Jak sepsat dobrou franšízovou smlouvu?
Franšízová smlouva je právně závazná smlouva mezi stranami, které se chtějí zapojit do franšízové spolupráce. Přesněji řečeno, franšízová smlouva je licenční smlouva, ve které strana A (franšízor) uděluje straně B (franšízant) zákonné povolení používat duševní vlastnictví, systémy a značku strany A výměnou za dohodnutý soubor poplatků. Franšízovou dohodu sestavuje a předkládá franšízor a jejím cílem je chránit sebe a svou značku za závazných podmínek a obchodních omezení. Působí také jako právní ochránce franšízy, aby znal rozsah jejich právních operací a zároveň je chránil před neoprávněnými změnami a zneužíváním ze strany vedení franšízy.
1) Totožnost franšízora a franšízanta
Dokument musí obsahovat jméno a identitu každé strany.
2) Zveřejnění
Smlouva bude obsahovat dokument o zpřístupnění franšízy (Franchise Disclosure Document - FDD), pokud to legislativa vyžaduje. FDD je klíčový dokument, který poskytuje podrobnosti o franšízorovi, včetně právní historie, struktury společnosti, finančního stavu a dohod, stávajících franšízantů a mnoha dalších.
3) Trvání franšízové spolupráce
Smlouva stanoví délku trvání franšízové spolupráce a upravuje veškerá práva na obnovení.
4) Definice
Dokument bude obsahovat příslušné definice, jako je oblast území, licenční síť, provozní příručka, ochranné známky, datum zahájení franšízové spolupráce atd.
5) Struktura poplatků
Dokument jasně stanoví vstupní poplatek za franšízu, strukturu licenčních poplatků a případné další poplatky, které je třeba uhradit buď na začátku, nebo hradit v průběhu franšízové spolupráce.
6) Marketing a reklama
Dokument nastíní reklamní strategie franšízora a jakými poplatky bude muset franšízant přispět. Zároveň obsahuje i povinnosti pro franšízanta ohledně marketingu a reklamy.
7) Provozní požadavky podniku
Franšízová smlouva stanoví všechny provozní postupy, které je třeba dodržovat, včetně například provozní příručky. To se velmi liší v závislosti na stylu podnikání.
8) Soulad s právními a regulačními předpisy
Tento dokument bude poukazovat na zákony a předpisy související se podmínkami franšízové smlouvy.
9) Právo franšízanta na prodej franšízy
Dokument upravuje možnosti odchodu franšízanta.
10) V případě úmrtí nebo nemoci
Dokument bude popisovat smluvní postupy v případě, že dojde k neočekávaným událostem.
11) Porušení smlouvy
Dokument stanoví podmínky ukončení spolupráce s franšízantem a právní důsledky tohoto kroku.
12) Povinnosti a omezení franšízy po ukončení
Dokument upravuje způsob jednání a podnikání franšízanta po ukončení franšízové smlouvy. Tato část obsahuje například dohodu o zákazu konkurence.
Franšízová smlouva může působit mnohdy stroze, nicméně jedná se o velmi komplexní a důležitý dokument. Proto vždy oběma stranám, jak franšízorovi, tak i franšízantovi, doporučujeme, aby její znění před podpisem konzultovali s odborníky. Díky tomu se totiž lze vyhnout nečekaným, a většinou i nemilým překvapením, případně finančním ztrátám.

PŘEČTI ČLÁNKY

Faency Fries rozšiřuje síť a hledá nové franšízanty. Nabízí dvě varianty podnikání a rychlou návratnost investice.
Franšízy v oblasti gastronomie nejsou ničím novým. Přesto je koncept Hey Foods v mnoha ohledech od provozování tradiční restaurace dost odlišný.
Franšízová síť fitness center Contours úspěšně pokračuje v expanzi na českém trhu. Nabízí ověřený model s návratností do dvou let a podporou provozu.
Networking, který funguje. Franšíza Business for Breakfast spojuje podnikatele už 15 let. Představuje efektivní způsob, jak získat zakázky díky osobním doporučením.
V nejbližších třech letech franšízová síť chystá rebranding na 1000 čerpacích stanicích v 7 zemích, včetně Česka.
Nejčtenější

Pokud se Vám při vyslovení slova franšízing vůbec něco vybavuje, je to skvělé!
Další franšíza vstoupí do konkurence amerických fastfoodových značek a první pobočka vznikne v Praze. Co nového se dá do byznysu s burgery přinést?
Dánská značka City Calendar míří na český trh a hledá partnery pro expanzi. Zaměřuje se na tvorbu, výrobu a distribuci originálních lokálních adventních kalendářů s vouchery.
Franšíza s pracovními oděvy je na trhu už více jak 5 let. Petra Tománková, manažerka pro rozvoj, přibližuje, pro jaké podnikatele je koncept vhodný.
Každý den lidé zhlédnou na YouTube více jak miliardu videí. Proč toho nevyužít pro vlastní zisk?
Populární na fóru
Česko jako domov pro nové značky
Blbost. Bylo jich skoro dvojnásobek. Viz https://www.retailguide.cz/cs/38-novych-znacek-na-ceskem-trhu/
Běžná výše poplatků
Dobrý den, poplatky se vždy stanovují individuálně dle finančních výsledků a výnosnosti daného konceptu, mohou to být % od 2-10% nebo fixní poplatky nebo kombinace...
Běžná výše poplatků
Dobrý den, zajímalo by mě, jaká je běžná výše poplatků. Jedná se o neznámou firmu podnikající na poli zábavy, něco jako lasergame, VR, únikovky. Děkuji za...
Franšíza - co to je?
Taky bych chtěl začít podnikat a nemám s tím skoro žádné zkušenosti. O franchisingu jsem si dost přečetl a příjde mi to jako ideální start do podnikání pro...
Ochranné známky je třeba kontrolovat
Má někdo zkušenost s monitoringem ochranných známek? Našel jsem www.ipdefender.eu a je bezonkurenčně nejlevnější i se zdarma verzí do 3 ochranných známek a má...
Franchisingová smlouva
Sice jsou náležitosti trochu volnější, ale to může představovat výhodu i nevýhodu zároveň. Vždycky je na místě nechat si poradit od odborníků a mít jistotu,...
Franchisingová smlouva
Hraapla@seznam.cz
Rozvoj franšízingu v Česku
Dobrý den, můžu se zeptat kolik je v roce 2017 nebo 2016 už franchisingových poboček v ČR? DĚKUJI