Franšízing v ČR roste
Podle nejnovější zprávy konzultační společnosti PROFIT system® a portálu Franchising.cz působí v ČR více než 260 franšízových značek a téměř 8 500 franšízových poboček, které provozuje na 8 103 franšízantů. . Asi dalších 30 českých a zahraničních franšízových sítí svého prvního franšízanta v České republice hledá. Na český franšízový trh se aktuálně snaží proniknout více než 15 úspěšných mezinárodních konceptů, patří mezi ně Pierre Cardin, Cavavin, DUKA, Denny´s, Body Chief, EasyWine a Beer, Logicschool, a další.
Svou první franšízovou pobočku loni otevřely značky jako např. Info Detective company, Pressto čistírna oděvů, Skibi Kids, Socatots, Yogoterie či Wafl. Do roku 2020 by podle prognóz mělo v ČR působit již na 300 franšízových sítí. Ačkoli dle poslední zprávy Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) loni ukončilo činnost 1082 maloobchodních prodejen, na franšízovém trhu počet podnikatelských jednotek rostl. Za loňský rok jich bylo zprovozněno na 667, uvádí Report o franchisingu v ČR 2017.
Počet poboček vlastních / franchisových / franchisantů v letech 2012 a 2017
"To jen potvrzuje výhody franchisingu jako bezpečnější formy podnikání, kdy se zkušenosti a osvědčené podnikatelské postupy, ale i náklady sdílí, a nepředstavují pak takové podnikatelské riziko,“ říká Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system®. Služby stále více převažují nad obchodem a to v poměru 58% (152) vs. 42 % (108) franšíz. Je to dáno také tím, že nároky na zprovoznění obchodní jednotky bývají finančně náročnější. První místo z hlediska oborů si v Česku drží gastronomie se 40 značkami. Gastronomické koncepty tvoří 15 % franšízového trhu v ČR.
Země českým franšízám zaslíbené
Z celkového počtu 260 franšíz na českém trhu je 162 značek tuzemského a 98 zahraničního původu. Celkem 63 % konceptů tak pochází z tuzemska. „Český franšízový trh se stále vyvíjí a více tradičních českých firem pro svou expanzi volí franšízing. Stejně tak je stále Česká republika také atraktivní pro zahraniční franšízové systémy, které zde vidí potenciál. Do budoucna by se měl podíl českých značek nadále navyšovat," komentuje výsledky Reportu za rok 2017 Lenka Nováková z portálu Franchising.cz. Současně se však český franšízový trh podle ní také konsoliduje i díky nástupu dalších generací franšízantů.
Mezi dynamické a rychle se rozvíjející obory pak patří oblast zdraví a finanční služby. Důkazem toho jsou údaje nejvíce progresivních franšízových značek jako Century 21, Naturhouse, OK Point či Ice’n‘Go v jejichž sítích loni přibylo až 30 nových poboček. Mezi značky s největším počtem franšízantů se řadí dlouhodobě Teta Drogerie, hudební škola Yamaha nebo potraviny Hruška.
Poměr českých a zahraničních franšíz v ČR
Čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Podle zprávy PROFIT system® jich je 44, tj. asi 17 % z celkového počtu 260 franšízových sítí. Mezi ty české franšízy, které expandovaly za hranice během posledních dvou let, patří mimo jiné BubbleMania, Konopná lékárna, Quickwash a Svět zdraví. Nejčastější zemí pro plánovanou expanzi českých značek je Slovensko, následuje Polsko a Německo.
Tabulka oborů a jejich podíl na franšízingu v České republice
PŘEČTI ČLÁNKY
Franšízing způsobil revoluci v globálním podnikání tím, že umožnil rychlou expanzi s osvědčeným obchodním modelem. Objevte největší franšízové sítě, které formují průmyslová odvětví po celém světě.
Balenciaga, Chanel, L´OR nebo Lego – to jsou jen některé ze značek, které nedávno v Česku otevřely své první prodejny. Jsou mezi nimi i franšízy?
Česká pošta pokračuje v reorganizaci a rozšiřuje počet pošt Partner. Jejich provozovatelům navyšuje platby.
Finalistky 15. ročníku dosáhly v roce 2021 obratu 2,9 miliardy Kč a zaměstnávaly téměř 2400 lidí. Ocenění získala i franšízantka McDonald´s.
Podle předběžných hospodářských výsledků za rok 2021 vzrostl obrat společnosti Broker Consulting v České republice a na Slovensku meziročně o 33 % na 2,03 miliardy korun.
Nejčtenější
Koncept Trdlokafe zjednodušil a zautomatizoval procesy tak, aby se ze stánku s trdelníky a kávou stala pasivnější investice a hledá franšízanty.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Franšíza s luxusním designovým nábytkem Divani & Sofa vstupuje na náš trh. Umí zaujmout koncové i B2B klienty.
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Populární na fóru
Zaměřeno na vzdělávání
Ahoj všichni, přišel jsem o peníze od tolika společností, které se vydávaly za skutečné lichváře, ale veškeré mé úsilí bylo marné. Ztratil jsem více než 12...
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz