnikání a trhu, mohou být unaveni placením franšízových poplatků a budou chtít být nezávislými. To je důvod, proč většina franšízových smluv obsahuje konkurenční doložku po stanovenou dobu vůči nabyvateli franšízy a dalším účastníkům. Toto ustanovení podléhá posouzení z antimonopolních právních předpisů a v nejlepším případě pouze oddaluje potenciální budoucí zahájení konkurenční činnosti.
PŘEČTI ČLÁNKY
Ani franšízoři nejsou neomylní a dopouštějí se chyb, které mají mnohdy dopad na celou franšízovou síť. Ty největší jsou spojeny s výběrem franšízantů.
Žijeme v „době značkové“, ve které se řada transakcí, zejména pokud jde o prodeje franšízových licencí, řídí pověstí a tím, jak jsou jednotlivé značky vnímány.
Co nesmí chybět podnikateli, aby svůj byznys přetavil do úspěšného franšízového konceptu? Přinášíme vám pár tipů.
„Při vstupu na nový trh, musíte pečlivě analyzovat, zda vaše pravidla budou fungovat i v jiných zemích," říká Lenka Nováková, konzultantka PROFIT system franchise services.
Franšízový balíček je připraven, oznámili jste, že nabízíte licence a první zájemci se již ozývají. Jak poznat nejlepšího kandidáta a na co si dát pozor?
Nejčtenější
Franšíza realitních kanceláří se na akci měsíc.ai v pražském Karlíně podělila se svými zkušenostmi s umělou inteligencí. Současně pokračuje jejich nárůst poboček v menších městech.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Ochranné známky představují důležitý nástroj na ochranu identifikace a reputace značky na trhu. Jak na jejich ochranu nám prozradil Štěpán Štarha z AK Havel & Partners.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...