Česko je pro USA příležitostí
Proč si americké franchisové koncepty vybírají Českou republiku? Co na ní vidí tak atraktivního?
Česká republika je americkými firmami vnímána jako stabilní země s rozvinutou a prosperující ekonomikou ležící v samém středu Evropy. Sama je díky vysoce kvalifikované pracovní síle, ideální centrální poloze, rozvinuté infrastruktuře, ale i díky nižším nákladům ve srovnání se západní Evropou atraktivní destinací pro americké franchisové firmy. Americké franchisy reagují na poptávku spotřebitelů v rychle se rozvíjející české ekonomice po dobře zavedených a ve světě známých značkách, které nabízejí kvalitní zboží a služby ke spokojenosti zákazníků. Velikost trhu není vždy rozhodující. Američtí franchisoři vidí v českém trhu velikou příležitost. Česká republika je také velmi výhodným místem pro expanzi franchisových systémů na ostatní trhy střední a východní Evropy, čehož mohou čeští podnikatelé využívat. Na franchisovém veletrhu FrAMchise Day, který se bude konat od 13. listopadu 2014 v Praze, se představí některé nové americké franchisy, které dosud nejsou na českém trhu známé.
Jakým konceptům jste pomohli vstoupit na trh a už tady úspěšně působí?
Organizace US Commercial Service, která je v Praze součástí Velvyslanectví USA, zprostředkovává českým firmám a podnikatelům možnosti získat licence amerických franšízových značek pro Českou republiku. V posledních letech jsme pomohli vstoupit na český trh několika americkým franšízovým konceptům z různých oborů. Budu jmenovat následujících pár příkladů: Již od roku 2010 na českém trhu působí americký koncept DynEd na českém trhu prostřednictvím společnosti EdWay. Dále jsou to například koncepty A Buyer's Choice Home Inspections, kterou na českém trhu již 2 roky zastupuje firma A Buyer's Choice Home Experts (ABCHI Home Experts), na sklonku roku 2013 na trh vstoupila americká franchisa FasTracKids. Nejčerstvější novinkou na českém trhu je americká firma The Alternative Board® (TAB Board).
Kolik amerických společností chce vstoupit teď na tuzemský trh? Mohla byste nějaké jmenovat?
Zájem o český trh má celá řada amerických franchisových konceptů, především z oblasti gastronomie. Případným zájemcům o získání franchisové licence můžeme poskytnout bližší informace o zhruba 80 amerických franchisách z různých oborů, které mají zájem o vstup na český trh. Některé z těchto amerických franchis se představí na franchisovém veletrhu FrAMchise Day, který se bude konat 13. listopadu v Praze. Představí se zde například společnosti Denny's, Edible Arrangments, Fuddruckers, Jan-Pro® International, PJ’s Coffee of New Orleans či Title Boxing Club
Jaké vlastnosti hledají američtí podnikatelé u českých podnikatelů?
Výběr správného partnera, který získá master franchisovou licenci je pro úspěch značky na českém trhu skutečně klíčový. Američané ocení u českých podnikatelů především podnikatelského ducha. Zkušenosti v daném oboru jsou samozřejmě výhodou, ale ne vždy jsou nezbytné. Důležitá je znalost místního prostředí, vybudované kontakty a hlavně podnikatelské schopnosti a ochota se rozvoji dané značky naplno věnovat. Nezbytné je mít jasnou vizi do budoucna. Pokud máte již za sebou podnikatelský úspěch, třeba i v jiném oboru, je to veliká výhoda. Američané ocení také vaše nadšení pro podnikání, optimismus a ochotu čelit výzvám, hledat nové možnosti a příležitosti. Nezbytný je samozřejmě také kapitál nutný pro nákup licence a také pro vybudování a provoz daného konceptu v České republice.
Jak se dívají americké koncepty na slovenský trh? Považují pořád trh Česka a Slovenska za podobné a chtějí na ně vstoupit současně či už se dívají na ně zvlášť?
Američané vnímají český a slovenský trh jako samostatné, nicméně do značné míry podobné trhy. Většina konceptů má zájem o vstup nejen na český a slovenský trh, ale také na další trhy střední a východní Evropy, pokud zde již nepůsobí. Většinou v první fázi získá česká firma licenci pro český trh. Pokud se jí na tomto trhu daří a má zájem o další expanzi, může získat licenci také pro slovenský trh. Tento postup v poslední době úspěšně uplatnilo již několik značek, například EdWay nebo A Buyer's Choice Home Experts a další značky o tom uvažují. To je pro české podnikatele velká výhoda a Američané expanzi svých úspěšných master franchisantů na další trhy take vítají.
Na trhu franchisingu se uplatňují spíše české koncepty, co mohou americké koncepty na český trh přinést?
Amerika je kolébkou franchisingu, tento koncept podnikání je v USA velmi rozšířený a velice dobře prověřený. Nabídka franchisových systémů v USA je obrovská a to i v mnoha oborech, ve kterých se franchising na našem trhu dosud neprosadil, například v oblasti domácí péče o seniory a v dalších službách. Trh v USA se vyvíjí velmi dynamicky a neustále vznikají nové koncepty, které reagují na poptávku na trhu. Očekávám vstup nových franchisových systémů na náš trh právě v oblasti služeb. V USA je velmi důležitý vztah k zákazníkům. Ochota, vstřícnost a laskavost je nezbytná nejen ve vztazích k zákazníkům ale také napříč celou firmou. I tento aspekt pak franchisové systémy přenášejí do našeho prostředí a to je myslím skutečně prospěšné. Vznik a úspěšné fungování českých franchisových systémů je dokladem vyspělosti našeho trhu. Přesto nám má Amerika stále co nabídnout.
PŘEČTI ČLÁNKY

„Vzdělávací workshopy jsou naším nejžádanějším produktem. Proto se na ně zaměřujeme v novém obchodním modelu pro franšízanty,“ říká Kamila Holody z Edukida.
„V nejbližších dvou letech chystáme otevřít až 10 nových franšízových poboček Extéria Market. Na řadě je i vstup na nový trh," prozrazuje zakladatel sítě Miroslav Ramach.
„Zaškolení a předání know-how ze strany Lomaxu zabere pouze pár týdnů. Franšízant tak může začít brzy vydělávat," říká Miloslav Kopeček, obchodní ředitel B2B sítě Lomax.
Zdeněk Polášek a Martin Lehocký jsou již zkušení franšízanti. Ke dvěma franšízovým pobočkám Bageterie Boulevard přidali i jednu z konceptu 360Pizza.
„Naším strategickým cílem je udržet trend v expanzi nových prodejen a zajistit rozvoj náš i obchodních partnerů," říká Jaroslav Smrčka, manažer sítě Traficon.
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Stačí zajistit prostor o velikosti minimálně 50 m2, mít finanční prostředky na jeho proměnu a vybavení a můžete začít podnikat. Třeba se spodním prádlem.
Vítěze ve všech krajích České republiky vybere odborná porota z 1356 společností. Podniky mohou přihlášky do projektu posílat již nyní.
Letošek by pro koncept pojízdných kaváren Kofi Kofi měl být ve znamení rozvoje franšízové sítě. Do jakých lokalit se svými KofiTrucky míří?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI