S personálními knihami míříme na další trhy

Dobrodružství na přání / „Díky personálním knihám z vydavatelství Modrý slon se malí čtenáři stávají hlavními hrdiny příběhů, které čtou. Na stránkách knih se mohou ocitnout ve vzducholodi, mezi dinosaury, loupežníky nebo se stát princeznou," dodává majitel vydavatelství Marek Halfar.
pondělí
30.12.2019
„Díky franšízingu se nám daří expandovat i do zahraničí. Nedávno jsme podepsali smlouvu s master-franšízantem z Rumunska,“ říká Marek Halfar, majitel vydavatelství Modrý slon.
 

Jak se vydavatelství Modrý slon daří?
Jsem rád, že mohu říct, že se nám daří naplňovat naše cíle. Tím nejdůležitějším je přitáhnout děti ke čtení. Podle průzkumu pomáhají personální knihy dětem ve čtení a porozumění psanému textu. Také proto rok co rok rozšiřujeme nabídku knih tak, aby si na své přišlo co nejvíce malých čtenářů. V roce 2019 se nám podařilo vydat hned tři tituly pro začínající čtenáře. Vydáváme také personální leporela, která vyrábíme ručně, což je světový unikát. V příštím roce se chystáme expandovat do dalších zemí.

Co Vás vlastně před oněmi 21 lety přimělo vydavatelství založit?
Hledal jsem produkt, který by mě zaujal a v České republice zatím nebyl. Nějakou dobu jsem žil v zahraničí a tam jsem se poprvé setkal s personální knihou. Zkoušel jsem navázat spolupráci s různými vydavateli, ale neměli zájem do Česka vstoupit. Tenkrát jsem se tomu strašně divil, ale až po letech jsem pochopil, jak by to pro ně bylo komplikované a s nejistým výsledkem. Díky mé naivitě a absolutní neznalosti v oboru jsem se společně s kamarády pustil do velkého dobrodružství. Nejdříve bylo ale důležité sehnat peníze, proto jsme se vydali dojit krávy do švýcarských Alp. Byla to velká dřina, ale po třech měsících jsme měli kapitál do začátku.

Jste jednou z nejdéle fungujících franšíz na trhu. Jak těžké bylo vytvořit přenositelný koncept v oboru, ve kterém to není zcela běžné?
Myslím si, že franšízing je nejlepší model spolupráce mezi dvěma nezávislými subjekty. Pokud je obchodní model dobře připravený, vyvážený a obě strany si uvědomují svoje role, firma má díky franšízingu možnost velice dobře fungovat.

S franšízou jste vyrazili i za hranice Česka. Můžete nám prozradit, kde všude Modrý slon přináší dětem radost prostřednictvím personálních knih?
Ano, Modrý slon přináší dětem velkou radost. Především je však naším úkolem přilákat děti zpět ke knihám a ukázat jim kouzlo psaného textu. Těsně před koncem roku jsme uzavřeli dohodu s novým master-franšízantem pro Rumunsko. Dále máme master-franšízové partnery v Maďarsku a v Bosně, v dalších evropských zemích provozujeme naše e-shopy vlastními silami. Aktuálně se díváme po nových partnerech v Itálii a na Ukrajině.

V Česku vzniká stále více franšízových konceptů. Co byste jim poradil v případě, že by jejich majitelé zatoužili pro expanzi do zahraničí prostřednictvím franšízy?
Před samotnou expanzí musím mít jistotu, že je koncept fungující a ziskový v České republice. Zájemce o master-franšízové licence totiž budou určitě zajímat finanční výsledky. Dnes již nestačí mít výjimečný a kvalitní produkt, ale také musíme mít nadčasové prodejní dovednosti, které zahraničnímu partnerovi můžeme předat. Další důležitá věc je, zda my sami jsme na expanzi připraveni. Často se stává, že zájemci předpokládají, že zaplatí za licenci a o zbytek se už musí postarat franšízor. Je to náročný proces, ale pořád jsem přesvědčený, že franšízing je nejefektivnější způsob rozvoje firem doma i v zahraničí.


Čtení baví a vzdělává / Nakladatelství Modrý slon si již od roku 1998 klade jako jeden z hlavních cílů motivovat mladé čtenáře prostřednictvím osobních knih k samostatnému čtení.