Cesta do franšízy
Prozraďte nám něco o Vašich podnikatelských začátcích? Proč jste si vybral právě tuto cestu?
Pocházím z podnikatelské rodiny, můj otec podnikal již v dobách socialismu. V 80. letech byl schopen vytvořit renomovanou počítačovou společnost. V té době jsem zjistil, co být podnikatelem obnáší a jak by se to asi mělo dělat. Můj otec pracoval ve dne i v noci, byl workoholik, vždy vpřed. Když jsem se rozhodoval, kam jít na studia padla volba na technický obor. A byla to dobrá volba. Technická univerzita pro mě byla velmi důležitá, hrála totiž velmi rozhodující roli při utváření mé vize. Nabyté znalosti mi velmi pomohly při řešení problémů, a i dodnes z nich těžím.
Kam vedly Vaše kroky po škole?
Po absolvování univerzity jsem si své první místo našel v reklamní agentuře. Tam jsem měl spolu s kolegy na starosti veřejné reklamní prostory. Hlavním zaměřením společnosti, pro kterou jsem pracoval, byla instalace velkých venkovních neonových reklam. A mým úkolem jako inženýra bylo provádět právě tyto instalace. Poté jsem nastoupil do realitní kanceláře a pokračoval v kariéře v mateřské společnosti Otthon Centrum, Biggeorge Holding. Pracoval jsem pro ně především jako realitní agent a realitní poradce. Společnost jsem opustil v době, kdy začala vznikat franšízová síť Home Center. Pak přišla velká příležitost, prostřednictvím přítele jsem se zapojil do projektu rozvoje sítě GSM a podílel jsem se na budování sítě Vodafone, protože potřebovali inženýry. V tomto projektu jsem byl schopen pracovat v mnoha oblastech jako subdodavatel společnosti Nokia. Museli jsme instalovat antény a základní stanice na střechy různých věží a domů. Práce spočívala nejen v instalaci, ale také v nalezení možných umístění pro budoucí stanice, uzavírání nájmů, získávání různých povolení a účasti na celém procesu. Bylo to velmi zajímavé, protože jsem byl schopen pracovat v mezinárodním týmu, byli tam kolegové z celého světa, dostal jsem se do velmi motivujícího a dynamického prostředí. Jednalo se však o práci typu projektu, která trvala cca 2 až 3 roky. Následovaly další pracovní zkušenosti v nadnárodních společnostech, většinou orientovaných na realitní byznys. Následně jsem se rozhodl založit vlastní společnost a využít kontaktů, které jsem po celém světě měl. K mému neštěstí nebo možná naopak štěstí mě v roce 2008 zasáhla hospodářská krize, tedy asi rok po jejím založení. Krize zametla domácí realitní sektor a téměř všechny naše projekty zmizely přes noc.
To musela být těžká rána…
Najednou jsem se jako podnikatel ocitl zcela bez příjmů. Tehdy se zrodil nápad na Bubbles. Krize mě především přinutila postavit se i na jinou nohu, než byla ta realitní. Během své práce jsem potkal svou pozdější manželku, která byla v té době zaměstnankyní irské realitní společnosti. Společnost se začala rozvíjet v Maďarsku těsně před krizí. Nakonec jsme na základě její myšlenky vytvořili naši samoobslužnou síť prádelen v Maďarsku, protože v tu dobu u nás takové koncepty neexistovaly. Když se obchod s nemovitostmi úplně zastavil, začal jsem také tvrdě přemýšlet o tom, zda by stálo za to realizovat se v této oblasti.
Čím Vás právě tato oblast zaujala?
Musel jsem se tomto byznysu dozvědět co nejvíce, zjistit, jak funguje v Maďarsku a jak ve světě. Viděl jsem, že potenciál je vysoký, protože ve světě jde o vyhledávanou službu. Navíc je to podnikání se snadnou obsluhou a relativně nízkými nároky na zaměstnance. Ani obchodní model není příliš složitý. Do té doby jsem pracovně „skákal“ mezi různými obory, nevadilo mi to rychle začít rozvíjet něco zcela jiného. Navíc, při tvorbě konceptu mi velmi pomohl právě titul z technické univerzity. Důležité byly i moje několikaleté zkušenosti s projektovým řízením. Protože přesně tak jsem se na tvorbu konceptu koukal – jako na projekt.
Co následovalo potom?
Po otevření první pobočky jsem koncept dále zdokonaloval tím, že jsem strávil nekonečné množství času ve svém podnikání, mluvil jsem s lidmi. Již v prvních měsících byla zpětná vazba tak dobrá, že jsem se z ní rozhodl vytvořit síť, takže jsme naši jednotku otevřeli v roce 2009, přímo uprostřed krize. Také to mělo výhodu, bylo velmi snadné získat dobré obchodní prostory, uvítali každého, kdo chtěl tehdy otevřít obchod. Důležitou součástí koncepce je však to, že nestačí pouze otevřít, ale také prodat službu. Mnoho lidí přemýšlí o tom, proč je dobré používat veřejné prádelny, protože mám doma pračku a sušičku. Nemluvíme zde o kavárně, kde každý ví, co a co může očekávat. Zde kromě toho, jak to funguje, musíme vysvětlit i samotnou službu.
