Co vás McDonald’s může učit

Ke globální dominanci dopomohly společnosti McDonald’s základní zásady, které mohou být napomocné v podstatě každé franšízové síti. Co se vlastně skrývá za fenomenálním úspěchem slavného žlutého loga?
1. Zachování konzistence
Bez ohledu na to, kde se právě nacházíte, jedním si můžete být jisti: když vstoupíte do restaurace McDonald’s, vždy naprosto přesně víte, co dostanete "na talíř". Budete mít stejnou zkušenost v pobočkách po celém světě, budete si moci vybrat z identických pokrmů v nabídce, které dostanete zabalené úplně stejně jako byste si kupovali svačinu nebo oběd doma za rohem.
O konzistentní postupy co se týká obsluhy, služeb, kvality a čistoty se stará od roku 1961 speciální "hamburgerová univerzita", v níž se mladí franšízanti a zaměstnanci dodnes učí podle programu, který realizuje Krocovy vize. Výzkumy prokázaly, že současně tyto vzdělávací kurzy McDonald’s zvyšují také produktivitu práce.
2. Cílená propagace značky
McDonald’s má za sebou vynikající práci při vytváření a propagaci značky. Za slogany jako "Golden Arches" a "I’m Lovin It" se podařilo ukrýt pocit emocionálního zážitku, který má přímo za úkol zavést vás jako zákazníky zpátky do vašeho dětství. Přestože i mnozí věrní vyznavači hamburgerů McDonald’s uznávají, že na trhu existují i třeba lepší produkty, velká většina z nich se k McDonald’s pravidelně vrací. A to i pro výše zmiňovaný fakt, že všude na světě mají zaručený stejný standard. Za logem a značkou tak lze najít i jistotu, na níž se mohou spolehnout.
Silná přítomnost značky na trhu pomáhá každé firmě vytvářet důvěryhodnost a společné vzpomínky pro své zákazníky, z nichž se následně stávají i obhájci hodnot a služeb té které společnosti a podnikatele.
3. Odvaha riskovat
I přese všechny jistoty a pevné zásady se společnost jako taková nikdy nebála pořádně zariskovat. Původní nabídka obsahovala pouze hamburger, cheeseburger, hranolky, mléčné koktejly a nápoje. V průběhu let řetězec doplnil snídani, Happy Meal, McNuggets, a mnoho dalších "Mc" specialit. I když občas šlápl vedle (McPizza), pokud by neexperimentoval, pravděpodobně by se ve světové gastronomické špičce tak dlouho neudržel.
4. Schopnost se přizpůsobit
Ochota riskovat souvisí s měnícími se potřebami zákazníků. McDonald’s ví, že bojovat s vlastními zákazníky je nesmysl, a snaží se jim vždy vyjít vstříc. V době, kdy veřejnost začala vyznávat zdravou stravu, zrušil super velké menu, a zavedl zdravé varianty, a do hlavní nabídky přidal zeleninové saláty. Nabízí také regionální speciality, které vybírá podle popularity.
Díky přizpůsobivosti také v roce 1975 nabídla značka první hamburgery vojákům, kteří poblíž základny v Arizoně nesměli vystoupit během služby z vozidla. Nedlouho poté vznikla první pobočka Drive pro řidiče na cestách.
5. Umění křížového prodeje
Cross-selling je prodejní strategie, při níž v nabídce např. jedné značky na sebe automaticky navazují další produkty. "Dáte si k tomu hranolky? Něco k pití?" Obvyklé otázky živé obsluhy v pobočkách McDonald’s jsou skvělým příkladem zvládnutého křížového prodeje. Zákazník současně nesmí mít totiž při této taktice pocit, že mu nikdo nenaslouchá, nebo že nikoho nezajímá jeho přání. Či dokonce že se ho chce personál rychle zbavit.
Křížový prodej dokáže naopak i vyvolat pocit péče o každého hosta, personál ovšem musí vyčkat, až si sám vybere a objedná, a teprve poté mu může nabídnout přidanou hodnotu nebo výhodný nákup navíc. Často tento nástroj používá také třeba Amazon, který umí najít zboží, jež před vámi hledalo v souvilosti s vaším posledním nákupem nejvíce lidí.
6. Příjemné pracovní prostředí a práce s lidmi
Zaměstnanci McDonald’s komunikují s veřejností i kolegy, a mnozí z nich (stejně jako franšízanti) otevřeně oceňují přátelské pracovní prostředí a jsou přesvědčeni, že právě tato starostlivost a péče o lidi (zákazníky i zaměstnance) firmě přinesla globální proslulost. Kongresmanka za stát Ohio Marcia Fudgeová například prohlašuje, že během kariéry v McDonald’s měla možnost přemýšlet nad lidmi a jejich starostmi, ale také se naučila nést za ně zodpovědnost. Manažer McDonald’s Andrew Card, který později pracoval pro prezidenta George W. Bushe, zase říkával, že jeho úkolem bylo "pomoci každému dítěti, aby dosáhlo vysněného úspěchu".
Zaměstnanci si i proto mohou vždy vybrat pozici a postavení, a stejně tak je možné je přesouvat v rámci firmy podle jejich přání a možností. A často se tak také děje. Komu nejde práce v kuchyni, nedostane výpověď, ale může jít pracovat například na pokladnu, a naopak.
7. Hledání a růst vlastních talentů
Na 70 % manažerů McDonald’s začínalo u stejné firmy pracovat na bázi hodinové odměny na nejnižších postech. I v tomto směru je slavná franšízová síť zcela výjimečná. Je proto i příkladem značky, která umí vyhledat a postarat se o talenty ve vlastních řadách, kterým navíc umožňuje neustále růst. Tím se dokonale stará o jejich motivaci, čímž roste také věrnost vůči značce, a neutuchající loajalita i bývalých zaměstnanců.
8. Dobročinnost a charita
V Americe funguje skvěle i deklarovaná tzv. veřejná prospěšnost každé značky, v Evropě se tento nástroj využívá v menší míře. McDonald’s přispívá hned na několik charitativních programů. Sdílení stejných životních hodnot se zákazníky se v obchodě obecně vždy vyplatí, a vracívá se ve formě vyšších zisků a opět věrných zakazníků a obhájců vaší značky. A nemusíte přitom ani stvořit hned druhého Ronalda McDonalda, byť tedy právě tenhle maskot přinesl firmě McDonald’s opravdu velkou porci štěstí a popularity.
Nyní máte jedinečnou příležitost osobně se setkat s vedením společnosti a získat tak všechny potřebné informace pro zahájení svého podnikání na Veletrhu franchisingu 2017. DOMLUVTE SI SCHŮZKU https://veletrhfranchisingu.cz#exhibitors.
PŘEČTI ČLÁNKY

Světová franšízová síť do roku 2025 vstupuje s technologickými novinkami a pokračuje v růstu sítě.
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
McDonald´s jde zákazníkům blíž i do menších měst a rádi by našli nové franšízanty. Čím chtějí aktuálně zákazníky oslovit?
Soutěž každoročně oceňuje úspěšné franšízové koncepty, které splňují Etický kodex franšízingu. Které letos uspěly?
V roce 2023 u nás otevřel jeden ze světově nejznámějších franšízových řetězců fast foodu šest nových restaurací. Jaké mají další byznysové plány?
Nejčtenější

Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Radka Vajo vede úspěšnou pražskou pobočku Century21 ve Zlatnické ulici v Praze. Jak se jí povedlo rozjet vlastní franšízu?
V samotném franchisingu je několik základních pojmů, které by měl znát každý, kdo se o tento způsob podnikání alespoň trochu zajímá.
Franchisové systémy je možno rozdělit podle různých kriterií, mimo jiné druhu know-how, druhu hospodářské činnosti či způsobu organizace systému.
Populární na fóru
Dotazník regionální produkty a gastroturismus
Dotazník je anonymní a zabere max. 5 min. Jeho vyplněním mi velmi pomůžete při psaní mé bakalářské práce. Děkuji! (dotazník je dostupný do 12. 4. 2022) odkaz...
Taco Bell na cestě k vrcholu
Byl bych moc rád kdyby se Taco bell nastěhoval i k nám do Česka třeba do Prahy.
Úspěšný rok pro Subway
Jedná se o další z PR článků společnosti SUBWAY a snahu nalákat nové frenšízanty. V uplynulých dvou letech přišel tento řetězec v ČR o 9 restaurací. V roce...
Subway vidí potenciál na benzinkách
Čr není Polsko. Situace v SUBWAY je zde nyní zcela jiná. Pobočky v ČR většinou velice rychle končí. Asi nejlepším příkladem je restaurace SUBWAY v Říčanech....
Franšíza McDonald’s? Doživotí
Dobrý den, mohl bych vědět kolik je zhruba roční obrat?
Sushi v Česku jde
Chtěla bych do Ústí nad Labem zavést sushi bar, zde nic není a lidé by to uvítali.
Komunikace je základ
The PUB v Karlíně, který provozuje právě pan Žemlička, můžu vřele doporučit každému, kdo má rád příjemnou obsluhu, originální interiér, tankové pivo,...
Lidé jsou základ
Promiňte, ale zas jednou článek o ničem.... A co se týče hlavního motta článku: V "restauracích", které jsou v jídelních sekcích nákupních center to opravdu...