Návrat zahraničních značek
Obliba podnikání pod zavedenou značkou nadále roste a přináší s sebou řadu novinek. Jednou z nich je i posilování pozice zahrničních značek. Za poslední čtyři roky vzrostl počet zahraničních franšízovýcch konceptů rychleji, než počet těch českých. Meziročně se počet konceptů s nečeským původem zvýšil o 20 % na 104 značek. Českých franšízových firem je však i nadále více, a to 142. Vyplývá to z Franchising REPORTu 2014, který vypracovala mezinárodní poradenská společnost PROFIT system.
„Důvodem posílení pozice zahraničních konceptů je fakt, že mnoha z nich se loni podařilo konečně vstoupit na český trh. Některé z nich hledali své master-franšízové partnery či vhodné prostory i několik let. Ovšem i přesto očekáváme, že podíl českých firem dosáhne v dalších letech 65 %,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services.
Velké firmy ve franšíze
Celkově tuzemský franšízový trh i nadále rostl. Počet konceptů v roce 2014 se zvýšil na 246, což představuje meziroční nárůst o více jak 12 %. Mezi firmy, které spustily svůj franšízový koncept se řadí i velké společnosti, které objevily výhody franšízového způsobu rozvoje. Důkazem mohou být například značky jako Parky´s společnosti Kostelecké uzeniny, nebo Bernard PUB Rodinného pivovaru Bernard.
Rok 2014 ve franšízingu ukázal zejména trend spouštění franšízových konceptů u firem, které na trhu již fungují a rozhodli se expandovat na základě modelu franšízové spolupráce. Franšíza je pro ně nová, tudíž mnohdy ještě nemají žádného franšízanta. To také vedlo k růstu počtu vlastních poboček franšízových firem působících na českém trhu, které vzrostly o 11,3 % na 6432.
Vývoj počtu franchisových poboček a franchisantů v letech 2011 až 2014
Pomaleji, ale jistěji
Cílem firem, které již na našem franšízovém trhu působí delší dobu, byla v loňském roce optimalizace jejich pobočkové sítě. Setkali jsme se tak s řadou firem, které některé své franšízové pobočky právě z důvodu optimalizace sítě, zavírali. To se tedy celkově projevilo na počtu franšízových provozoven na českém trhu. Byl sice zaznamenán nárůst jejich počtu, a to meziročně o 3,4 % na více než 6400, ale k jejich růstu pomohly zejména nové systémy, nikoli tedy masivní expanze konceptů, které jsou na trhu déle než rok.
Projevuje se tak dozrávání franšízového trhu, za prvé franšízové pobočky nerostou a za druhé roste počet konceptů bez franšízanta. „Letošní rok by mohl opět přinést pokles počtu franšízových poboček. Bude velmi záležet na tom, zda se firmy ve větší míře rozhodnou pro předávání vlastních poboček do rukou franšízantů,“ komentuje vývoj Marek Halfar.
Originál funguje
Rok 2014 opět prokázal, že model franšízingu pro svůj rozvoj volí častěji společnosti působící v sektoru Služeb. Počet konceptů zde loni vzrostl o 16,5 % na 141 značek. Sektor Služeb tak zastavil pokles z roku 2013, za nímž stál dle odborníků společnosti PROFIT system zejména konkurenční boj mezi jednotlivými značkami.
Největší vliv na růst konceptů v této oblasti zaznamenaly opět originální nápady v podobě konceptů jako například QuickWash (samoobslužné prádelny), Body Body (fitness centra) nebo gastronomický koncept Parky´s . Oblast Obchodu zvolnila svůj růst, když se počet systémů zastavil na čísle 105 (o 7 více).
Nejvíce franchisových konceptů můžeme nalézt v kategorii Oděvy a obuv (32 franšízových sítí), která tak předstihla tradičně nejsilnější Gastronomii (29), která je na tom stejně jako oblast Potravin (29). Na čtvrtém místě pak jsou Realitní služby s 23 franšízovými sítěmi.
Trend expanze tuzemských franšízových značek za hranice se od roku 2013 příliš nezměnil. V zahraničí loni působilo 43 systémů z Česka, což je téměř stejný počet jako v roce 2013. „Důvodem je především mnoho mladých franšízových systémů, které vznikly během posledních 3 let a soustředí se především na rozvoj na tuzemském trhu. Pokud se chystají na expanzi, spíše si vyhlížejí Slovensko, případně ostatní trhy, kde by se jejich koncept uchytil,“ uzavírá Marek Halfar.
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Podnikatelské prostředí podstatně ožívá. Nových podnikatelů je nejvíce od roku 2020. Které perspektivní obory nyní nabízejí franšízovou spolupráci?
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Realitní franšíza Remax potvrzuje oživení realitního byznysu. Kde jsou další příležitosti a jak vypadá spolupráce s touto značkou nám přiblížil generální ředitel Jan Hrubý.
Populární na fóru
Správný čas na byznys
platí nabídka půjčky zdarma ještě dnes. kontaktujte pro více informací klikajaromir16@gmail.com
Správný čas na byznys
Zdravím všechny, prohrál jsem peníze tolika společnostem, které se vydávají za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...