Celosvětový trend / Praní prádle ve veřejných prádelnách je již několik desetiletí běžné, a to zejména v západních zemích. V současné době se však tento trend rozšiřuje do celého světa a zdá se, že své místo si nachází i v zemích střední a východní Evropy.
pondělí
11.03.2019
Síť samoobslužných prádelen LG Laundry Launch měla svou evropskou premiéru v Chorvatsku. Nyní chce franšízami obsadit i Česko.
 

Nedostatek času, menší bydlení a rostoucí ceny elektřiny. Právě na tyto faktory ovlivňující náš každodenní život se snaží reagovat hned několik franšízových sítí. Patří mezi ně i ta, za níž stojí světoznámý výrobce elektroniky, značka LG. Ta před několika lety vytvořila koncept samoobslužných prádelen LG Laundry Launch. První pobočka spatřila světlo světa v roce 2012 v New Yorku, o tři roky později vznikla první prádelna této sítě v Evropě. Pilotní provozovna byla otevřena v chorvatském hlavním městě Zadar, a to díky společnosti Bright World, která se stala držitelem master-franšízové licence zodpovědným za rozvoj sítě v jadranském regionu.

Během několika měsíců zahájila v Zadaru provoz i první franšízová pobočka. O rok později byla firma Bright World jmenována franšízorem pro všechny země střední a východní Evropy. „K tomuto kroku jsme dospěli na základě úspěšného vstupu na chorvatský trh, kde jsme byli opravdu velmi aktivní. Pořádali jsme sérii vzdělávacích seminářů pro zájemce o podnikání pod naší značkou. Na základě toho jsme byli přesvědčení, že jsme připraveni převzít zodpovědnost za rozvoj sítě v celém regionu CEE,“ vysvětluje Mario Martinek, majitel společnosti Bright World.

Rozvoj franšízové sítě se ukázal jako správný krok i mimo chorvatský trh. V roce 2017 podepsal master-franšízant Bright World franšízovou smlouvu na otevření pobočky LG Laundry Lunch v Podgorici, hlavním městě Černé Hory. V následujícím roce byla podepsána regionální franšízová smlouva pro Srbsko, kde začala nedlouho poté fungovat pobočka v Bělehradě. „S několika pobočkami, které se osvědčily v rámci testování na různých trzích, vidíme, že tato zisková a cenově dostupná franšíza, má potenciál pro rozvoj i ve všech ostatních zemích střední a východní Evropy,“ říká Martinek.

Rychlý návrat investice

Pro zájemce o franšízu je dobrou zprávou, že provozování pobočky nezabere příliš mnoho jejich času. Je tedy poměrně snadné pořídit si franšízu jako doplněk k jejich stávajícímu byznysu. Kolik je třeba do rozjetí pobočky LG Laundry Launch investovat? Ti, co by chtěli otevřít samoobslužnou prádelnu se čtyřmi pračkami, čtyřmi sušičkami a elektronickým měničem peněz, si musí připravit zhruba 20 tisíc eur, z čehož 16 tisíc půjde na financování technologií a zbylé 4 tisíce na úpravu vnitřního designu pobočky. Prádelna se dvěma pračkami, dvěma sušičkami a žehlicím prknem, pak franšízanta přijde na 12 tisíc eur. Jak poskytovatel licence upozorňuje, na samém začátku je třeba disponovat uvedenými finančními prostředky a také mít k dispozici krátkodobé likvidní prostředky, které zajistí počáteční provoz nově otevřené pobočky. „S návratem své investice může majitel franšízy počítat v průběhu 12 měsíců,“ doplňuje Martinek.

Nejdůležitějším úkolem franšízového partnera je najít vhodný prostor. Ten by měl mít minimálně 30 m2 a nacházet se v atraktivní lokalitě. Vzhledem k tomu, že v prádelně je možné vyprat a usušit i rozměrné prádlo, jako jsou například lůžkoviny či péřové bundy, jsou ideálním místem pro provozovnu LG Laundry Launch rezidenční oblasti, studentské koleje nebo ubytovny. Skvělou volbou však mohou být i turistická střediska, kde mohou služeb samoobslužné prádelny využívat majitelé ubytovacích zařízení či samotní turisté. „Naše společnost zájemcům o licence mimo již zmíněného vybavení poskytne také pomoc při výběru vhodného místa, vybavení interiéru a také s údržbou strojů,“ doplňuje Mario Martinek s tím, že franšízanti získají také marketingovou podporu.

Domácí práce s kávou v ruce

Jak Martinek upozorňuje, v prvních pěti letech jsou závady na přístrojovém vybavení pobočky kryty pojištěním či zárukou. Jediné náklady, se kterými tak musí franšízant počítat, se týkají nájmu, pojištění, energie, voda a čisticí prostředky. Prádelna funguje 24 hodin, a to bez nutnosti přítomnosti jakéhokoli zaměstnance. Stačí tak například zaměstnat jen na částečný úvazek pracovníka, který se bude starat o čistotu pobočky a pravidelnou údržbu. 

Cílem společnosti LG bylo nejen vybudovat síť prádelen, ale také vytvořit pro jejich uživatele příjemné prostředí. Proto v pobočkách LG Laundry Lunch mají zákazníci přístup k internetu, mohou sledovat televizi, k dispozici je jim i kávovar. „Díky tomu pak již není třeba praní prádla v prádelně považovat za ztrátu času, ale za způsob, jak volný čas trávit. To vidím jako další důvod, proč k nám lidé přijdou a vrátí se,“ dodává Mario Martinek.


„Levný“ start podnikání / Budoucího franšízanta LG Laundry Launch nečeká žádný vstupní nebo licenční poplatky. Ty jsou již zahrnuty do nákladů na pořízení vybavení.

Populární na fóru

Jak nejlépe propagovat firmu?

Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....

6 komentář(e)
posledni 28.10.2018
Únik z reality jako byznys

Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...

1 komentář(e)
posledni 01.03.2018
Pošta s franšízou

Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...

3 komentář(e)
posledni 15.12.2014
Pošta s franšízou

Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji

3 komentář(e)
posledni 11.12.2014
Pošta s franšízou

Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?

3 komentář(e)
posledni 05.12.2014
Přeměna České pošty

No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.

1 komentář(e)
posledni 26.11.2014
Jak nejlépe propagovat firmu?

Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...

6 komentář(e)
posledni 10.11.2014
Jak nejlépe propagovat firmu?

Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...

6 komentář(e)
posledni 06.11.2014