Tajemství úspěšné franšízové značky

Investice do známosti / Franšízanti platí za značku. Ty úspěšné jsou si toho vědomi, proto nedopustí, aby jejich pověst „pokazily“ zbytečné chyby. Pamatují na to i v momentě, kdy si pro svůj koncept volí nové franšízové partnery.
Pátek
27.11.2020
Jedním z hlavních důvodů, proč podnikatelé uvažují o připojení se k franšízové síti, je známá značka. Na čem však opravdu dobrý brand stojí?
 

Rozšiřovat své zastoupení a svůj byznys za pomoci franšízingu je pro řadu firem stále lákavější, a to i v České republice. Drtivá většina jejich majitelů má propracované know-how a jsou připraveni podělit se o něj s dalšími podnikateli. To vše s vidinou dynamické expanze. Otázkou však je, zda v dnešní době stačí mít ověřené know-how, či je potřeba mít i něco navíc.

Odpověď je jasná – značka. Je to právě brand, v očích budoucích franšízantů posiluje na významu. Zvlášť dnes, kdy se velká část našeho života přesouvá do online prostoru a na sociální sítě. Stále více se tak značka stává ústředním prvkem franšízových sítí. Významnou roli tak hraje nejen v růstu jejího obratu, ale také při expanzi. Dokonce srovnatelnou s tou, která doposud patřila kvalitě know-how a propracovanosti franšízového systému.

Jaké jsou franšízové koncepty, kterým právě jejich brand pomáhá získávat franšízanty?

1. Franšízant – stoprocentní součást sítě

Být důvěryhodnou značkou je alfou a omegou dosažení úspěchu, bez ohledu na to, zda se rozvíjíte prostřednictvím franšízingu či nikoli. Cílem majitele značky, zejména v momentě, kdy se chce, aby se stala lovebrandem, je jasné nastavení jejího fungování. Usiluje tako dosažení dokonalosti v každém ohledu, chce, aby zákazník dostal ten nejlepší produkt, který je spojený s nejlepší možnou službou. Motivace majitele, který je zároveň poskytovatelem franšízových licencí, je jasná. Pro franšízanty však může být náročné dodržovat beze zbytku veškeré standardy nastavené franšízorem. Aby to bylo možné, musí být franšízoví partneři neustále školeni a vzděláváni, nemohou být po prvním zaškolení ponecháni „svému osudu“, musí vědět, že jsou součástí týmu, který kráčí za splněním cílů, které jsou všem jasné.

2. Mají svou identitu

Důležitým znakem většiny zavedených a úspěšných franšízových značek je jednotnost jejich vzhledu. Vytváření a průběžné rozvíjení vizuální identity, je pro řadu značek obrovskou výzvou. Barvy, loga a další grafické prvky musí totiž nejen zaujmout, ale vyhovovat i podmínkám poboček a také „kráčet s dobou“.  Často tak můžeme být svědky toho, že notoricky známé značky přikročí k „omlazení“ jejích designu – vždyť například zlaté oblouky typické pro McDonald´s dnes vypadají jinak než na začátku 90. let a červenou barvu vystřídala tmavě zelená. Vše je však děláno s citem, aby vždy bylo na první pohled jasné, že za dveřmi pobočky zákazníci najdou vždy to, na co jsou zvyklí.

3. Promýšlejí marketing

V každém podnikání existují rizika, výjimkou tak není ani to franšízové. Koncepty se mohou velmi snadno dostat do situace, kdy snaha o budování známé značky zastíní jejich opravdový rozvoj. Může se totiž stát, že jejich majitelé investují spoustu času a financí do marketingu, realizují celostátní kampaně, jimiž se snaží se oslovit cílové publikum prostřednictvím nejrůznějších médií a mnohdy bez důkladného rozmyslu – například když restaurace zaměřená na teenagery inzeruje v místních novinách, které čtou převážně starší lidé nebo když jsou bezhlavě zasílány emaily bez personalizovaného zacílení. Náklady na ně bývají poměrně vysoké a pokud nepřináší výsledek, jsou naprosto zbytečné. Franšízor samozřejmě nemůže všechny marketingové aktivity hradit z vlastní kapsy, určitě ne napořád, váhu marketingového poplatku tak pocítí i franšízanti, což může dlouhodobě ohrozit udržitelnost sítě. Abychom tomu zabránili, je nezbytné přemýšlet o ukazatelích, pokračovat v marketingových aktivitách, které přináší měřitelné výsledky. Pokud kampaň generuje zisk, nechte ji běžet, pokud je nerentabilní, ukončete ji a hledejte jiný efektivní způsob. Právě tak totiž lze dosáhnout udržitelného rozvoje, který je cílem snad každé firmy i franšízy. Úspěšné značky investují tak, aby se jim jejich investice vrátila, a to stejné pak předávají v rámci know-how svým franšízantům.


Cílená propagace / Investovat do marketingu je pro budování značky klíčové. Měly by však být pečlivě promyšleny, aby nedocházelo ke zbytečnému plýtvání. Hledáte franšízanty? Oslovte je prostřednictvím médií, která sledují. Chcete nové zákazníky? Dejte jim o sobě vědět na místech, kde to najdou.

Populární na fóru

Česko jako domov pro nové značky

Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/

1 komentář(e)
posledni 08.02.2023
Běžná výše poplatků

Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...

2 komentář(e)
posledni 28.02.2021
Běžná výše poplatků

Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...

2 komentář(e)
posledni 04.01.2021
Franšíza - co to je?

Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...

1 komentář(e)
posledni 18.11.2019
Ochranné známky je třeba kontrolovat

Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...

1 komentář(e)
posledni 06.05.2019
Franchisingová smlouva

Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...

2 komentář(e)
posledni 30.11.2017
Franchisingová smlouva

Hraapla@seznam.cz

2 komentář(e)
posledni 21.05.2017
Rozvoj franšízingu v Česku

Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI

1 komentář(e)
posledni 03.03.2017