Franšíza v podání hoteliérů

Podíl franšízy hotelových řetězců (modrý)
Podíl franšízy hotelových řetězců (modrý) / Poskytovatelé licencí inkasují od franšízantů pravidelné měsíční licenční poplatky. Ty předstaují hlavní zdroj jejich příjmů. Výše těchto poplatků se nejčastěji pohybuje v rozmezí do 3 do 5 % z příjmů pokojů.
Pátek
01.11.2019
Největší evropské hotelové sítě stále častěji využívají k rozvoji franšízing. Sází na lokální partnery, jejich široký okruh kontaktů a znalost prostředí.
 

Před 10 lety se podle studie společnosti HVS Consulting Company prostřednictvím franšízových licencí rozvíjela asi třetina hotelových řetězců v Evropě. Dnes tento podíl přesahuje 40 %. Podle autorů studie „Hotelový franšízing v Evropě 2019“ je růst patrný, nicméně je zde stále řada hotelových značek, které zcela nevyužívají svůj tržní potenciál. A to zejména ve srovnání se situací ve Spojených státech amerických, kde se franšízově rozvíjí stabilně více jak 70 % hotelových značek.

„Ačkoli je franšízing v Evropě v porovnání s USA ještě v oblasti hotelnictví méně rozšířený, jeho vzrůstající popularita je znát. Jednak jako efektivní způsob k rozšíření hotelových řetězců, ale také jako atraktivní model, který umožňuje majitelům získat větší kontrolu nad jejich řízením,“ říká Senior Associate společnost HVS Consulting Company Stephen Collins s tím, že franšízing je pro hotely užitečný zejména v momentě, kdy se rozhodnou vstoupit na nový trh. Mohou se díky němu totiž opřít nejen o své zkušenosti s rozšiřováním portfolia, ale také o zkušenosti místních partnerů, kteří díky franšízové licenci převezmou správu hotel. Ti totiž často již mají silnou síť obchodních vztahů například s cestovními agenturami, či dalšími subjekty působícími v cestovním ruchu.

Legislativa jako brzda

V současné době v tomto oboru platí, že zatímco hotelové řetězce se stále zdráhají vzdát se prodejem licencí kontroly nad svými luxusnímu značkami, které berou jako své vlajkové lodě, v segmentu středně velkých hotelů a ubytovacích zařízení je franšízing často preferovaným způsobem expanze. Souviset to může také s tím, že i pro známou a zavedenou značku hotelů je vstup do franšízového rozvoje často velkou výzvou. Obzvlášť na evropském trhu, který se, na rozdíl od USA, skládá z rozdílných zemí s odlišnou legislativou.

Právě nejednotnost právních předpisů a ošetření franšízového způsobu rozvoje může mít za následek pomalejší rozvoj v této oblasti. Některé země, jako je Belgie, Francie a Itálie, mají zvláštní franšízové ​​zákony, které jasně stanoví, co by měla obsahovat franšízová smlouva, zatímco v jiných zemích, což platí i o České republice, neexistuje žádná zvláštní regulace a strany jsou založeny na stávajících občanských zákonících nebo příkladů dobré praxe.

Viditelný růst

A jaké výhody franšízing vedení hotelových řetězců přináší? Za prvé to jsou finanční zdroje z prodeje licencí. Díky nim mohou majitelé a ředitelé sítí rychle a snadno reagovat na vysoké tempo technologických změn, mnohem rychleji než nezávislí hoteliéři. Mají tak zdroje i na to, aby mohli vysílat své odborníky na nejrůznější oblasti jako je marketing, řízení, IT nebo finance do kterékoli části Evropy s případě, že franšízový partner potřebuje pomoci.

„V posledních letech vedla konsolidace a akvizice hotelových řetězců k tomu, co vidím dnes, tedy že počet hotelových značek ve franšízovém světě roste. Tento trend je patrný zejména při analýze portfolií slavných řetězců. S největší pravděpodobností bude pokračovat, s cílem získat co největší podíl na trhu a udržet si vedoucí postavení, protože největší řetězce se budou nadále rozšiřovat prostřednictvím franšízy," vysvětluje spoluautorka studie Sophie Perretová.

Abychom byli konkrétní, můžeme zmínit, že například podíl franšízových jednotek ve skupině hotelů Accor za posledních 5 let zvýšil z 37 na 48 %. V případě hotelů skupiny Hilton byl nárůst ještě viditelnější, o celých 19 procentních bodů, z 32 na 51 %.


Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017