Jak se Vám podařilo vytvořit tak hustou síť, jakou máte dnes?
Mojí největší motivací v době, kdy jsem Bubbles zakládal, bylo najít mezeru na trhu, kterou jsem viděl jako velmi velkou příležitost, protože je to základní služba, kterou mnozí opravdu používají. Byl jsem přesvědčený o tom, že pokud budeme odvádět opravdu kvalitní práci a poskytovat zákazníkům skvělý servis, oblíbí si nás, řeknou si to a jejich počet tak poroste. To je však reálné v případě, že vaši pobočku najdou na každém rohu a nemusí za ní daleko. Proto jsem se rozhodl, že potřebujeme rychle expandovat, protože teprve potom by se lidé s Bubbles skutečně seznámili a naše prádelny využívali. Tehdy jsem učinil strategické rozhodnutí, že pro vybudování sítě této velikosti a pro rychlé rozšíření je naprosto nezbytné zapojit investora. Rozhodl jsem se, že místo toho, aby se další otevřel docela pomalu ze zisků jednoho podniku atd., raději si najdu investora s vyšším kapitálem, což dynamickému rozvoji pomohlo. Kromě rozšíření jsem také chtěl pro svou síť vyvinout svůj vlastní IT systém, který bude vytvořen pro celou síť, nikoli pro každou pobočku zvlášť. Tehdy jsem zaklepal na několik investičních společností a začali jsme s vyjednáváním.
A zadařilo se…
Po roce jednání jsme dosáhli dohody s kapitálovým investorem a začala naše spolupráce. Dnes jsme tam, že síť má 62 jednotek. V současné době expandujeme velmi silně a úspěšně také ve franšízách, protože naše pobočky se otevírají téměř každý týden. Několik našich partnerů již provozuje svou druhou prádelnu a někteří příjemci již mají 3 jednotky. Pro mě je franšíza velmi dobrým potvrzením toho, že to děláme správně. Vidím totiž, že lidé, zájemci o franšízu, Bubbles věří. Jsou ochotní investovat své peníze, čas i úsilí, aby si otevřeli vlastní prádelnu.
PŘEČTI ČLÁNKY
„Jsme jedinou franšízovou sítí v oboru v EU, která nabízí jednoroční zkušební období „partnerství“, říká Radek Straka, majitel franšízy Extra Services.
Byznys, který nikdy nespí. Tak lze popsat provozování čerpacích stanic. Příležitost stát se jejich provozovateli nabízí například síť OMV.
Společnost DoDo otevřela letos na podzim nové franšízové pobočky. Další rozšiřování sítě franšízantů chystá na rok 2023.
Společnost Adiv Lease hledá partnery podnikatele, díky nimž rozšíří síť Rent-pointů. Co vše potřebují k rozjezdu svého podnikání?
Prázdniny a doba dovolených jsou za námi. Láká vás podnikání v cestovním ruchu? S franšízou Colona Glamping můžete rozjet byznys i do půl roku.
Nejčtenější
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Konopné potraviny, nápoje, CBD kapsle a kosmetika jsou stále žádanější. Za značku Cbweed nám příležitosti pro nové podnikatele přiblížil její franšízor Riccardo Ghibellini.
Franšízy modernizují své financování. Česká kavárenská síť CrossCafe Original nabízí nováčkům spolufinancování investic.
Je pro vás dětské oblečení téma, kterému se dovedete věnovat s nadšením? Právě takoví jsou franšízanti značky, která si na prodejnách umí vybudovat stálou klientelu.
„Franšízová síť kaváren CrossCafe umí pomoci těm, kteří chtějí začít kavárenský byznys,“ říká ředitel společnosti Mgr. David Štangler.
Populární na fóru
Jak nejlépe propagovat firmu?
Dobrý den, tak mne ještě napadá, že moc fajn způsob propagace firmy je vytvoření blogu, web stránek. Určitě je dobré je mít, aby lidé věděli o vaší službě....
Únik z reality jako byznys
Chcete-li získat ziskové a oblíbené úniková místnost, není nutné zakoupit povolení. Díky tomu mohou pomoci také zkušení profesionální návrháři. Například...
Pošta s franšízou
Dobrý den,Česká pošta už provozuje 200 franšízových pošt jako Pošta Partner. Očekává, že do franšíz převede téměř všechny provozovny. V tuto chvíli...
Pošta s franšízou
Téma České pošty mě taky zaujalo. Jaké jsou podmínky pro získání franchisy České pošty. Tenhle byznys by mohl mít dobrou budoucnost.Děkuji
Pošta s franšízou
Hodně jsem četl, že Pošta bude mít franšízové pobočky. Má už nějaké?
Přeměna České pošty
No jsem zvědavá, co se stane, když franšízanta nenajdou. Je zruší a nebude nic. Lidi pak budou jezdit dávat balíky a dopisy kilometry daleko.
Jak nejlépe propagovat firmu?
Souhlasím, jde o cílovku i o typ produktu ... ideálním nástrojem, a zvlášť pro začínající firmu s omezenými prostředky, je inbound marketing - nabídnout svým...
Jak nejlépe propagovat firmu?
Řekl bych že je nejdůležitější je znát cílovou skupinu svých zákazníků. Jinak se budou nabízet vaše produkty či služby mladým uživatelům sedících dnes a...